
Bez hotelskih investicija Hrvatska će izgubiti utrku s turističkim konkurentima
Domaće turističke kompanije optimistično očekuju novu turističku sezonu, a njih 81 posto bilježi porast rezervacija veći od 6 posto u odnosu prema istom razdoblju lani. Samim time vjeruju i u blagi rast prihoda, tako da njih 38 posto očekuje povećanje prihoda od 3 do 6 posto, a 57 posto ih očekuje rast prihoda veći od 6 posto. No i ove se godine vjeruje da će rast troškova premašiti rast prihoda.
Najave su to koje su objavili Hrvatska udruga turizma (HUT) i Udruga poslodavaca u hotelijerstvu Hrvatske (UPUHH) u suradnji s konzultantskom kućom Deloitte. Naime, navode kako čak 64 posto kompanija očekuje rast operativnih troškova bez troška zaposlenih između 3 i 10 posto, a što se tiče troška zaposlenih, njih 53 posto očekuje rast troškova od 5 do 10 posto, odnosno njih 21 posto očekuje rast troškova za zaposlene iznad 10 posto. S obzirom na infrastrukturna ograničenja domaćeg turizma i višestruko niži udio hotelskog smještaja u odnosu prema mediteranskoj konkurenciji, u kombinaciji s kontinuiranim padom profitabilnosti sektora, zaključak analize HUT-a, UPUHH-a i Deloittea je kako je postojeći model razvoja turizma iscrpljen, kao i kako bez poticanja investicija u hotelski smještaj koji može stvoriti višu dodanu vrijednost i ojačati turističku potražnju izvan visoke sezone hrvatski turizam u idućem razdoblju gubi konkurentnost pred sve jačom mediteranskom konkurencijom. Istraživanje je provedeno anketiranjem ključnih ljudi domaćih kompanija, koje skupno raspolažu sa 169 hotela i kampova, odnosno približno 58.200 smještajnih jedinica, što čini 30,5 posto ukupnih hotelskih kapaciteta Hrvatske.
Turističke kompanije ove godine očekuju rast noćenja u predsezoni i posezoni, i to njih 47 posto rast do 3 posto, a 22 posto ih očekuje rast iznad 3 posto, što najbolje pokazuje potencijal dodatnog produženja turističke sezone, koji je u Hrvatskoj moguć jedino promjenom smještajne strukture, koja je najlošija na Mediteranu. Naime, u Hrvatskoj hotelski smještaj čini samo 9,5 posto u ukupnim smještajnim kapacitetima. Takva smještajna struktura najveći je krivac za "overturizam", koji u visokoj sezoni opterećuje sve veći broj destinacija, ali i za najnižu prosječnu dnevnu potrošnju turista u Hrvatskoj u odnosu prema mediteranskoj konkurencijiu. Što se tiče visoke sezone, 31 posto kompanija očekuje blagi rast noćenja, oko 3 posto, a 70 posto njih očekuje jednaku razinu noćenja kao i prošle godine.
- Prema svim dostupnim informacijama u turizmu, optimistično ulazimo u novu turističku sezonu. Hrvatska je tražena destinacija, stanje rezervacija je zadovoljavajuće. Najveći izazov u turizmu ostaje rast troškova, posebno troškova zaposlenih, koji će i ove godine nadmašiti stopu inflacije i stopu rasta prihoda, što će dodatno smanjiti profitabilnost sektora, pa samim time i dodatno smanjiti atraktivnost investiranja u hotelske kapacitete - komentirao je Veljko Ostojić, direktor HUT-a, dodavši kako se, s obzirom na sve jaču konkurenciju na Mediteranu, bez dodatnog poticaja investicijama u kvalitetu ponude i u povećanje hotelskog smještaja u Hrvatskoj riskira ne samo stagnacija nego i gubitak konkurentnosti domaćeg turizma.
U turističkom sektoru upozoravaju kako je nužno potaknuti znatno više investicija kako bi hrvatski turizam zadržao konkurentnost, no aktualno investicijsko okruženje ne smatraju adekvatnim.