Zagreb, 29.6.2024.- Poja?an je promet na cestama u smjeru mora osobito na autocestama A1 Zagreb-Plo?e-Karamati?i, A2 Zagreb-Macelj, A6 Rijeka-Zagreb, zagreba?koj (A3) i rije?koj (A7) obilaznici te na ulasku u Hrvatsku kod Maclja, izvijestio je u subotu ujutro Hrvatski autoklub (HAK). Na slici go?ve kod naplatne postaje Lu?ko. foto HINA/ Admir BULJUBA?I?/ ua
HINA/ADMIR BULJUBAŠIĆ
3.11.2025., 12:12
sustav Crolibertas

Kreću radovi na autocesti A3: Postavlja se prvih 7 portala elektroničke naplate cestarine

Sustav korisnicima omogućuje brže, jednostavnije i modernije putovanje autocestama, kažu u HAC-u

Radovi na postavljanju prvih sedam portala u sklopu implementacije sustava Crolibertas - novog, posve digitalnog i jedinstvenog sustava elektroničke naplate cestarine na autocesti A3 počinju u utorak, 4. studenoga. U priopćenju kojim to najavljuju Hrvatske autoceste (HAC) ističu kako će sustav Crolibertas biti uveden na svim autocestama u Hrvatskoj, kojima upravljaju HAC, Bina Istra i Autocesta Zagreb - Macelj.

Prvih sedam portala postavlja se na dionici između Popovače i Novske. Tri portala bit će smještena na samoj trasi autoceste: Popovača – Kutina, Kutina – Lipovljani i Lipovljani – Novska te četiri portala u zoni ulaska na autocestu, na lokacijama sadašnjih naplatnih postaja Popovača, Kutina, Lipovljani i Novska. Riječ je o sustavu koji se temelji na konceptu vožnje bez zaustavljanja, u slobodnom protoku vozila, čime se korisnicima omogućuje brže, jednostavnije i modernije putovanje autocestama.

Uvečer i noću

Ti radovi obuhvaćaju izvođenje temelja, montažu čeličnog dijela konstrukcije (stupovi i poprečna greda), zamjenu ili ugradnju nove odbojne ograde, elektro i druge popratne radove, a odvijat će se u više faza. Tijekom radova promet će se odvijati pod privremenim prometnim regulacijama tako da će biti zatvorena zaustavna, a prema potrebi i vozna traka, ovisno o dinamici izvođenja radova. U trenutku postave poprečne grede zbog manevarskih i prostornih mogućnosti dizalice promet će biti kratkotrajno zaustavljen, odnosno bit će preusmjeren na obilazne pravce, kažu iz HAC-a.

Dodaju kako će se radovi izvoditi u uvjetima slabijeg intenziteta prometa, tijekom večernjih i noćnih sati. Uspostave privremenih regulacija prometa nužne su zbog osiguranja sigurnosti izvođača radova, kao i sigurnosti korisnika autoceste. Stoga mole vozače da obrate pozornost na privremene regulacije prometa na tim dionicama jer će se vođenje prometa (jednim trakom ili u dva prometna traka) mijenjati od dana do dana.

Ukupno 212 portala

Implementacija sustava Crolibertas tehnički je i infrastrukturno zahtjevan projekt koji uključuje postavljanje ukupno 212 portala duž autocestovne mreže, ugradnju napredne IT opreme, izvođenje građevinskih zahvata na terenu pod prometom te uspostavu sustava u "backoffice" centrima za obradu podataka. Paralelno s postavljanjem portala s opremom (kamere, antene), provodit će se i testiranja kako bi se osigurala njihova funkcionalnost. Nakon što budu postavljeni svi portali i povezana oprema, slijedit će i sveobuhvatna testiranja cijelog sustava na razini mreže, najavljuju.

Sustav će koristiti dvije postojeće i u svijetu provjerene tehnologije - ALPR tehnologiju, koja je usmjerena na naplatu cestarine korisnicima lakih vozila te prepoznaje registarske pločice vozila i nadzire plaćanja cestarine svih vozila, i DSRC tehnologiju preko koje će se naplaćivati cestarine korisnicima ENC uređaja. Tvrtka SkyToll, koja je izvođač novog sustava naplate cestarine, provodi sve aktivnosti u skladu s najvišim tehnološkim i sigurnosnim standardima, tvrdi se u priopćenju HAC-a.