AGRO-KLASTER VUKOVARSKO-SRIJEMSKE ŽUPANIJE, JAJA IZ SLOBODNOG UZGOJA, 2022.
USTUPLJENA FOTOGRAFIJA
VEĆE NARUDŽBE

Od sljedećeg tjedna očekuju pojačanu potražnju: Agro-klaster VSŽ-a proizvest će 4 milijuna jaja iz slobodnog uzgoja

“U pogonu” je čak 16.500 nesilica - 11.000 ih je kod 15 kooperanata, a 5500 na farmi u Soljanima

Iako se posljednjih dana govori o mogućoj nestašici jaja na europskom tržištu, zbog čega bi, pribojavaju se mnogi, u pripremi uskrsnih jelovnika moglo nedostajati jedne od osnovnih namirnica, direktor Agro-klastera d.o.o. Vukovarsko-srijemske županije, Zdenko Podolar, smatra da razloga za brigu nema i poručuje da će jaja biti u dovoljnim količinama.

slavonija...vukovar...07.09.2020.velika zupanijska vijecnica; predstavljanje certifikata gmo free za jaja iz slobodnog uzgoja koji je dobila tvrtka agro-klaster d.o.o. vinkovci, kao prva u republici hrvatskoj; na fotki - zdenko podolar, direktor agro-klastera; foto Gordan Panić

Zdenko Podolar

Gordan Panić

Agro-klaster je, podsjećamo, osnovan u prosincu 2017. radi povezivanja i umrežavanja proizvođača, otvaranja tržišta i poticanja domaće proizvodnje. Uz povezivanje OPG-ova kontinurano rade i na prenošenju određenih znanja uz primjenu novih tehnologija. Proizvodnja konzumnih jaja iz slobodnog uzgoja jedan je od najvažnijih projekata ove tvrtke sa sjedištem u Vinkovcima i upravo je taj proizvod, čiju kvalitetu kupci nadaleko prepoznaju, postao "motorom" koji otvara tržište i drugim kvalitetnim domaćim proizvodima iz najistočnije županije.

Iako je do Uskrsa još samo 20-ak dana, potražnja za jajima za sada je, dodaje Podolar, tek malo pojačana, i u Agro-klasteru još uvijek ne osjete znatno povećanje potražnje kako to inače biva u ovo doba godine, uoči najvećeg kršćanskog blagdana.

- Imamo dovoljno jaja i nije upitno hoće li ih biti dovoljno, no činjenica je da je na hrvatskom tržištu dosta jaja iz uvoza, što se najbolje osjeti prema potražnji koja još ne bilježi znatniji rast, jer logično bi bilo već očekivati veće i jače narudžbe - govori.

Vjeruje da će od sljedećeg tjedna one krenuti.

Kooperanti rastu

U 2025. su odlučili povećati proizvodnju za oko 40 posto u odnosu prema prošlogodišnjoj. Na 15 kooperantskih OPG-a i na vlastitoj farmi u Soljanima, na istoku županjske Posavine, dnevna proizvodnja kreće se između 13.000 i 14.000 jaja, što je velika brojka, koja otvara prostor i suradnji s novim većim kupcima, kako bi se ostvarena razina proizvodnje mogla održati. Riječ je o godišnjoj proizvodnji od oko četiri milijuna jaja, prošle je godine to bilo 2,8 milijuna, a ove bi godine ta količina trebala osjetno porasti.

slavonija...vukovar...07.09.2020.velika zupanijska vijecnica; predstavljanje certifikata gmo free za jaja iz slobodnog uzgoja koji je dobila tvrtka agro-klaster d.o.o. vinkovci, kao prva u republici hrvatskoj;foto Gordan Panić
Gordan Panić

- Kooperanti su zadovoljni, povećavaju proizvodnju, a upravo nam je to i bio cilj – da kooperanti rastu, da polako postaju poduzetnici i da jednog dana, ako to bude moguće, postanu i samostalni subjekti na tržištu - ustvrdio je Podolar.

