Prve domaće dronove korištene u Domovinskom ratu prozvali smo američkima zbog obavještajne varke
Čak se ni na našoj strani praktički nije znalo da Hrvatska vojska koristi dronove, kaže satnik Milivoj Hucaljuk
Danas je općepoznata stvar da je Hrvatska, uz Izrael i Sjedinjene Države, prva na svijetu koristila bespilotne letjelice u ratovanju, još tijekom Domovinskog rata, a uvriježeno je mišljenje bilo da su nam prve dronove dali Amerikanci. Zapravo, tada uopće nismo govorili čiji su besposadni leteći sustavi kojima raspolažemo jer je Hrvatska vojska dronove razvijala u tajnosti, pa je informacija da je riječ o američkim letjelicama plasirana iz taktičko-obavještajnih razloga. Neprijateljska strana nije morala znati čime sve raspolažemo, nismo se smjeli "reklamirati" i podržavali smo plasiranje takvih dezinformacija o hrvatskim dronovima. Čak se ni na našoj strani praktički nije znalo da Hrvatska vojska koristi dronove, kaže satnik Milivoj Hucaljuk, konstruktor prvog hrvatskog drona MAH-1 koji je korišten u Domovinskom ratu i ratni vojni zapovjednik bespilotnih letjelica.
Bijeg brži od dona
- To obmanjivanje neprijatelja, ta tajnost puno nam je pomogla, iako su pobunjeni Srbi nekoliko puta pucali na naše bespilotne letjelice tijekom 1993. i 1994. godine, a dvije su greškom sletjele na okupirani teritorij, nakon čega su i oni doznali da raspolažemo takvim sustavima. Na sreću, oprema u tim letjelicama bila je stariji model, pa nisu mogli poduzeti protumjere na našim novijim modelima, a ni oni nisu znali koliko uopće imamo takvih letjelica - kaže Hucaljuk i dodaje da su prvo izviđanje bojišta u realnom vremenu videokamerama dronovi imali tijekom akcije Bljesak u zapadnoj Slavoniji.
Kasnije su dronovi u prijenosu informacija u realnom vremenu korišteni i tijekom VRO-a Oluja, a Hucaljuk prepričava anegdotu u kojoj su srpske snage toliko brzo bježale iz Slunja kad je počela Oluja da prijenos informacija u realnom vremenu s dronova nije bio dovoljno brz da bi ih naše topništvo stiglo precizno gađati! S druge strane, zahvaljujući dronovima i brzom prijenosu informacija, naše je topništvo natjeralo srpsko topništvo da se povuče prije njihovog pješaštva, što je omogućilo 4. i 7. gardijskoj brigadi nesmetan prodor prema Kninu.
U početku Domovinskog rata operateri prvih hrvatskih dronova išli su od bojišta do bojišta kako bi pomogli zapovjednicima dodatnim informacijama, a tijekom 1994. i 1995. godine zahvaljujući dronovima počeli su donositi prethodne informacije na temelju kojih su zapovjednici planirali akcije, a svaku iduću letjelicu razvijali su da bude bolja od prethodne.
Akcija Letak
Fotografije iz dronova razvijali su u privatnim laboratorijima na licu mjesta i dostavljali ih obavještajnim odjelima. Analizirali su ih s pomoću povećala i bile su crno-bijele jer takve imaju bolju rezoluciju i manje zamaraju oči, a za prepoznavanje objekata, poput rovova, fortifikacija ili topništva, nije bila presudna boja nego kontrasti. Kasnije je uvedena videokamera koja je zapovjednicima omogućavala da na ekranu u realnom vremenu prate bojište. Inače, sustavno izviđanje okupiranih teritorija bespilotnim letjelicama počelo je već krajem 1993., a cijela iduća godina obilježena je aerofoto snimanjima tzv. Krajine i stvaranjem fotomozaika kompletnog ratišta da bi u proljeće 1995. odred bespilotnih letjelica počeo dobivati zadaće selektivnog aerofotografiranja. Osim za izviđanje i fotografiranje, dronove smo koristili i u promidžbene svhe, pa smo 28. lipnja 1995., na Vidovdan, tijekom vojnog mimohoda srpskih snaga u Slunju, iz dronova bacali letke s hrvatskim grbom i datumom 28. lipnja '95. unoseći nemir u njihove redove.
Prvi hrvatski dron, razvijen u srpnju 1991. godine, bio je uglavnom načinjen od specijalnog drva, a krajem te godine od kompozita, što mu je omogućavalo malu radarsku vidljivost. Od 1992. godine bespilotne letjelice izrađujemo u potpunosti od kompozita, kaže Hucaljuk, dok se jedino elisa izrađivala od drva, a i na današnjim, modernim dronovima elisa je također od drva. Prvi dronovi bili su teški 20 kilograma i imali su domet od 18 kilometara, no nakon rata, već od 1996., dronovi su imali doseg od 120 kilometara i težili su 40 kilograma.