Opatija, 21.7.2024.- Nakon osvje?enja uz ki?u u subotu, u nedjelju je osvanuo sun?an i vru?i dan ?to su gra?ani i turisti iskoristili da se vrate na pla?e. foto HINA/ Miljenko KLEPAC/ ua
HINA/ Miljenko KLEPAC
9.4.2025., 11:52
HOTELIJERI: LOŠA INVESTICIJSKA KLIMA I RAST TROŠKOVA

Bez hotelskih investicija Hrvatska će izgubiti utrku s turističkim konkurentima

Domaće turističke kompanije optimistično očekuju novu turističku sezonu, a njih 81 posto bilježi porast rezervacija veći od 6 posto u odnosu prema istom razdoblju lani. Samim time vjeruju i u blagi rast prihoda, tako da njih 38 posto očekuje povećanje prihoda od 3 do 6 posto, a 57 posto ih očekuje rast prihoda veći od 6 posto. No i ove se godine vjeruje da će rast troškova premašiti rast prihoda.

Najave su to koje su objavili Hrvatska udruga turizma (HUT) i Udruga poslodavaca u hotelijerstvu Hrvatske (UPUHH) u suradnji s konzultantskom kućom Deloitte. Naime, navode kako čak 64 posto kompanija očekuje rast operativnih troškova bez troška zaposlenih između 3 i 10 posto, a što se tiče troška zaposlenih, njih 53 posto očekuje rast troškova od 5 do 10 posto, odnosno njih 21 posto očekuje rast troškova za zaposlene iznad 10 posto. S obzirom na infrastrukturna ograničenja domaćeg turizma i višestruko niži udio hotelskog smještaja u odnosu prema mediteranskoj konkurenciji, u kombinaciji s kontinuiranim padom profitabilnosti sektora, zaključak analize HUT-a, UPUHH-a i Deloittea je kako je postojeći model razvoja turizma iscrpljen, kao i kako bez poticanja investicija u hotelski smještaj koji može stvoriti višu dodanu vrijednost i ojačati turističku potražnju izvan visoke sezone hrvatski turizam u idućem razdoblju gubi konkurentnost pred sve jačom mediteranskom konkurencijom. Istraživanje je provedeno anketiranjem ključnih ljudi domaćih kompanija, koje skupno raspolažu sa 169 hotela i kampova, odnosno približno 58.200 smještajnih jedinica, što čini 30,5 posto ukupnih hotelskih kapaciteta Hrvatske.

JOŠ MANJE RADNE SNAGE NA TRŽIŠTU

U resornim udrugama upozorili su i na rast troškova radne snage, na što i dalje utječe kroničan nedostatak djelatnika na domaćem tržištu rada, a što najbolje ilustrira podatak da čak 71 posto kompanija očekuje rast potražnje za radnom snagom ove sezone, a istovremeno njih 95 posto očekuje manju raspoloživost radne snage na domaćem tržištu. Najveći izazovi kod nužnog uvoza sezonske radne snage u turizmu ostaju sigurnosne provjere pri izdavanju radnih dozvola i postupak izdavanja viza u veleposlanstvima.

Turističke kompanije ove godine očekuju rast noćenja u predsezoni i posezoni, i to njih 47 posto rast do 3 posto, a 22 posto ih očekuje rast iznad 3 posto, što najbolje pokazuje potencijal dodatnog produženja turističke sezone, koji je u Hrvatskoj moguć jedino promjenom smještajne strukture, koja je najlošija na Mediteranu. Naime, u Hrvatskoj hotelski smještaj čini samo 9,5 posto u ukupnim smještajnim kapacitetima. Takva smještajna struktura najveći je krivac za "overturizam", koji u visokoj sezoni opterećuje sve veći broj destinacija, ali i za najnižu prosječnu dnevnu potrošnju turista u Hrvatskoj u odnosu prema mediteranskoj konkurencijiu. Što se tiče visoke sezone, 31 posto kompanija očekuje blagi rast noćenja, oko 3 posto, a 70 posto njih očekuje jednaku razinu noćenja kao i prošle godine.

- Prema svim dostupnim informacijama u turizmu, optimistično ulazimo u novu turističku sezonu. Hrvatska je tražena destinacija, stanje rezervacija je zadovoljavajuće. Najveći izazov u turizmu ostaje rast troškova, posebno troškova zaposlenih, koji će i ove godine nadmašiti stopu inflacije i stopu rasta prihoda, što će dodatno smanjiti profitabilnost sektora, pa samim time i dodatno smanjiti atraktivnost investiranja u hotelske kapacitete - komentirao je Veljko Ostojić, direktor HUT-a, dodavši kako se, s obzirom na sve jaču konkurenciju na Mediteranu, bez dodatnog poticaja investicijama u kvalitetu ponude i u povećanje hotelskog smještaja u Hrvatskoj riskira ne samo stagnacija nego i gubitak konkurentnosti domaćeg turizma.

U turističkom sektoru upozoravaju kako je nužno potaknuti znatno više investicija kako bi hrvatski turizam zadržao konkurentnost, no aktualno investicijsko okruženje ne smatraju adekvatnim. 

PREPREKE

Čak 44 posto kompanija aktualnu razinu investicijske aktivnosti ocjenjuje nedostatnom, a 45 posto njih osrednjom. Kao ključne prepreke većim investicijama navode neadekvatan urbanizam i dugotrajni proces ishođenja građevinskih dozvola, zatim i dalje neriješeno pitanje turističkog zemljišta i pomorskog dobra te profitabilnost projekata s obzirom na aktualno okruženje i regulativu. Da je nužno napraviti značajan iskorak u tom dijelu, pokazuje podatak da većina turističkih kompanija, odnosno njih 63 posto, ne očekuje promjene nabolje u investicijskom okruženju, a njih 37 posto čak očekuje pogoršanje. Posljedica je da kompanije i dalje najveći dio investicija, njih čak 98 posto, planiraju u brownfield segmentu, odnosno u rekonstrukciji postojećih objekata.