Mijenja se struktura smještaja: Sve se više gradi, a sve manje kreveta u privatnom smještaju
Niču luksuzni stanovi i vile, a iznajmljivači odjavljuju ili preusmjeravaju smještaj
Španjolska i Hrvatska u Poljskoj su hit za kupnju nekretnina, ali i za one koji u ovim zemljama žele ulagati u vlastite projekte, dakle, graditi. Pisali su tako ovog ljeta neki poljski portali, poput Business insidera, nastavno na izvješće stručnjaka PMR Market Expertsa poljske tvrtke Hume’s, o ovdašnjem tržištu nekretnina koje se zbog rasta cijena počelo hladiti. A kako Poljaci imaju sve više novca, okreću se ulaganjima izvan svoje zemlje, pa su tako Španjolska i Hrvatska postale hit. Hrvatska je privlačna i zbog činjenice da je dio eurozone i schengenskog prostora, a još više zbog visokog rasta cijena nekretnina, što developerima jamči jako dobro zaradu.
Hrvatski paradoks
I nisu Poljaci jedini, stranci itekako kupuju i grade po hrvatskoj obali. Podaci porezne uprave o broju kupoprodaja nekretnina prema državi stjecatelja, iako se ne radi samo o stanovima, pokazuje da su strani državljani u posljednjih deset godina kupili više od 80.000 nekretnina, a što je doista impresivna brojka. Iako se očito i kod nekih novih kupaca bilježi sve veći interes, no ipak su na prvom mjestu po broju kupoprodaja i dalje Slovenci i Nijemci.
S druge strane, nakon godina rasta, ove se godine broj kreveta u kategoriziranom, dakle pravom klasičnom obiteljskom smještaju smanjio, i to na sjevernom Jadranu. U Hrvatskoj tako svjedočimo paradoksu da se na sve strane gradi i rauba obala, luksuzni stanovi i vile niču kao gljive poslije kiše, a tog trenda nisu pošteđeni ni hotelijeri, koji se počinju okretati tom biznisu, dok se broj kreveta u privatnom smještaju počeo smanjivati. Neki su iznajmljivači ove godine u škarama novih zakonskih i poreznih okvira - u prijevodu povećanih poreza i davanja - ali i pritiska na smanjenje cijena, posustali i otkazivali kapacitete. Tako su i neke turistički manje razvijene općine i gradovi zbog otkazivanja kreveta u obiteljskom smještaju, jer drugog na svom području i nemaju, iz primjerice 3. pale u 4., dakle, najniži razred po Indeksu turističke razvijenosti (ITR). Samim tim, tamo gdje bi razvoj turizma trebalo poticati, on je na taj način unazađen.
Stručnjak za obiteljski smještaj Nedo Pinezić, komentirajući kakva je zapravo situacija u obiteljskom smještaju, upozorio je kako je ova godina vezano za popunjenost bila puna izazova. Aktualni turistički trendovi su takvi da je situacija u Europi najlošija kada je riječ o ekonomskoj slici i percepciji budućnosti u posljednjih tridesetak godina.
Osjećaj nesigurnosti sveprisutan je, a u “discipliniranim” zemljama kao što je Njemačka, hrvatsko najvažnije emitivno tržište, građani prvi reagiraju tako da postaju vrlo oprezni kada je riječ o trošenju. Primjetno je i da Talijani, koji su bili za ferragosto među prve tri nacije, produžili dolaske u termine kada su cijene nešto niže.
Nova paradigma
- Ova turistička godina je teška, ne samo u Hrvatskoj već i u ostalim zemljama, a tu je i ta nevidljiva inflacija koja se ogleda izvan klasične potrošačke košarice, a jako utječe na kućni budžet. Uzmimo samo za primjer cijene automobila, koje su eksplodirale. Vrijednost eura, odnosno kupovna moć građana, drastično pada. S druge strane, tržište nekretnina i dalje raste, a znamo i da se kroz nekretnine najlakše “pere” novac. Tako nam i rastu investicije u nekretnine. I to luksuzne nekretnine na Jadranu i u većim gradovima. Pri tome su cijene tih nekretnina stabilne i rastu, što je u kontradikciji s ukupnom ekonomskom situacijom koja nije dobra, a i činjenicom da je i turizam u laganom padu. Nažalost, i dalje se ne razmatra odakle dolazi novac koji se ulaže u nekretnine na Jadranu i koji su ciljevi ulaganja. Što se pak tiče komercijalnog obiteljskog smještaja, on je u stagnaciji, čak i u padu, ne samo u Hrvatskoj nego i u susjednim zemljama - kazao je Pinezić.
