Novi EU fondovi otvaraju vrata razvoju riječnog turizma – Slavonija i Baranja imaju golem potencijal
Na jezerima i rijekama nacionalnih parkova i parkova prirode bilježi se više od 1,3 milijuna putnika
S novim prijedlogom Europske komisije turizam je prepoznat kao jedan od prioriteta financiranja novog višegodišnjeg financijskog okvira, i sada po prvi put turizam ima razvojni prioritet. Ali turizam je to koji mora biti povezan uz promet, kulturu i priuštivo stanovanje.
Tako će zemlje članice po prvi puta imati mogućnost kroz nacionalne i regionalne planove prijaviti turizam za sufinanciranje kroz bespovratna, kohezijska sredstva a tu veliko mjesto vidim upravo i za razvoj nautičkog turizma na kontinentu. Veseli me predstaviti ova saznanja direktorima naših nacionalnih i parkova prirode koji su upravo prihvatljivi prijavitelji za ove projekte i to upravo na forumu u županiji koja u tom segmentu ima ogroman potencijal.
Rekla je ovo u petak u Osijeku Nikolina Brnjac, hrvatska zastupnica u Europskom parlamentu,, članica Odbora za promet i turizam sudjelujući na "III. Panona Tour - Forum o nautičkom turizmu na unutarnjim vodama", u organizaciji "Glasa Slavonije", te HGK Županijske komore Osijek kao suorganizatora.
Ovogodišnjim forumom cilj je dodatno pridonijeti daljnjem umrežavanju i razmjeni iskustava dionika u svrhu podizanja svijesti i interesa turističkog sektora za proizvod nautičkog turizma na unutarnjim vodama kao održivog, inovativnog i otpornog turizma, koji se ističe kao ključna strateška prednost razvoja destinacije u skladu sa smjernicama Strategije održivog razvoja turizma do 2030. godine. Konferencija je stoga bila fokusirana na potencijale, izazove i održive modele razvoja nautičkog turizma te otvoriti prostor za konkretne prijedloge, suradnju i strateško planiranje s ciljem da se unutarnje vode Hrvatske prepoznaju kao vrijedan resurs za razvoj održivog i inovativnog nautičkog turizma.
Izletnička plovidba
Tema riječnog turizma općenito bila je okosnica prve dvije konferencije Panona Tour, s ciljem promocije važnog segmenta turističke ponude i otvaranja stručne rasprave o mogućnostima ulaganja i razvoja posebnih oblika turizma važnih za istočnu Hrvatsku. Teme ovogodišnjeg Panona Tour foruma usmjerene su pak uz nautički turizam u nacionalnim parkovima i parkovima prirode, namjeno, jer najveći udio putničkog prometa u domaćoj plovidbi na unutarnjim vodama odvija se na jezerima i rijekama nacionalnih parkova i parkova prirode.
Božana Matoš, predsjednica Strukovne grupe nautičkog turizma na unutarnjim vodama u HGK, Županijskoj komori Osijek, u uvodnom je izlaganju pojasnila kako nautički turizam ima nekoliko segmenata, među kojima su međunarodna riječna krstarenja na Dunavu, Dravi i Savi te izletnička plovidba, koja se odvija na svim jezerima i rijekama u Hrvatskoj, pa i u nacionalnim parkovima i parkovima prirode.
- Upravo je izletnička plovidba nešto što može disperzirati posjetitelje iz koncentriranih obalnih područja, i preusmjeriti ih na kontinent. Najveći udio putničkog prometa u domaćoj plovidbi odvija se u okviru jezera i rijeka naših nacionalnih parkova i parkova prirode. Ovdje govorimo o više od 1,3 milijuna posjetitelja u ovom segmentu. Stoga je vrlo važno razgovarati i ovoj vrsti nautičkog turizma kako bi se odmakli od brojki i tema o kojima smo razgovarali na prva dva foruma -, rekla je Matoš.
Prije radnog dijela Foruma okupljene sudionike pozdravljaju Mario Mihaljević, glavni urednik Glasa Slavonije; Zoran Kovačević, predsjednik HGK, Županijske komore Osijek; Mislav Matišić, zamjenik direktorice TZ Osječko-baranjske županije i Dragan Vulin, zamjenik gradonačelnika Grada Osijeka. U njihovim riječima iščitava se zajednička sveza koju Osijek kao grad ima s Dravom kao svojom rijekom, ali i značenju Kopačkog rita kao jednog od najpoznatijih turističkih destinacija ove županije, ali i općenito istoka Hrvatske.
