Ministarstvo uprave tvrdi da gradonačelnik smije biti županijski pročelnik
Gotovo sigurno se to neće dogoditi, ali primorsko-goranski župan Ivica Lukanović istovremeno bi mogao obnašati dužnost gradskog pročelnika u Rijeci, a riječkoj gradonačelnici Ivi Rinčić ništa ne priječi da bude i županijska pročelnica.
Bar to tako tumače u Ministarstvu pravosuđa, uprave i digitalne transformacije, u čijoj je nadležnosti lokalna samouprava. Istina, u resoru koji vodi HDZ-ovac Damir Habijan nisu se bavili spomenutima, ali njihovo stajalište u vezi sa zamjenicom gradonačelnika Siska Sanjom Mioković vrijedi, naravno, i za Ivicu Lukanovića i Ivu Rinčić. Prije gotovo dva tjedna, 11. lipnja, uputili smo tom ministarstvu upit što će poduzeti jer nedavno izabrana zamjenica sisačkog gradonačelnika Domagoja Orlića (HDZ) nije podnijela ostavku na mjesto pročelnika Upravnog odjela za poslove župana u Sisačko-moslavačkoj županiji, a što je, prema Zakonu o lokalnim izborima, morala učiniti osam dana po proglašenju službenih izbornih rezultata. Tek u ponedjeljak nam je stigao iznimno kratak odgovor Ministarstva pravosuđa, uprave i digitalne transformacije, u kojem se tek tvrdi da se u slučaju Sanje Mioković "ne radi o nespojivim dužnostima jer nije riječ o upravnom tijelu iste jedinice". U odgovoru ne piše prema kojem to propisu županijski pročelnik smije biti gradonačelnik ili, pak, zamjenik gradonačelnika, jer nije u pitanju ista jedinica lokalne samouprave, ne citira se u njemu ni jedna zakonska odredba. Ali vjerojatno u Ministarstvu smatraju da to dopušta članak 89. Zakona o lokalnim izborima, jer to misle i u Gradu Sisku, iz kojeg su nam na upit o statusu Sanje Mioković odgovorili 9. lipnja.
Tog dana je stranka Pravo i pravda predala sisačkom Gradskom vijeću zahtjev da se utvrdi da je Sanji Mioković prestao mandat zamjenice gradonačelnika, s obzirom na to da nije podnijela ostavku na nespojivu dužnost županijske pročelnice. No stav je vlasti u Sisku da nije nespojivo biti zamjenik gradonačelnika i županijski pročelnik. Uporište za tu tvrdnju pronašle su u članku 89. navedenog zakona, kojim se definira da općinski načelnik, gradonačelnik i župan te njihovi zamjenici, dok obnašaju dužnost, ne mogu, između ostalog, biti "pročelnik, službenik i namještenik u upravnim odjelima ili službama jedinica lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave". Iz te su odredbe u Gradu Sisku izvukli zaključak da Sanja Mioković može ostati na obje svoje dužnosti jer ih obnaša u različitim jedinicama lokalne samouprave, a to tako sada interpretiraju i u Ministarstvu.
Nije sporno da u Hrvatskoj ima zakona koji su (ne)namjerno dvosmisleni, ali to se ne može reći za članke Zakona o lokalnim izborima, kojima je regulirana nespojivost dužnosti. Oni su vrlo precizni i ne ostavljaju prostor za takozvano kreativno tumačenje. Člankom 78. određeno je da član predstavničkog tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, između ostalog, ne može istodobno biti "pročelnik, službenik i namještenik u upravnom odjelu ili službi iste jedinice". Očito je da je zakonodavac odlučio članu predstavničkog tijela omogućiti da bude pročelnik u nekoj drugoj jedinici lokalne samouprave i zato je izrijekom stavio u zakon da je to nespojivo u istoj jedinici. Međutim, članak 89., koji obuhvaća općinske načelnike, gradonačelnike i župane, sasvim je drukčije formuliran. On svakom čelniku jedinice lokalne samouprave i njegovu zamjeniku zabranjuje da bude "pročelnik, službenik i namještenik u upravnim odjelima ili službama jedinica lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave". Svi koji se služe hrvatskim jezikom morali bi razumjeti razliku između jednine i množine.
SDP će se najvjerojatnije obratiti Ustavnom sudu zbog kontroverznog tumačenja da je Mioković dopušteno biti i županijska pročelnica i zamjenica gradonačelnika.