Osijek, 24.01.2025. - Osječani su se u petak također priključili bojkotu trgovina i trgovačkih lanaca, kojeg je za danas najavila inicijativa pokrenuta iz Facebook grupe "Halo, inspektore". foto HINA/ Igor VUČKOVIĆ/ tm
HINA/ Igor VUČKOVIĆ
31.1.2025., 20:19
REAKCIJE GOSPODARSTVENIKA NA CIJENE I NOVE VLADINE MJERE

U interesu nam je niska inflacija, jer tada se ostvaruje ekonomski rast

O cijenama u maloprodaji, kao i novim mjerama Vlade RH, u Osijeku su govorili Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe, te Martina Dalić, predsjednica Uprave Podravke.

“Problem vezan uz porast cijena hrane nije tako jednostavan kako se u javnosti predstavlja. Hrvatska je bitno smanjila inflaciju u posljednje dvije godine, kao i cijela Europska unija. Glavni su motor inflacije usluge zbog toga što su cijena rada i nedostatak radne snage utjecali na to da su se materijalna prava radnika bitno povećala. Ako pogledamo statistiku, više od dvije trećine inflacije su usluge. Ono što je isplivalo u javnost kao glavna debata su cijene hrane. Ako pogledamo podatke statističkog zavoda, glavne kategorije hrane koje su najviše rasle u proteklih godinu dana primarno su vezane uz burzovnu robu. Najviše su rasle sve kategorije vezane uz kakao, a potom kava, maslinovo ulje, maslac..., a to su kategorije koje su i na razini Europske unije uglavnom imale visoke cijene. Tu je i još jedna kategorija, ona koju javnost uvijek najviše zanima, a to su cijene onih proizvoda koje su veće kod nas nego u Europskoj uniji, jer, naravno, nitko ne govori o proizvodima koji su ovdje jeftiniji, a skuplji u EU-u. Razlozi za to su različiti. Prije svega, izazvani su nekim regulatornim rupama, jer mi kao 'retaileri', kada kupujemo tu robu, moramo ju kupiti po većim cijenama nego što se ona može kupiti u Europskoj uniji. Ali ja bih rekao da se te stvari rješavaju. Nama je u interesu, i kao Fortenovi i kao Konzumu, kao najvećom 'retaileru', da inflacija bude niska, jer to je prostor u kojem se može ostvariti dobar ekonomski rast i stabilno okruženje", rekao Peruško.

Martina Dalić, pak, govorila je s pozicije proizvođača hrane. “Mi nemamo dominantan utjecaj na maloprodajne cijene. U odnosu prema razini cijena držim kako bi o tome trebalo raspravljati u strukturiranijem i mirnijem okruženju, tu je potrebno i ‘stati na loptu’. Pitanje razine cijena i razlike između cijena na domaćem i inozemnim tržištima jedno je od ključnih. Kombinacijom različitih mjera koje bi se mogle pokrenuti ne samo na razini vlada nego i na razini agencije za zaštitu tržišnog natjecanja većeg broja država došlo bi se do skupa mjera koje bi mogle pomoći. Potrebno je voditi računa i o konkurentnosti domaćeg gospodarstva, posebice o konkurentnosti proizvodnje, jer domaći su proizvođači vrlo često izloženi oštroj, a ponekad i nelojanoj konkurenciji. Ne radi se o jednostavnom problemu, i on se ne može riješiti pojedinačnom mjerom, nego kombinacijom i suradnjom više faktora”, rekla je. 

DOPRINOS SNIŽAVANJU RAZINE INFLACIJE

Fabris Peruško osvrnuo se i na novi paket mjera Vlade RH, dodavši kako je Konzum kroz svoju maloprodajnu mrežu ponudio još dodatnih 250 proizvoda sniženih cijena, u dogovoru s 50-ak hrvatskih proizvođača, za koje jamči kako se neće mijenjati do 1. lipnja. “Predložili smo Vladi RH neke izmjene plana koji je prezentiran u četvrtak. Naime, prijašnja mjera Vlade, koja se odnosila na 30 proizvoda, na neki je način onemogućila konkurenciju, a određeni su proizvodi nestali s polica. Primjerice, toaletni papir. Predložili smo, stoga, da se za novi paket mjera kaže da za sve kategorije postoji samo jedan proizvod za koji mi garantiramo da će postojati proizvod koji je niži od te cijene. Konzum je taj paket proširio na dodatnih 250 proizvoda, što je naš doprinos tome da bi sljedeća mjerenja inflacija bila niža”, istaknuo je Peruško.

Kaufland: Niže cijene više od 1000 proizvoda

Trgovački lanac Kaufland Hrvatska u petak je najavio sniženje redovnih cijena. Kaufland, kako su naveli u priopćenju, svakoga tjedna svojim kupcima osigurava više od 1800 proizvoda po akcijskim cijenama. Osim toga, od 5. veljače ove godine snižava više od 1000 proizvoda koji će kupcima ponovno biti dostupni po sniženim redovnim cijenama. Ovakva sniženja, kako su naveli iz Kauflanda, dio su njihovih kontinuiranih napora da osnovne namirnice i proizvode povoljnijih cijena građanima učine što dostupnijima. "Svjesni tržišnih promjena i izazova upravljanja kućnim budžetima, Kaufland nastoji ostati pouzdan partner u svakodnevnoj kupovini uz širok asortiman od prosječno 19.000 proizvoda koji zadovoljavaju različite potrebe potrošača", istaknuli su iz tog trgovačkog lanca.
Iz Konzuma su u četvrtak najavili sniženje i zaključavanje cijena 250 domaćih proizvoda.