Osijek, 09. 05. 2023, Strojarska skola, Dani otvorenih vrata, cnc, robotika, automehanika, obnovljivi izvor energije, radioniceSNIMIO BRUNO JOBST
BRUNO JOBST
28.8.2025., 11:00
pripreme pri kraju

Uvodi se modularna nastava u strukovnim školama: Nitko neće izgubiti normu, motivirani dobili više posla

Reforma donosi suvremene kurikulume i veću povezanost, no i niz problema

Od ponedjeljka, 8. rujna, u prvim razredima srednjih strukovnih škola kreće modularna nastava. Oko njezinog su se uvođenja lomila koplja, tražila odgoda, no reforma ipak kreće. U školama, doznajemo, pripreme su pri kraju, a unatoč početničkim teškoćama zbog uvođenja novih kurikuluma i potpuno nove paradigme obrazovanja, strukovne će škole od ove jeseni raditi kvalitetnije i bolje.

Tako bar smatra Igor Majkić, ravnatelj Tehničke škole Rijeka, koji kaže da novi sustav strukovnog obrazovanja ima svojih prednosti i mana, ali je stvorio prostor za bolje povezivanje s poslodavcima i za kvalitetniji rad u školi.

- Nitko od nas ravnatelja ovog ljeta nije bio na godišnjem. Radimo cijelo ljeto, usklađujemo i pokušavamo sve napraviti kako treba. I uspjet ćemo - uvjeren je Majkić.

Osijek, 09. 05. 2023, Strojarska skola, Dani otvorenih vrata, cnc, robotika, automehanika, obnovljivi izvor energije, radioniceSNIMIO BRUNO JOBST
BRUNO JOBST

Prednosti i problemi

Olakotna mu je okolnost, kaže, što je na čelu mladog kolektiva pa su svi "pohvatali" novi način rada. Modularna nastava, dodaje, ima puno prednosti. Kod njega u školi, smjer brodogradnje radio je po kurikulumu iz 1996., a sada imaju suvremene kurikulume kako učenici više ne bi morali učiti zastarjele činjenice. Najbanalnije, u računalstvu je u kurikulumu još uvijek pisalo diskete, iako odavno ne postoje, ilustrira Majkić. Modularna nastava nastavnicima je, s druge strane, dala širinu da se mogu posvetiti onome što tržište rada lokalno traži.

- Koliko god ljudi misle da brodogradnja stoji loše, 50 tvrtki nam dolaze svaki dan i traže učenike. Pitali smo ih što im konkretno treba i u dogovoru s njima više se posvećujemo crtanju 3D dizajna brodova. Sada imamo puno veću širinu prilagoditi se tržištu lokalno i stvoriti potrebnu radnu snagu - ističe ravnatelj.

Problemi u uvođenju modularne nastave uglavnom su, kaže, administrativni, a reforma je nažalost zbrzana i neusklađena sa Zakonom o odgoju i obrazovanju. Zbog toga, tvrdi, niti jedan ravnatelj strukovne škole ove godine neće ispoštovati obvezu da sve bude po zakonu.

PLUSEVI I MINUSI

PREDNOSTI:

lSuvremeni kurikulumi – učenici više ne uče zastarjele sadržaje

Prilagodba tržištu rada – škole se mogu usmjeriti na vještine koje lokalni poslodavci traže

Fleksibilnost nastavnika – više slobode u kreiranju nastave prema potrebama

Povezanost škole i poslodavaca – suradnja s tvrtkama koje traže učenike

Bolja kvaliteta rada – više nastavnika radi u istom modulu, pa je potrebna suradnja i komunikacija

 

NEDOSTACI:

Administrativni problemi – zakon traži zaključivanje ocjena na kraju godine, a moduli traju kraće

Nesklad sa zakonima – reforma nije u potpunosti usklađena sa Zakonom o odgoju i obrazovanju i Zakonom o radu

Opterećenje nastavnika – neki rade iznad norme, dok drugi ostaju bez dijela satnice

Nedostatak kontinuiteta – problem pokrivanja modula u slučaju bolovanja nastavnika

