U novoj epizodi podcasta "Špica s Macanom", realiziranoj u suradnji s portalom Pogled.hr, raspravljalo se o velikim promjenama koje donosi nova fiskalizacija – reformi koja će potpuno digitalizirati izdavanje i zaprimanje računa u Hrvatskoj. Gosti emisije bili su Marko Emer, direktor tvrtke Elektronički računi (Moj e-Račun), i Dominik Vukojević, vlasnik i direktor Devotio Consultinga, računovođa i financijski savjetnik.
Ustupljeno
3.11.2025., 10:05
Špica s Macanom

Marko Emer i Dominik Vukojević: Spremni za e-račune? Ne čekajte do Božića

Hrvatska ulazi u najveću administrativnu promjenu u ovom desetljeću

Nova fiskalizacija je reforma koja će potpuno digitalizirati izdavanje i zaprimanje računa u Hrvatskoj. U novoj epizodi podcasta “Špica s Macanom”, realiziranoj u suradnji s portalom Pogled.hr, raspravljalo se o velikim promjenama koje ona donosi. Gosti emisije bili su Marko Emer, direktor tvrtke Elektronički računi (Moj e-Račun), i Dominik Vukojević, vlasnik i direktor Devotio Consultinga, računovođa i financijski savjetnik.

Od 1. rujna 2025. započelo je prijelazno razdoblje za prilagodbu novim pravilima, a od 1. siječnja 2026. svi obveznici PDV-a – bez obzira na to jesu li trgovačka društva, obrtnici ili paušalci – morat će izdavati i zaprimati e-račune. Godinu dana poslije, od 1. siječnja 2027., obveza će se proširiti na sve porezne obveznike sa sjedištem u Hrvatskoj, neovisno o PDV statusu.

- Ovo je najveća administrativna reforma u posljednjih deset godina. S jedne strane donosi modernizaciju i ubrzanje poslovnih procesa, a s druge, poduzetnicima i računovođama nameće nužnost ozbiljne pripreme - istaknuo je voditelj emisije Krešimir Macan.

Tri ključna koraka

Dominik Vukojević pojasnio je kako novi sustav fiskalizacije ima dvije razine - F1 i F2. Prema F1 modelu svi će računi, neovisno o načinu naplate (gotovina, kartica, kompenzacija, cesija ili asignacija), morati biti fiskalizirani. F2 pak uvodi obvezu zaprimanja e-računa, čime se zatvara krug digitalne razmjene podataka.

- Prvi korak koji svaka tvrtka mora učiniti jest odabrati informacijskog posrednika i potvrditi ga preko sustava e-Porezne. Drugi je usklađivanje klasifikacije proizvoda i usluga prema KPD-u (klasifikaciji proizvoda prema djelatnosti), a treći - testiranje slanja i zaprimanja e-računa. To treba napraviti odmah, jer oni koji čekaju do prosinca imat će velikih problema - upozorio je Vukojević.

Klasifikacija proizvoda i usluga prema KPD-u je zahtjevan, ali nužan korak koji treba obaviti pravovremeno, a testiranje slanja i zaprimanja e-računa treba obaviti što prije, ne čekati do posljednjeg trenutka, važna je poruka i uputa svim poduzetnicima.

- Najzahtjevniji dio cijele priče je klasifikacija proizvoda i djelatnosti. Tu imamo dosta upita. Poduzetnici pitaju što s ovim artiklima koje smo imali dosad, hoćemo li morati mijenjati šifre. Nećete morati mijenjati šifre, šifre ostaju za vaše interno skladište, samo ćete morati nadodati. To je proces za koji imamo vremena, ne previše, ali imamo - smatra Vukojević.

Marko Emer podsjetio je da je servis Moj e-Račun na tržištu još od 2013. godine, a danas mjesečno razmjenjuje više od dva milijuna računa vrijednih oko četiri milijarde eura. Obveza e-računa u javnoj nabavi, uvedena 2019., bila je prekretnica koja je tržište uvela u digitalno doba. Danas se, kaže Emer, informacijski posrednici “množe kao gljive poslije kiše”, ali pouzdanost i sigurnost moraju biti prioritet.

- Račun je novac. Informacijski posrednik prenosi najvrjednije podatke neke tvrtke - s kim posluje, po kojim cijenama, s kojim rabatima. Zato je ključno provjeriti tko stoji iza sustava - istaknuo je.

Tvrtka Moj e-Račun, koja je od 2022. dio norveške Visma grupe, prema najvišim je međunarodnim standardima sigurnosti svrstana u tzv. Platinum tier razinu zaštite.

- To znači da smo dosegnuli vrh svjetskih standarda u području informacijske sigurnosti i kontinuiteta poslovanja - dodao je Emer.

Nova uloga računovođa

Vukojević smatra da će nova fiskalizacija promijeniti i ulogu računovođa.

- Ručno kontiranje i beskrajni registratori odlaze u povijest. Digitalizacijom se otvara prostor za pametnije usluge; od kontrolinga do savjetovanja temeljenog na stvarnim, ažurnim podacima - rekao je.

Njegova tvrtka Devotio Consulting, kako je naveo, već je završila testiranja i klijentima nudi “ključ u ruke” rješenje, što znači da će u prijelaznom razdoblju račune izdavati u njihovo ime kako bi se izbjegli zastoji.

- Naši klijenti mogu mirno spavati, jer smo sve procese preuzeli i automatizirali - rekao je.

Oba sugovornika zaključila su da je najvažnije ne čekati posljednji trenutak. Izaberite informacijskog posrednika, uskladite klasifikaciju proizvoda i započnite testiranja odmah. Što prije, to bolje, jer 1. siječnja 2026. više neće biti prostora za improvizaciju - poručili su.

Podcast “Špica s Macanom” možete pogledati na YouTube kanalu i portalu Pogled.hr. 

Bit će problema

Marko Emer smatra da će svi koji još nisu izabrali informacijskog posrednika imati velikih problema. “Veliki je broj tvrtki, samostalnih djelatnosti koji će nakon 1. siječnja krenuti s fakturiranjem, a neće znati koju šifru upisati, što su krivo na računu napravili, onda će poslati račun, pa gledati je li otišao, nije otišao... Količina pitanja koje će tržište imati prema svojim informacijskim posrednicima bit će nestvarno velika. Sto posto sam siguran da nema šanse da korisnici dobiju povratnu informaciju na vrijeme”, zaključuje.

Stroge kazne i e-arhiva

Zakon predviđa stroge i visoke kazne, od 2000 do čak 66.000 eura, za sve koji ne budu poštovali propise o fiskalizaciji i e-arhivi. Računi će se u digitalnom obliku morati čuvati najmanje 11 godina, a njihova sigurnost mora biti zajamčena kroz certificirana informatička rješenja. “USB stik nakon šest godina više ne radi, DVD-i se kvare nakon tri. Zato arhiva mora biti sigurna, dostupna i provjerena”, poručio je Emer, istaknuvši važnost profesionalnih rješenja koja nude trajno pohranjivanje podataka.