Zagreb, 22.02.2023 - Prvi put, u Hrvatskoj u srijedu je u 8 sati poДЌeo upis drЕѕavnih obveznica namijenjenih graД'anima, tzv. narodnih obveznica, minimalni ulog je 500 eura, a minimalna kamatna stopa koja Д‡e se obraДЌunavati je 3,25 posto godiЕЎnje.Ilustracija, kovanica, graf, inflacija, euro, bdp, obveznica.foto HINA/ Damir SENДЊAR/ ds

Zagreb, 22.02.2023 - Prvi put, u Hrvatskoj u srijedu je u 8 sati poДЌeo upis drЕѕavnih obveznica namijenjenih graД'anima, tzv. narodnih obveznica, minimalni ulog je 500 eura, a minimalna kamatna stopa koja Д‡e se obraДЌunavati je 3,25 posto godiЕЎnje.Ilustracija, kovanica, graf, inflacija, euro, bdp, obveznica. foto HINA/ Damir SENДЊAR/ ds

14.11.2025., 11:01
AZOP:

Teleoperatoru upravna novčana kazna od 4,5 milijuna eura

Agencija za zaštitu osobnih podataka (AZOP) izvijestila je u petak da je izrekla upravnu novčanu kaznu teleoperatoru kao voditelju obrade, u ukupnom iznosu od 4,5 milijuna eura, zbog povreda odredaba Opće uredbe o zaštiti podataka, pri čemu je riječ o drugoj najvećoj upravnoj novčanoj kazni koju je agencija izrekla.

Ne navodeći o kojem je teleoperatoru riječ, iz AZOP-a su priopćili da se povrede odnose na transfer osobnih podataka u treće zemlje bez valjanog instrumenta i bez transparentnog informiranja ispitanika, te obrade preslika osobnih iskaznica i uvjerenja o nevođenju kaznenog postupka zaposlenika bez pravne osnove, kao i nepoduzimanja odgovarajuće prethodne kontrole izvršitelja obrade.

Kako se pojašnjava, voditelj obrade prenosio je osobne podatke svojih korisnika izvršitelju obrade u Republici Srbiji (društvu unutar grupacije koje je održavalo softver) te je prijenos temeljio na standardnim ugovornim klauzulama od 16. travnja 2020. do najkasnije 27. prosinca 2022. godine.

Međutim, nakon navedenog datuma voditelj obrade je propustio sklopiti standardne ugovorne klauzule s izvršiteljem obrade u Srbiji, što znači da se nakon navedenog datuma prijenos osobnih podataka ispitanika odvijao bez odgovarajućih zaštitnih mjera, kažu iz AZOP-a.

Izvršitelj obrade iz Srbije imao neograničene ovlasti pristupu osobnim podacima 847.862 korisnika

Ističu da je izvršitelj obrade iz Republike Srbije mogao pristupati cijeloj "SAP CRM" bazi i to s administratorskim ovlastima, a što je značilo da je imao neograničene ovlasti pristupu osobnim podacima, njih ukupno 847.862, ispitanika/korisnika usluga voditelja obrade. Odnosno, mogao je pristupati osobnim podacima korisnika, kao što su ime i prezime, OIB, adresa s osobne iskaznice, adresa priključka, adresa za slanje računa, kontakt broj, adresa elektroničke pošte, IBAN, MSISDN (telefonski broj povezan s jednom SIM karticom), kao i podacima o ugovorenim uslugama korisnika.

Osim toga, navode iz AZOP-a, voditelj obrade nije proveo procjenu rizika za prijenos osobnih podataka u Srbiju, a što je bio dužan učiniti prije početka prijenosa osobnih podataka u treću zemlju. 

Napominju i da o navedenom prijenosu u Srbiju, zemlju izvan Europskog gospodarskog prostora, voditelj obrade nije niti informirao ispitanike, sukladno obvezi iz Opće uredbe o zaštiti podataka.

"Pregledom politika privatnosti utvrđeno je kako voditelj obrade nije koristio jasne jezične formulacije da se osobni podaci ispitanika prenose izvan EGP, već je koristio formulacije poput 'možda' će se osobni podaci dijeliti u treće zemlje ili da se osobni podaci u pravilu obrađuju na području Europske unije, a samo iznimno izvan Europske unije, što je protivno odredbama Opće uredbe o zaštiti podataka", kažu iz AZOP-a.

Nadalje, kažu iz AZOP-a, voditelj obrade prekomjerno je obrađivao osobne podatke svojih zaposlenika odnosno prikupljao je preslike njihovih osobnih iskaznica i to protivno odredbama Opće uredbe o zaštiti podataka. Dodatna otegotna okolnost je i to što je voditelj obrade zanemario mišljenje svoje službenice za zaštitu podataka, koja je izdala mišljenje kako se prikupljanje kopija osobnih iskaznica s obzirom na sadržaj podataka može smatrati prekomjernom obradom osobnih podataka, napominju.

