U godinu dana broj nesreća učetverostručen - najmlađi pacijent imao osam godina
U posljednjih godinu dana broj hospitalizacija djece zbog ozljeda zadobivenih pri vožnji električnih romobila povećan je za čak 285 posto, dok je ukupno vrijeme provedeno na bolničkom liječenju zbog takvih ozljeda poraslo za 143 posto, upozorili su u petak liječnici iz Klinike za dječje bolesti u Zagrebu. Alarmantan je porast ozbiljnih ozljeda, pa je tako zabilježen čak pet puta veći broj teških traumatskih ozljeda mozga, uključujući potrese mozga i prijelome lubanje zbog pada pri vožnji električnog romobila.
Predstojnik Klinike za dječju kirurgiju, dr. sc. Stjepan Višnjić, ističe kako se broj nesreća djece na električnim romobilima u godinu dana učetverostručio. Stručnjaci pozivaju na hitnu reakciju kako bi se spriječile nove nesreće, a poseban apel upućuju roditeljima, koji bi trebali voditi računa da ne kupuju takvo vozilo premaloj djeci i naučiti ih pravilima ponašanja na ulici. Podaci, naime, pokazuju da je 40 posto ozlijeđene djece bilo mlađe od 14 godina, što je minimalna zakonska dob za upravljanje romobilom, a velika većina njih vozila je romobil bez kacige i bez minimalnog poznavanja prometnih propisa.
- Do prve polovine 2024. godine imali smo sedmero takvih pacijenata, a ove godine 27. Od početka godine bilo je pet pacijenata s teškim traumama u središnjem živčanom sustavu, 14 djece s teškim potresom mozga, 14 pacijenata s prijelomima kostiju i jedan s prijelomom lica. Najmlađi zbrinuti pacijent imao je samo osam godina - upozorava Rok Kralj, dječji kirurg.
Neurokirurg Miroslav Gjurašin upozorio je na ozbiljnost i trajnost posljedica ozljeda koje djeca zadobivaju prilikom vožnje električnih romobila.
- Kada ozljeda prekine normalan razvoj dječjeg mozga, posljedice mogu biti različite, od suptilnih i teško uočljivih do trajnog invaliditeta. Srećom, zasad nismo zabilježili ni jedan smrtni ishod, ali je više djece imalo epiduralni hematom koji zbog pritiska na mozak može izazvati neurološki deficit. Jedno dijete ima oštećenje sluha, a jedno poremećaj u razmišljanju - naveo je prof. dr. Gjurašin. Jednom se djetetu, dodao je, kost pri padu doslovno zabila u moždano tkivo, što govori o tome koliko rizične takve ozljede mogu biti. Usporedbe radi, istaknuo je kako se kod djece pješaka otprilike dvaput godišnje liječnici u Klaićevoj susreću s traumama glave koje završavaju smrtnim ishodom.
- Razgovor s roditeljem kojem moramo priopćiti da im je dijete preminulo i zamoliti za donaciju organa najteži je razgovor koji možemo voditi. Moramo poduzeti sve da se ovakve tragedije ne počnu događati i s djecom na romobilima - upozorio je neurokirurg Gjurašin.
Prema podacima Ministarstva unutarnjih poslova, prošle godine zabilježeno je 57 prometnih nesreća u kojima su sudjelovala djeca na osobnim prometnim sredstvima poput električnog romobila. U 45 slučajeva odgovornost je bila na djeci, a 16 ih je zadobilo teške ozljede. Najčešće je nezgodama kumovala neprilagođena brzina i nepoznavanje prometnih propisa. Kazne za roditelje su niske – oko 30 eura, odnosno 15 eura ako se plati odmah. No u težim slučajevima, upozoravaju iz MUP-a, električni se romobil oduzima, a roditelji se prijavljuju centru za socijalnu skrb kako bi se utvrdilo je li riječ o zanemarivanju djeteta.
Liječnici i prometni stručnjaci ističu kako električni romobili nisu tehnički ni zakonski prilagođeni djeci mlađe dobi, osobito bez nadzora odraslih.
- Roditelji, nemojte kupovati djeci vozila koja zbog jačine ne smiju biti na cesti. Time ih izlažete ozbiljnim rizicima za zdravlje - poziva Nikola Milas iz prometne policije.
Iz MUP-a najavljuju strože kazne za kršenje propisa o vožnji električnih romobila, ali i skoro uvođenje temeljne prometne edukacije za djecu i maloljetnike, prema uzoru na obuku koja već postoji za djecu bicikliste.
- Prometna pismenost mora postati sastavni dio osnovnoškolskog obrazovanja. Razgovara se i o promjeni kurikuluma te uvođenju predmeta Prometna kultura kao obveznog u osnovne škole - rekao je Milas. Romobili se, podsjeća, trebaju voziti biciklističkim stazama gdje god one postoje. Ako ih nema, dopuštena je vožnja po nogostupu, uz obvezan silazak s vozila na pješačkom prijelazu te poštovanje prometnih znakova.