Unatoč padu u srpnju i kolovozu: Turizam rekordan zbog predsezone
HNB predviđa 15,5 milijardi eura zarade od stranih gostiju, 3,8 % više nego lani
Prvi put u povijesti hrvatski je turizam ostvario rekordne rezultate po turističkom prometu i potrošnji, ali izvan glavnog dijela turističke sezone, tj. srpnja i kolovoza. Prema još uvijek nepotpunim podacima e-Visitora, koje je ministar turizma Tonči Glavina predstavio u srijedu, u prvih osam mjeseci ostvarili smo 17,2 milijuna dolazaka ili dva posto više nego lani te 0,5 posto više noćenja. Iako smo u srpnju i kolovozu ostvarili 0,5 posto manje dolazaka i 1,3 posto manje noćenja u odnosu na isto vrijeme lani, ministar poručuje da možemo biti zadovoljni jer to dokazuje da turizmom upravljamo prema načelu održivosti i da idemo prema cilju ostvarenja Hrvatske kao cjelogodišne destinacije.
Cijene će presuditi
“Hrvatski turizam bilježi rekordne rezultate i kada govorimo o prometu i potrošnji. Tu ne mislimo samo na ostvarenu vrijednost, nego i na veći broj izdanih računa kroz cijelu godinu, ali i u samoj špici sezone", rekao je Glavina. Pritom je iznio procjene Hrvatske narodne banke prema kojima bismo ove godine trebali ostvariti 15,5 milijardi eura zarade od stranih gostiju ili 3,8 posto više nego lani.
Razlog dobrih turističkih rezultata prije svega leži u porastu turističkog prometa u predsezoni, posebno u lipnju, kada smo ostvarili dvoznamenkaste brojeve rasta i dolazaka i noćenja, a prema najavama i posezona bi trebala biti odlična, iako i sam ministar priznaje da će biti teško ostvariti lanjsku rekordnu posezonu. U cijeloj predsezoni, odnosno od Uskrsa, ostvarili smo 5 posto više dolazaka i 4 posto više noćenja, odnosno nešto više od 260 tisuća dolazaka i više od milijun noćenja. Tako se prvi put u povijesti rast turističkog prometa najviše osjetio u predsezoni, a manje u udarnim ljetnim mjesecima, što je i cilj strategije o održivom i cjelogodišnjem turizmu, ocijenio je ministar.
No, prostora za napredak još ima, posebno u kontekstu daljnje stabilizacije cijena, istaknuo je ministar dodavši da će cjenovna konkurentnost biti odlučujući faktor i u idućoj sezoni. Tako smo u kolovozu imali jednak broj dolazaka kao i lani, a razlog takvih turističkih rezultata u glavnom dijelu turističke godine je i cjenovna konkurentnost u odnosu na druge konkurentske destinacije, kaže ministar, jer turisti sve više traže najbolji omjer cijene i kvalitete. "Mislim da je, ako ne povećamo cjenovnu konkurentnost, lako moguće da sljedeće godine ove rezultate koje imamo sada nećemo ponoviti", smatra Glavina.
Glavni direktor Hrvatske turističke zajednice Kristjan Staničić navodi da smo tijekom srpnja i kolovoza uspješno zadržali pozitivne pokazatelje koji se odnose na kumulativno razdoblje od siječnja do kraja kolovoza, što potvrđuje da Hrvatska ima stabilnu poziciju na međunarodnom turističkom tržištu. Prema njegovim riječima, Hrvatska je već duže vrijeme između prvog i petog ili šestog mjesta kada je riječ o najpoželjnijim turističkim destinacijama, ovisno o tržištu.
Skupe trgovine
Predsjednik udruženja putničkih agencija HGK Boris Žgomba kaže da su turisti ove godine oprezniji u izvanpansionskoj potrošnji jer traže najbolji omjer vrijednosti za novac, a i konkurencija od Portugala do Turske ove je sezone bila agresivna.
“Smještaj nam nije problem, no iznenađenje kod stranih gostiju nastupa kada odlaze u trgovinu, a 80 posto naših gostiju koristi usluge trgovačkih lanaca jer u apartmanima nemaju organiziranu prehranu. Tada vide da nešto košta više nego u njihovim zemljama, zbog čega su oprezni u potrošnji. Danas u turizmu prolazi samo vrijednost za novac, pa ako je nešto i skupo, ali kvalitetno, gost će to platiti", pojašnjava Žgomba dodavši da zbog visokih cijena u trgovačkim lancima gost možda iduće godine neće doći.
“Ipak, rekao bih da smo konkurentni. Rast noćenja u hotelima i kampovima je dobrodošao, kao i blagi pad broja ležajeva u privatnim domaćinstvima, koji prijašnjih sezona ionako nisu bili do kraja popunjeni”, podsjeća Žgomba. Kaže da cjelogodišnji turizam realno ne možemo imati, ali možemo imati sezonu od Uskrsa do kraja listopada, što većina destinacija i radi.