Isto tako, voditelj obrade je prikupljao i potvrde o nevođenju kaznenog postupka svojih zaposlenika, što je također protivno Općoj uredbi o zaštiti podataka.

Naposljetku, izvršitelj obrade kojeg je angažirao voditelj obrade za potrebe usluge telefonske prodaje usluga, nije imao implementirane niti osnovne mjere zaštite, a što je voditelj obrade bio dužan provjeriti još prije početka obrade osobnih podataka sukladno Općoj uredbi, odnosno voditelj obrade nije proveo prethodnu kontrolu poštivanja mjera zaštite izvršitelja obrade prije njegova angažiranja, zaključuju iz AZOP-a.

Kazna od 4,5 mil eura ide Telemachu; Telemach odbacuje navode AZOP-a

Agencija za zaštitu osobnih podataka (AZOP) potvrdila je u petak Hini da je kaznu od 4,5 milijuna eura izrekla Telemachu Hrvatska, zbog povreda odredaba Opće uredbe o zaštiti podataka, a Telemach je odbacio navode AZOP-a ističući da su podaci korisnika Telemacha u Hrvatskoj sigurni i da nije bilo curenja podataka.

AZOP je u petak objavio tu kaznu zbog povrede odredbe, odnosno u ovom slučaju zbog obrade preslika osobnih iskaznica i uvjerenja o nevođenju kaznenog postupka zaposlenika bez pravne osnove, kao i nepoduzimanja odgovarajuće prethodne kontrole izvršitelja obrade.

Na upit Hine iz AZOP-a su u petak rekli da je takvo rješenje o kazni tom teleoperatoru uručeno danas, da nije dopuštena žalba, nego se može pokrenuti sudski spor u roku od 30 dana.

Voditelj obrade odnosno Telemach prenosio je osobne podatke svojih korisnika izvršitelju obrade u Srbiji (društvu unutar grupacije koje je održavalo softver) te je prijenos temeljio na standardnim ugovornim klauzulama od 16. travnja 2020. do najkasnije 27. prosinca 2022., ali nakon navedenog datuma voditelj obrade je propustio sklopiti standardne ugovorne klauzule s izvršiteljem obrade u Republici Srbiji. To znači da se nakon navedenog datuma prijenos osobnih podataka ispitanika odvijao bez odgovarajućih zaštitnih mjera, objašnjava uz ostalo AZOP.

Telemach: Oštro odbacujemo navode AZOP-a i navode u nekim medijima

Iz Telemacha Hrvatska su odgovorili da su podaci korisnika Telemacha u Republici Hrvatskoj sigurni i da nije bilo nikakvog curenja podataka.

"Oštro odbacujemo navode objavljene na internetskoj stranici AZOP-a i u pojedinim medijima te najavljujemo da ćemo poduzeti sva raspoloživa pravna sredstva u svrhu zaštite prava, integriteta i reputacije kompanije", poručili su iz Telemacha.

Kažu da su slučaju koji navodi AZOP nije došlo do povrede podataka, niti su prosljeđivani izvan Hrvatske i EU, te su pohranjeni isključivo na području Republike Hrvatske, sigurni su i nije bilo nikakvog curenja.

Objašnjavaju da je riječ o poslovnoj suradnji unutar matične United Grupe, u čijem sastavu posluje i Telemach, a kompanije koje su dio Grupe sudjeluju u održavanju i razvoju poslovnih sustava, što u određenim situacijama uključuje pristup pojedinih stručnjaka izvan Hrvatske navedenom sustavima.

"Sustavu se pristupalo isključivo u tehničke svrhe i pod točno određenim sigurnosnim uvjetima. Poslovne funkcije koje se odvijaju na razini United Grupe ne uključuju prijenos korisničkih podataka, već isključivo tehnički nadzor i razvoj sustava u strogo kontroliranim uvjetima te u skladu s najboljim tehničko-sigurnosnim europskim standardima", naglašavaju iz Telemacha.

Kompanija posluje u visoko reguliranom telekomunikacijskom sektoru, u skladu s najvišim standardima zaštite osobnih podataka, a Telemach, kako ističu, redovito provodi revizije i edukacije zaposlenika te posjeduje međunarodne certifikate (ISO 9001, 27001, 22301), čime potvrđuje predanost upravljanju kvalitetom, sigurnošću informacija i kontinuitetom poslovanja.

Također, kompanija ima jasno definirane politike zaštite osobnih podataka kao i specijaliziranu službu koja se time bavi uz redovito godišnje provođenje procjene rizika, kažu iz tog telekoma.

Ističu da su tijekom nadzora pokazali punu transparentnost i suradljivost te da su "zatečeni načinom na koji nam je dostavljeno rješenje, što nije u skladu sa primjenjivim propisima".

"Takvo postupanje narušava ugled i poslovanje Telemacha i u tom segmentu ćemo poduzeti pravna sredstva koja su nam na raspolaganju. Još jednom naglašavamo da su podaci svih naših korisnika sigurni, da nikada nije bilo zloporabe, niti curenja korisničkih podataka", zaključuju iz Telemacha.