Zagreb, 13.2.2014 - Prosje?nog hrvatskog gra?anina najvi?e brinu nezaposlenost, gospodarsko stanje i dr?avni dug, on strahuje da najgori dio krize tek dolazi, ali vjeruje da EU zna odgovore za izlazak iz nje, pokazuje jesensko istra?ivanje Eurobarometra objavljeno u petak koje otkriva da je Hrvat privr?eniji zavi?aju nego dr?avi, skloniji desnici nego ljevici, a ljudska prava stavlja ispred mira. Arhivska fotografija od 29.06.2013. godine prikazuje zastave RH i EU na Banskim dvorima.foto HINA/ Damir SEN?AR/ ua
HINA/DAMIR SENČAR
24.10.2025., 9:12
PROBIJEN PLAFON OD 3% BDP-a

Proračunski je manjak u drugom kvartalu najveći od pandemijske 2021. godine

Šonje: Zbog poreznih prihoda još uvijek ima šansi za smanjenje deficita

Hrvatski proračunski manjak zamjetno je porastao u drugom tromjesečju probivši plafon od tri posto BDP-a prvi put od proljeća prošle godine, pokazuju podatci Eurostata, i iznosio je 4,2 posto, što je najveći proračunski deficit od drugog kvartala pandemijske 2021. godine, a u odnosu prema prva tri ovogodišnja mjeseca povećan je za 1,2 postotna boda.

Proračunski manjak u drugom kvartalu zabilježen je u 21 zemlji članici EU-a, u njih devet probio je propisani plafon od tri posto BDP-a, uključujući i Hrvatsku, najveći je bio u Rumunjskoj, gdje je iznosio 8,7 posto BDP-a, i Poljskoj, 8,5 posto, a najmanji u Litvi, 0,3 posto, dok je samo pet članica zabilježilo proračunski višak.

HRVATSKI “PLES PO RUBU”

Prema podatcima koje je ministar financija Marko Primorac predstavio Saboru krajem rujna, opći proračun je prema nacionalnoj metodologiji na kraju prvog polugodišta bio u manjku od dvije milijarde eura, ili 2,2 posto BDP-a, a na razini godine prema Vladinim projekcijama ne bismo trebali probiti granicu od tri posto BDP-a, nego “plesati po rubu”, kako je ministar i sam priznao. Prema europskoj ESA 2010 metodologiji, proračunski je manjak na polovini godine iznosio 1,6 milijardi eura i bio je gotovo dvostruko veći deficit nego u istom razdoblju 2024., kada je iznosio oko 860 milijuna eura.

Izgledan oporavak

Probijanje mastrihtske granice od tri posto BDP-a u jednom kvartalu ne znači nužno da će Hrvatska ući u proceduru prekomjernog deficita ili da će fiskalni manjak na kraju godine biti veći od dopuštenih tri posto, no svakako je pokazatelj da manjak u proračunu raste, upozorava ekonomski analitičar i direktor Arhivanalitike Velimir Šonje i pritom podsjeća da je rebalansom ovogodišnjeg proračuna predviđen manjak od 2,9 posto BDP-a prema Eurostatovoj metodologiji.

“Hrvatska prema nacionalnoj metodologiji fiskalne statistike upravo probija kriterije iz Maastrichta: planirani deficit (samo središnje države, bez lokalne koja će također imati deficit) na takozvanoj cash osnovi za ovu godinu iznosi 3,8 milijardi eura, ili 4,2 posto BDP-a prema rebalansu državnog proračuna", navodi Šonje i dodaje da su se na temelju podataka koje je Ministarstvo financija objavilo za prvih osam mjeseci ove godine porezni prihodi u kolovozu značajnije oporavili, a podatci Porezne uprave o fiskalizaciji za rujan i prvu polovinu listopada su, kaže, također dobri.

Stoga još uvijek ima šansi da se rebalansom predviđene brojke uistinu i ostvare, ili čak za to da deficit središnje države bude nešto manji, navodi Šonje, no podsjeća da u prijevodu na Eurostatovu metodologiju (ESA 2010) razlika u deficitu iznosi više od jedan posto BDP-a i da su metodološke razlike već duže "kamen u cipeli" svima koji se bave praćenjem ekonomskih kretanja, na što je upozorilo i neovisno Povjerenstvo za fiskalnu politiku Republike Hrvatske. Budući da sve u Hrvatskoj zanima hoće li proračunski manjak na kraju godine prema Eurostatovoj metodoligiji biti veći od tri posto BDP-a, Šonje se, kao i većina analitičara, ne usudi dati konkretnu prognozu za ovu godinu zbog nedostatka transparentnosti fiskalnih brojki.

Upozorenja

“Hrvatska ima nesreću u sreći (izvrtanje redoslijeda nije slučajno) da se fiskalni položaj doima dovoljno dobar u EU usporedbama. Na slici za prošlu godinu bili smo pozicionirani između Njemačke i Litve, bliže Litvi, tj. znatno iznad država s velikim fiskalnim deficitima, koje su se zbog kršenja odredbi o fiskalnim pravilima našle u proceduri prekomjernog proračunskog manjka", podsjeća Šonje i dodaje da je "skrivanje u šumi loših podataka" za druge države članice glavni razlog zbog kojeg ni tržišta ni rejting-agencije Hrvatskoj još ne šalju upozorenja, jer druge države više strše u fiskalnom smislu od Hrvatske.

No pitanje je trenutka kada će se upozorenja Hrvatskoj početi događati ako se aktualni trendovi nastave, odnosno ako plan proračuna za 2026. ne bude dovoljno uvjerljiv i fiskalno konzervativan, napominje Šonje i pritom upozorava da je od 2022. godine uočljiv trend velikog pogoršanja fiskalnog položaja Hrvatske.

“Dogodilo se u godinama brzog gospodarskog rasta, kada se zbog punjenja proračuna iznad očekivanja moglo očekivati očuvanje proračunske ravnoteže (koja je postignuta još u godinama prije pandemije) i/ili znatna porezna rasterećenja. Ni jedno ni drugo nije se dogodilo. Najbrže su rasli javni rashodi, daleko iznad inflacije (čak i ako uzmemo u obzir inflaciju 2022.). I udjel javnih prihoda u BDP-u je od 2022. do 2024. povećan, za oko 0,5 postotnih bodova BDP-a, no to nije pomoglo da ne dođe do širenja deficita", ističe Šonje i navodi da Hrvatska uz Sloveniju ima najveći omjer javnih prihoda i BDP-a među zemljama na sličnom stupnju razvitka. 

DUGOTRAJNE KOREKCIJE POGREŠKI

U dobrim vremenima tema o fiskalnim deficitima ne privlači preveliku pažnju javnosti i političkih elita, tvrdi Šonje, a velik dio javnosti smatra da deficiti proračuna ne mogu biti problem jer države imaju gotovo neograničen kapacitet za zaduživanje, što pogoduje povijesnim pogreškama u vođenju fiskalne politike. “Korekcije pogrešaka teške su i dugotrajne jer, čak i kada širi krug ljudi i kreatora politike shvati da se s proračunom događa nešto nepovoljno, prva reakcija na širenje svijesti o mogućim problemima je kompenzacija narasle fiskalne rupe povećanjem ugriza javnih prihoda. Zbog toga nisam optimist oko mogućih poreznih rasterećenja rada: kolikogod takva rasterećenja bila ekonomski opravdana zbog mogućih pozitivnih učinaka na gospodarski rast i životni standard, ideja o poreznim rasterećenjima pada pod teretom ukupne fiskalne slike, koja se kvari”, upozorava Šonje.