Ilustracija
Novi vlak iz Osijeka za Zagreb moći će ići 160 kilometara na sat
Elektrodizelski vlakovi vozit će na relacijama od Zagreba do Koprivnice i Osijeka, Čakovca i Kotoribe, Zadra, Rijeke i Pule
HŽ Putnički prijevoz i Končar Električna vozila potpisali su jučer ugovore o kupoprodaji 13 novih vlakova, koji će biti isporučeni 2027. i 2028. godine. Ugovori obuhvaćaju proizvodnju pet elektrodizelskih, četiri elektrobaterijska i četiri baterijska vlaka te dvije punionice, koje će biti postavljene u kolodvorima Lupoglav i Velika. Vrijednost projekta, koji se financira iz zajma Europske investicijske banke (EIB), iznosi 117,9 milijuna eura.
Ugovore su potpisali predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić i predsjednik Uprave KONČAR – Električnih vozila Josip Ninić. Na potpisivanju ugovora bili su potpredsjednik Vlade te ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković i predsjednik Uprave Končara Gordan Kolak.
Novi vlakovi omogućit će kvalitetniju uslugu i bolju povezanost, osobito na neelektrificiranom dijelu pružne mreže, ističu u HŽ-u.
- U Hrvatskoj je više od 60 posto pruga neelektrificirano i zato su važni upravo ovi ugovori. Elektrodizelski vlakovi su hibridni vlakovi kojima ćemo se koristiti na obje vrste pruga, baš kao i elektrobaterijski, a baterijski vlakovi namijenjeni su za dionice gdje nema električne mreže. Puštanjem u promet tih vlakova unaprijedit ćemo uslugu u dijelovima Hrvatske gdje danas voze vlakovi stari gotovo 45 godina - rekao je Ukić.
Elektrodizelski vlakovi vozit će na relacijama od Zagreba do Koprivnice i Osijeka, Čakovca i Kotoribe, Zadra, Rijeke i Pule (preko Slovenije). Imat će dva pogona; električni za elektrificirane pruge i dizelski za neelektrificirane pruge. Maksimalna brzina vlakova iznosit će 160 kilometara na sat, u njima će biti dostupna ugostiteljska usluga, a kapacitet će biti 150 sjedećih mjesta.
Elektrobaterijski vlakovi koristit će se, pak, za prijevoz putnika na neelektrificiranim i elektrificiranim prugama u RH te će također imati kapacitet 150 sjedaćih mjesta, a baterijski će se vlakovi koristiti na nelektrificiranim prugama s maksimalnom brzinom od 100 kilometara na sat i imat će 100 sjedaćih mjesta. Svih 13 vlakova bit će niskopodne kompozicije koje omogućuju lakši ulazak/izlazak putnika, opremljeno rampama za ulazak/izlazak osoba u invalidskim kolicima, prostorom za bicikle i utičnicama.
Ministar Butković još je jednom podsjetio kako je u tijeku najveći investicijski ciklus u hrvatsku željeznicu u novijoj povijesti, zahvaljujući kojem napreduje modernizacija cijelog sustava. Najavio je da će ulaganja u željeznicu do 2030. premašiti šest milijardi eura, a bit će ravnomjerno usmjerena na glavne europske koridore i regionalne pruge, čime će se osigurati ravnomjeran razvoj i veća dostupnost javnog prijevoza svim građanima.
- U posljednje četiri godine u nove vlakove uložili smo 194 milijuna eura. U iduće tri i pol godine vozni park bit će bogatiji za još 24 nova vlaka, u što će biti uloženo gotovo 200 milijuna eura, u koje spadaju i ovi vlakovi za koje danas potpisujemo ugovor. Unatoč izazovima koji su normalni u tako velikim infrastrukturnim zahvatima, slika željeznice u javnosti se mijenja – i to nabolje. Još donedavno bilo je skeptika koji nisu vjerovali da će Hrvatska imati baterijske vlakove, a danas oni prometuju našim prugama - rekao je Butković.
Dodao je da trenutni investicijski ciklus iznosi nešto više od 1,5 milijardi eura, najviše zahvaljujući europskim fondovima i aranžmanu s Europskom investicijskom bankom od 900 milijuna eura, te da je današnje potpisivanje ugovora o nabavi 13 novih vlakova najveći pojedinačni ugovor takve vrste.
HŽ Putnički prijevoz trenutno u prometu ima 65 novih vlakova, a do kraja godine bit će pušteno u promet još pet novih. Sljedeće godine u promet će biti pušteno još šest novih elektrodizelskih vlakova, koji će povezivati Zagreb i Split, navode u HŽ-u.