Podsjeća da je Agro-klaster osnovan u vrijeme najvećeg iseljavanja s toga područja, kada su nakon ulaska Hrvatske u Europsku uniju, otvorene granice i tržište rada i mnoge su obitelji tada odlučile otići. U VSŽ-u i Agro-klasteru okrenuli su se projektima u ruralnim područjima kako bi lokalnom stanovništvu omogućili dodatne izvore prihoda i zadržali ih na kućnome pragu. Trenutačno "u pogonu" imaju 16.500 nesilica koje se slobodno šeću dvorištem. U farmi u Soljanima ih je 5500, a kod kooperanata 11.000 komada. Jedna koka dnevno ne može snijeti jedno jaje, prosjek je 0,80, što pokazuje da je riječ o godišnjoj brojci od oko 320 jaja. Visoke su kvalitete, s boljim kiselinskim sastavom, bogatija su vitaminom B i C, a jata koka redovito se zamjenjuju novima. U rujnu 2020. ishođen je i certifikat GMO FREE za jaja iz slobodnog uzgoja, koji je ta županijska tvrtka dobila prva u Republici Hrvatskoj, a taj dokument označava kako se radi o zdravom proizvodu i jamči proizvodnju i plasman jaja bez genetski modificiranih sastojaka.

Pozicioniranje

Najveći je kupac Agro-klasterovih jaja iz slobodnog uzgoja Konzum, zatim Spar i Tommy, a u pregovorima su, napominje naš sugovornik, s još jednim velikim trgovačkim lancem. Imaju partnere na lokalnoj razini, to su razne ustanove škole, vrtići, bolnice, restorani i drugi uključeni u kratke lance opskrbe koji povezuju lokalne proizvođače s lokalnim tržištem. Tu je i nekoliko poslovnih partnera u Zagrebu, točnije trgovaca koji imaju svoja maloprodajna mjesta. Riječ je o tvrtkama koje se bave prodajom uglavnom domaćih proizvoda, a od njih, među ostalim, redovito kupuju i jaja iz slobodnog uzgoja. Agro-klaster kooperantima osigurava veterinarski nadzor, preuzimanje robe, pakiranje i plasman krajnjim kupcima. Oni plaćaju hranu i koke po tržišnim uvjetima, eventualno ambalažu i lijekove…

slavonija...lovas...10.01.2020.otvoren pakirni centar za jaja iz slobodnog uzgoja malog kapaciteta; foto Gordan Panić
Gordan Panić

- Praktički smo na sebe preuzeli prodaju i pripremu za prodaju, kompletno sortiranje, pakiranje jaja, to je naš trošak, kao i trošak prijevoza i distribucije - govori.

Pristižu i upiti zainteresiranih kupaca s jadranske obale, ali glavni su kamen spoticanja veliki troškovi distribucije i prijevoza, što bi u konačnici osjetno povećalo i cijenu jaja, pa se stoga u Agro-klasteru nastoje tržišno pozicionirati do Zagreba, jer to je udaljenost koju taj proizvod može podnijeti kao trošak. Kad se troškovi za kupce na Jadranu ukalkuliraju u cijenu, potražnja je nešto manja nego na ovom području, gdje su već sada prisutni.

Maloprodajna cijena jaja iz slobodnog uzgoja u marketima kreće se od 3,20 do 3,40 eura za 10 komada. 

RASTE PRODAJA DOMAĆIH PROIZVODA

Prošla je poslovna godina za Agro-klaster VSŽ-a bila vrlo uspješna, nastavljeni su pozitivni trendovi i ostvareno je 1,8 milijuna eura ukupnih prihoda. Ostvarenu dobit iz 2024. uložit će u razvojne projekte. Nastavljaju i s redovnim aktivnostima, u pripremi su komercijalni uskrsni paketi. Plan je prodati oko 1000 paketa, vrijednost im je od 30 do 60 eura, a u njima su isključivo domaći proizvodi – suhomesnati proizvodi, jaja iz slobodnog uzgoja, sirevi, vino, tjestenina, med… Ove je godine, napominje Podolar, interes ipak nešto slabiji jer su poslodavci bili prisiljeni povećati plaće i ostalo je manje raspoloživih sredstava za dodatne troškove. Poslije Uskrsa kreću i promocije, odlasci na sajmove i manifestacije, a počinju i pripreme za prodaju tijekom turističke sezone.