- Moduli koji se uvode umjesto predmeta mogu trajati deset tjedana, na primjer. Zakon o odgoju i obrazovanju kaže da se ocjena zaključuje na kraju nastavne godine, u lipnju. Ne znamo kako to uskladiti sa zakonom. Isto tako, pitanje je kako ćemo pokriti modul ako nastavnik ode na bolovanje? Nastavnici će dok traje modul raditi iznad norme, a neke mjesece će raditi upola manje. Pitanje je kako ćemo to obračunavati - navodi ravnatelj. ​

Suzana Hitrec, predsjednica Udruge srednjoškolskih ravnatelja, kaže da su škole još u lipnju odredile koji će nastavnik što predavati, formirani su razredni odjeli, a rasporedi su gotovi ili pred dovršetkom.

- Vidjet ćemo hoće li biti problema kad škola krene. Dobro je što modularna nastava ide samo u prve razrede pa je utoliko lakše. Rasporedili smo satnicu kako smo mogli, a ako smo mogli birati, dali smo zaduženje nastavnicima koji su više motivirani za promjene - objašnjava Hitrec.

Kako je ministar znanosti i obrazovanja Radovan Fuchs ovih dana poslao dopis ravnateljima da, sukladno dogovoru sa sindikatima, svim nastavnicima u modularnoj nastavi moraju osigurati punu normu, Hitrec kaže kako to i čine, zaduženjima u fakultativnoj, dopunskoj, dodatnoj nastavi, razredništvu...

Osijek, 08. 05. 2025, Strojarska tehnička škola Osijek, Dani otvorenih vrata, Strojarske škole...snimio GOJKO MITIĆ
GOJKO MITIĆ

Popunjavanje norme

- Imam dvije takve nastavnice, dobile su razredništvo i sigurna sam da će sve odraditi. Ljudi bez pune norme sad su u manjini, ali sljedeće će se godine njihov broj povećavati - podsjeća.

U sindikatima se boje tog scenarija. Zasad, kažu, nije bilo kršenja prava nastavnika zbog uvođenja modularne nastave, no očekuju da bi s početkom nastavne godine moglo biti problema.

- Ako pojedini ravnatelj ne shvati da bez obzira na zaduženja čovjek mora imati punu plaću, bit će problema. Problem će biti i gubitak norme, prvenstveno kod nastavnika geografije jer je taj predmet iz prvog i drugog razreda prebačen u četvrti. I dogodine će biti problem kako zbrinuti te ljude - ocjenjuje predsjednik Nezavisnog sindikata zaposlenih u srednjim školama Zrinko Turalija.

Nekoliko je nastavnika već ostalo bez pola satnice, a ravnatelji su ih uspjeli napuniti raznim zaduženjima, no dogodine to više neće moći, zaključuje. Majkić smatra da takvo popunjavanje satnice nema smisla.

- Kako da stavim osobu koja mi je u školi četiri sata za razrednika? To nije pedagoški, jer kad ga učenik treba, nema ga u školi. Možda su se ipak zaletjeli, možda je trebalo još godinu-dvije da se reforma uskladi sa Zakonom o radu i Zakonom o odgoju i obrazovanju - ocjenjuje.

Iako će dijelu nastavnika ugroziti radna mjesta, modularna nastava donosi još jednu važnu novost.

- Prije je svaki nastavnik imao svoj predmet i to je bilo to. Sad smo natjerali nastavnike da međusobno komuniciraju, surađuju, a to rezultira kvalitetom. Imamo više nastavnika u istom modulu, njih pet ili šest, a ako jedan od njih “fuša”, to se vidi. Zato si neće moći dozvoliti da ne rade kako treba - zaključuje Majkić. 

Besplatni obrazovni materijali

Dobra je vijest za učenike i roditelje da udžbenici za strukovne module nisu obavezni i neće ih morati kupovati. Agencija za strukovno obrazovanje (ASOO) napravila je stranicu i aplikaciju naziva – FreeDOM, digitalni obrazovni materijal za sve struke i sve programe u srednjim strukovnim školama. Putem aplikacije učenici će imati pristup besplatnim obrazovnim materijalima za svoj strukovni modul.