ZADAR - 22.11.2024 - ILUSTRACIJA - Oštećeni Jadrolinijin katamaran Silba stigao u Zadar
LUKA JELIČIĆ
12.2.2025., 09:18
PLENKOVIĆ: IZVJEŠĆA SU BILA INFORMATIVNA

Opozvana tročlana uprava tvrtke Jadrolinija, u petak izbor privremenog vodstva

Nakon odluke Vlade Skupština Jadrolinije u utorak je jednoglasno opozvala tročlanu Upravu Jadrolinije na čelu s Davidom Soptom, a odluka o opozivu stupa na snagu 14. veljače. Tada bi se trebao sastati Nadzorni odbor tvrtke i donijeti odluku o novoj upravi, i to opet na temelju prijedloga Vlade koji se očekuje na sjednici u četvrtak.

Nova tročlana uprava Jadrolinije bit će privremenog karaktera jer se u roku od 6 mjeseci treba raspisati javni natječaj za izbor stalnog postava u tvrtki koja je ostala obezglavljena nakon tragedije u kojoj je na brodu Lastovo poginulo troje ljudi, pomoraca na tom brodu. Osim predsjednika Uprave Sopte, opozvani su i članovi Goran Frković i Riano Bukša. Skupštinu Jadrolinije čine ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, koji je predsjednik Skupštine, te članovi, ministar financija Marko Primorac i ministar turizma i sporta Tonči Glavina. Oni su jednoglasno potvrdili odluku Vlade, a sada je prijedlog novog kadra na samoj Vladi - dakle, premijeru Andreju Plenkoviću.

Kako je poznato, Sopta i ostali opozvani su nakon što je Ministarstvo mora pod vodstvom Olega Butkovića objavilo izvješće po kojem postoji "zapovjedna odgovornost" vrha tvrtke s obzirom na sustav sigurnosti u Jadroliniji, ali premijer Andrej Plenković, koji je u utorak bio u Parizu, rekao je kako je to izvješće bilo samo "informativno" i da će se tek vidjeti kako će stvari dalje teći u Jadroliniji. "Imali smo izvješća Ministarstva i Agencije za istraživanje nesreća na moru, i zaključili da je nakon toga najbolje krenuti dalje s novom upravom, ali vidjet ćemo što će se dalje zbivati, ovo nisu jedini dokumenti, ovo su samo izvješća informativnog karaktera", rekao je Plenković. Na pitanje je li se kasnilo sa smjenom uprave, s obzirom na to da se tragedija dogodila u kolovozu prošle godine, rekao je jasno - ne. "Treba vidjeti što će se još događati, nema potrebe za naglim potezima, ovo je bila velika tragedija, i kao što vidite, na nju smo i reagirali", rekao je premijer.

Prema podacima iz Jadrolinije, predsjednik i članovi uprave Jadrolinije u idućih godinu dana imaju pravo, ako nakon razrješenja ne prihvate zapošljavanje na radnim mjestima u tvrtki, sukladno s njihovim obrazovanjem i sposobnostima, na primanje pune plaće u idućih šest mjeseci te još šest mjeseci pola plaće.

Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture objavilo je prošlog tjedna izvješće o izvidima pomorskih prekršaja prilikom nesreće broda Lastova, u kojem se predlaže pokretanje prekršajnog postupka protiv Jadrolinije, predsjednika Uprave Davida Sopte kao odgovorne osobe i zapovjednika broda Gorana Đolonge. Prekršajne prijave bit će podnesene ako ne bude pokrenut kazneni postupak, što je u nadležnosti Državnog odvjetništva. Zaključeno je da sustav upravljanja sigurnošću u Jadroliniji nije u cijelosti uspostavljen, a zapovjednik broda je prekršio odredbe poslovnika upravljanja sigurnošću, kojima se propisuju odgovornosti pojedinih članova posade u obavljanju operativnih zadaća vezanih uz sustav pramčane rampe.
Nakon objave izvješća Strukovni sindikat pomoraca Jadrolinije uputio je Ministarstvu zahtjev da se poništi odluka o odgovornosti zapovjednika broda Lastovo jer smatraju da on ne može snositi odgovornost za propuste kompanije. I Agencija za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu objavila je izvješće o nesreći i pritom Jadroliniji dala 12, a Hrvatskom registru brodova tri sigurnosne preporuke. Utvrđeno je da se nekontrolirani pad rampe dogodio u okolnostima dok se rampa nalazila podignuta u krajnjem gornjem položaju, pri čemu je hidraulički sustav podizanja i spuštanja bio isključen, a rampa neosigurana mehaničkim sredstvima. Članovi posade nisu bili u cijelosti upoznati s funkcionalnostima pramčane rampe i pripadajućeg hidrauličkog sustava.

Sada već bivša uprava tvrtke pokušala je u međuvremenu naći pravne razloge s kojima se može osporavati izvješće Ministarstva o ovom slučaju te su kontaktirani pravni stručnjaci koji su dali drukčije viđenje oko odgovornosti za tragediju. U očitovanju što je poslano Vladi tvrdi se da za smjenu uprave Jadrolinije u ovom trenutku ne postoje valjani pravni razlozi. U priopćenju upućenom Ministarstvu uprava Jadrolinije ističe da se neispravnost odnosno kvar tog sustava ni u jednom službenom dokumentu ne navodi kao uzrok nesreće. Štoviše, nakon nesreće sustav pramčane rampe broda Lastovo detaljno je pregledan i testiran od certificiranih stručnjaka Hrvatskog registra brodova (HRB) i u nazočnosti predstavnika Ministarstva te nisu utvrđeni nikakvi kvarovi ili neispravnost, navode u upravi i dodaju da ne postoji pisani dokument kojim bi se upravu ili nadležne službe izvijestilo o tehničkoj neispravnosti rampe ili nedostacima u sustavu upravljanja sigurnošću. Stoga kao moguće uzroke nesreće navode manjkavost sustava upravljanja sigurnošću ili ljudski faktor ili oboje.

Pravno tumačenje dao je i dr. Dragan Bolanča, umirovljeni redoviti profesor u trajnom zvanju Pravnog fakulteta u Splitu, koji ustvrđuje kako je "ključni razlog pada rampe na brodu Lastovo ljudska greška zapovjednika broda, koji je kritičnog dana svojim postupcima prekršio osnovna pravila sigurnosti jer je postupio suprotno dugogodišnjem ustaljenom postupku pa je pramčana rampa pala zbog neispravnog rukovanja", stoji u tom mišljenju. n