Kada se govori o cijenama, često se provlači teza da su najkvalitetniji najbolje popunjeni, međutim, Pinezić će reći da se ta popunjenost ostvaruje ako se cijena više kategorije spušta na granicu niže kategorije, a što je ove godine itekako bio slučaj, pa su se vile s bazenom po Istri umjesto po lanjskih 1.000 eura po danu na kraju punile uz cijenu od 600 eura po danu, a u špici je bilo jako mnogo praznih vila dok se nije počelo spuštati cijene. Od 2017. godine je, kaže, potpuno promijenjena paradigma - od toga da se prije govorilo o dobrobiti turizma za ukupno stanovništvo i veću uključenost domaćeg stanovništva, do toga da se trend okrenuo u smislu da mali smještaj i malo ugostiteljstvo postaju nešto nepoželjno. U statističkim se podacima komercijalnom prometu počeo dodavati nekomercijalni, te su se dobili pogrešni podaci o velikom rastu.
- Raste promet i broj kapaciteta u tom nekomercijalnom segmentu za koji nije razrađen alat za praćenje kao kod komercijalnog smještaja, tako da zapravo i ne znamo koliko je bilo noćenja i dolazaka u tim vikendicama, osim onoga što njihovi vlasnici dragovoljno prijave. Stoga se sve teže vjeruje statističkim podacima, jer mi smo dio općeg trenda i nemoguće da ne osjećamo posljedice opće situacije u Europi i svijetu. Veliki rast tržišta nekretnina i nekomercijalnog smještaja zavarava nas da je konjuktura dobra. To nisu investicije zato što se kod nas turizam jako isplati, već zato što nekretnina jako dobro čuva vrijednost kapitala - kaže Pinezić.
Business modeli
Pojašnjava i kako je dio velikih ulagača u nekretnine sigurno kategorizirao kapacitete. S tim da se pomalo čak i hotelski konzorciji odlučuju na gradnju i ponudu apartmana i vila. Tu je i model da se vile i apartmani izgrade, prodaju i onda tim vlasnicima ponudi da to iznajmljuju preko matične tvrtke.
- To su već razrađeni business modeli koji su često u rukama stranaca. Kod domicilnog stanovništva, ljudi koji su cijeli život ulagali koliko su mogli da bi imali dodatak na penziju, našli su se u situaciji da više nisu konkurentni da mogu dići cijenu svog smještaja, ali nisu ni kreditno sposobni da bi mogli uložiti u podizanje kvalitete. Troškovi su strašno porasli i ljudi su počeli odjavljivati kapacitete. To je onaj dio najpovoljnijeg smještaja. On je uvijek tražen, ali se više ne mogu izdržati troškovi. Primjerice, samo čišćenje apartmana košta i do 150 eura, a tu je i povećanje poreza i ostalih davanja koje je država podigla od ove godine. Dio tih kapaciteta je odjavljen, dok je dio preusmjeren u takozvani dugoročni smještaj. No, tu treba reći kako se često radi o tome da su se u te apartmane uselili sezonski radnici, a s njihovim poslodavcem iznajmljivač potpisuje ugovor na deset mjeseci kako bi izbjegao plaćanje poreza na nekretnine. Gdje god postoje velike firme, bilo turističke bilo građevinske ili neke druge, a koje trebaju velik broj sezonaca, dio iznajmljivača otišao je u tom smjeru - najma za radnike - naveo je naš sugovornik.
Upozorio je, primjerice, i kako su cijene u svim segmentima smještaja neusporedive sa špicom sezone, u kojoj se smještaj u mobilnim kućama u kampu plaća i do 500 eura na dan, a u travnju 50 eura, ali i kako u ljetnim mjesecima ukupnu potrošnju “pumpaju” i vikendaši. Na Krku je, primjerice, podjednak broj kapaciteta u nekomercijalnom smještaju i ukupnog registriranog, kategoriziranog smještaja u svim hotelima, kampovima i obiteljskom smještaju zajedno.
Dok gradnja i prodaja nekretnina i dalje bujaju, makar i nešto slabijim tempom, a broj kreveta u registriranom privatnom smještaju pada, može se zaključiti kako se zapravo ovogodišnjim poreznim izmjenama oko privatnog smještaja samo zahvatilo registrirane iznajmljivače, dok ova siva zona i dalje nastavlja bujati. A apartmanizacija obale ne da nije zaustavljena, nego su samo još šire otvorena vrata kapitalu, u pravilu stranom. No, barem se popravila situacija sa smještajem stranih radnika u turističkim destinacijama.