RIJEKA, 28 06. 2025. VLAK VARŠAVA, RIJEKA, HŽ, HRVATSKE ŽELJEZNICE, SEZONSKI TURISTIČKI VLAK, TURISTI, TURIZAM, POLJSAKA, POLJACI, ŽELJEZNIČKI KOLODVOR RIJEKA SNIMIO: VEDRAN KARUZA
VEDRAN KARUZA
18.8.2025., 10:00
Treće najvažnije strano tržište

Poljaci ipak ne odustaju od Jadrana - spasili su srpanj

Poljaci su spašavali srpanj, moglo bi se reći ako se pogledaju podaci o ostvarenom turističkom prometu u prošlom mjesecu. Prva polovina špice sezone, naime, donijela je minuse s praktički svih najjačih emitivnih tržišta - njemačkog, slovenskog, češkog, austrijskog, slovačkog, nizozemskog...

U top 10 tržišta prošlog mjeseca u plusu su jedino Poljska i Velika Britanija. S tim da su Poljaci ostvarili znatno veći rast turističkog prometa, i to 7 posto više noćenja i dolazaka. U prijevodu, poljski su turisti prošlog mjeseca u Hrvatskoj ostvarili respektabilnih oko 150.000 noćenja više nego godinu prije, ukupno oko 2,3 milijuna, čime je Poljska izbila na visoko treće mjesto najvažnijih stranih tržišta, odmah iza Njemačke i Slovenije.

Svakako treba istaknuti da Poljaci više nisu, kao nekad, gosti niske platne moći, dapače. Riječ je o zemlji koju zbog aktualne stope gospodarskog rasta neki nazivaju i ekonomskom zvijezdom Europe. Samim time i novčanici poljskih građana sve su dublji. S druge strane, i sama Poljska, čini se, bilježi sve veći interes stranih turista u ljetnim mjesecima jer u njihovu priobalju nije toliko vruće kao na Mediteranu, cjenovno su očito još uvijek prihvatljivi, a srednjoeuropskim gostima su blizu. Tako se ovog ljeta spominje kako u Poljsku na godišnji ide znatan broj Čeha, a i u njemačkom udruženju touroperatora i agencija DRV u posljednjem su izvještaju istaknuli ove godine povećan interes Nijemaca za ljetnim odmorom na poljskim plažama.

Umjesto Hrvatske, kupalište Croatia u Jurkowu

I od početka godine Poljaci ukupno drže lanjske brojke noćenja, što znači da je tržište stabilno, a Poljaci, unatoč brojnim napisima u poljskim medijima o gužvama, prijevarama i sličnom na hrvatskoj obali, ipak ne odustaju od Jadrana. Doduše, na poljskim se portalima može naći i napisa o tome da su cijene u Hrvatskoj u dvije godine porasle za 50 posto, pa umjesto odmora na moru u Hrvatskoj, koja je, kako kažu, godinama omiljena destinacija za odmor Poljaka, preporučuju svojim sugrađanima da osvježenje potraže na kupalištu koje se zove - Croatia, a nalazi se u mjestu Jurkowo u Malopoljskom vojvodstvu.

Komentirajući aktualnu sezonu, Tomislav Vidošević, veleposlanik Republike Hrvatske u Varšavi, podsjetio je kako je Poljska od rekordne turističke 2019. godine bila konstantno na četvrtom ili trećem mjestu po broju gostiju i broju noćenja u našoj zemlji.

- Broj poljskih gostiju kontinuirano raste, a prema statističkim podacima HTZ-a, najveći rast broja gostiju zabilježen je u 2024., kada je Hrvatsku posjetilo 1.166.238, odnosno 7 posto više u odnosu prema 2023. Inače, prema podacima poljskih turističkih agencija, Poljaci najviše putuju u Španjolsku, Italiju i Grčku, a Hrvatska je svakako u top 10 destinacija. Od hrvatskih destinacija poljski gosti posebno vole Dalmaciju i makarsku rivijeru. Kad je riječ o negativnim novinskim napisima, radi se uglavnom o prenošenju tekstova iz hrvatskih medija, a glavni prigovor odnosi se na povećanje cijena. Hrvatska je u Poljskoj dugo percipirana kao srednje skupa destinacija u kojoj su Poljaci generacijama ljetovali. Percepcija Hrvatske i dalje je više nego pozitivna, i u poljskim medijima i u javnosti - kazao nam je veleposlanik Vidošević.

Prema informacijama touroperatora, ove se godine doista dosta gleda na cijenu, zbog čega su jako popularne Grčka i Turska, a otvara se i Crna Gora, pa čak i Albanija. Cijene su, dakle, i na poljskom tržištu jedan od najvažnijih elemenata za odluku o odmoru. No Hrvatska i dalje jako dobro kotira na poljskom tržištu. Naruku idu i brojne aviolinije, pa tako poljski nacionalni avioprijevoznik LOT Polish Airlines ima oko 30 letova tjedno prema Hrvatskoj, a tu su i niskobudžetne kompanije.

Novost ovogodišnje turističke sezone s poljskog tržišta je pak željeznička linija Varšava - Rijeka, koju su uvele Poljske željeznice (PKP). Poljsko Ministarstvo infrastrukture predviđa da će do kraja kolovoza vlakom iz Poljske u Hrvatsku putovati 11.000 turista. Ipak, bilo je i kritika jer put traje 19 sati. Tako je zamjenik poljskog ministra infrastrukture Piotr Malepszak, na pitanje na Tok FM-u, kazao da su putnici koji su putovali tim vlakom rekli da je infrastruktura u Hrvatskoj u tako lošem stanju da je vlak vozio 40 km na sat, a kada su ušli u Poljsku, htjeli su "poljubiti tračnice".

Suvremena bi nam željeznica dovela srednju Europu

Poznavatelji kažu kako je češki privatni željeznički prijevoznik Regiojet dijelom odustao od željezničkih linija za Hrvatsku upravo zbog zastarjele infrastrukture. U vrijeme kada je željeznički prijevoz sve više u fokusu kao jeftina i prije svega ekološka verzija transporta i putovanja, ovi primjeri samo potvrđuju koliko bi u turističkom smislu Hrvatskoj značila moderna i dobro povezana željeznica. Otvorila bi vrata cijele srednje Europe, a i šire.