Stoga je jasno kako je, nakon uvodnih predavanja zastupnice Nikoline Brnjac, te Krune Šolić Sutlović koja je dala pregled aktivnosti i potpora Hrvatske turističke zajednice na unaprjeđenju proizvoda nautičkog turizma na unutarnjim vodama, sa zanimanjem čekalo izlaganje Ive Bašića, ravnatelj Parka prirode "Kopački rit". On je izvijestio je kako je jedan od njihovih najatraktivnijih proizvoda upravo vožnja brodom, jer gotovo 75 posto svih posjetitelja koristi ovu uslugu prijevoza kroz Park prirode.
Anulirati gužve
- Zadnjih nekoliko godina puno smo financirali taj program kroz dekarbonizaciju i elektrifikaciju svih naših brodova. Tri broda su na struju, od kojih su dva na solarni pogon i potpuno su (energetski) neovisni, što znači da se nama isplati prevoziti i samo jednog posjetitelja - istaknuo je Bašić ne zaboravivši napomenuti kako je njihova uloga kao parka prirode prije svega zaštita prirode i edukacija i promocija, a tek potom se postavljaju kao "turistička tvrtka".
Od ukupnog nautičkog prometa 95 posto ostvari se na - Plitvičkim jezerima. No i ondje, iako imaju brojnu flotu, ne sjede prekriženih ruku. O čemu je riječ, otkriva Mario Ferderber, voditelj Službe prihvata, vođenja i prijevoza posjetitelja u Nacionalnom parku Plitivička jezera. Podsjeća kako oni imaju elektro brodove još od 1977. godine.
- Što znači da smo u "tom poslu" gotovo pedeset godina. Trenutno imamo osam brodova, od čega šest kapaciteta do sto ljudi i dva do 50 ljudi. Sada nabavljamo tri nova broda, jedna od njih elektrobrod sa solarnim panelima za dodatni izvor energije. Ali pokušavamo i povećati turističku ponudu, jer ćemo na tim brodovima moći organizirati banket ručkove ili večere... brodovi su koncipirani na način da se mogu okretati klupe i postavljati stolovi što bi trebala biti jedna dodatna usluga u našem parku - istaknuo je Ferdeber. Podsjetio je kako su uvuđenjem kupovine karte putem web shopa anulirali gužve na blagajni, ali i da broj ulaznica po jednom satu ograniče na maksimalno do 600 posjetitelja.
Na ovo se nadovezao Bašić koji je najavio kako i u Kopačkom ritu kreću u smjeru digitalizacije, te da će, umjesto sada tri vrste ulaznice (šetnja parkom, vožnja brodom, edukacijski centar tikveš, nap,a.), formirati jedinstvenu ulaznicu koja će uključivati vožnju brodom.
Kristiana Jerkov, rukovoditeljica Odsjeka za poslove javne nabave i opskrbe u Nacionalnom parku Krka, podsjetit će kako raspolažu flotom od 12 brodova, od kojih su dva na elektro-pogon.
- U planu nabave za 2026. godinu su osigurana sredstva za nabavu još dva elekto-broda, a pred nama je razdoblje do 2035. godine u kojemu ćemo sve brodove zamijeniti pa ćemo imati ekološki prihvatljivu flotu - rekla je Jerkov. Nacionalni park Krka dobitnik je najpoznatijeg destinacijskog certifikata - Green Destinations Award za 2024. godine, a NP Plitvička jezera za 2025. godinu.
U debatnom dijelu svoja iskustva suradnje sa sudionicima nautičkog turizma podijeli si u Tomislav Uroda, projektant i graditelja brodova, a o nužnosti suradnje s parkom prirode u tehničkom dijelu, primjerice održavanju kanala, govorio je kapetan Dragan Mijić iz Lučke kapetanije Osijek.
Zaključno eu-zastupnica Nikolina Brnjac još jednom je pozvala sve da iskoriste priliku koja se otvara kroz nove izvore financiranja.
- Ono što je nama potrebno je to da napravimo tako da nam se turizma ne događa kao što nam se događao, nego uzeti stvar u svoje ruke i strateški upravljati turizmom. Zato mi je drago da sam i iz prve ruke još jednom čula kako kolege u nacionalnim parkovima i parkovima prirode planski pristupaju svakom segmentu. Dokaz je to da se ništa ne događa slučajno - rekla je Brnjac.
Sudionici skupa potom su se uputili do Kopačkog rita, ondje je bila organizrana vožnja brodom, a potom je upriličeno neformalno druženje u restoranu Didin Konak u Kopačevu.
Organizaciju III. Panona Toura partnerski su podržali Hrvatska turistička zajednica, TZ Grada Osijeka, TZ Osječko-baranjske županije i Vinarija Josić.