SLOVENIJA, ITALIJA 22.01.2025. Kupnja preko granice. Snimila: Ana Krizanec
ANA KRIŽANEC
23.1.2025., 20:48
HOĆE LI USPJETI BOJKOT TRGOVINA U PETAK?

Predstavnici potrošača: Ne možemo i ne želimo kupovati po tim cijenama

“Građani će odoljeti sniženjima koja trgovci pripremaju za dan bojkota jer drže da ih se tako vrijeđa”

Premda je bojkot potrošača, kupaca i građana najavljen za petak, 24. siječnja, usmjeren prema trgovcima, on je i poruka i upozorenje Vladi kako treba učiniti puno više na suzbijanju rastuće inflacije i nekontroliranog rasta cijena nego što je proširenje liste proizvoda s ograničenim cijenama.

Bojkot odličan alat

Cijene u maloprodaji u Hrvatskoj nekontrolirano rastu od 2021. godine i na to su upozoravale brojne udruge za zaštitu potrošača, a među njima i osječki Centar za edukaciju i informiranje potrošača (CEIP), čija je predsjednica Tanja Popović Filipović bila zagovornica bojkota građana onih trgovina i njihovih vlasnika koji su nekontrolirano i bezobrazno podizali cijene proizvoda na policama svojih trgovina iskorištavajući često situacije i opravdavajući se razlozima od poskupljenja goriva i cijena transporta nakon COVID pandemije do inflacije ili uvođenja eura.

“Mi smo iz Osijeka stalno pozivali građane na bojkot i sada je do toga došlo i mogu reći da sam ponosna, jer smo prvi put pokazali 'protestni konzumerizam'. Sada ćemo pokazati da smo složni. Nama udrugama je taj građanski aktivizam presudan i bojkot je odličan alat, podržavamo ga i nećemo kupovati na dan bojkota i nismo se dan prije opskrbili", poručuje Tanja Popović Filipović i poziva građane na solidarnost kako bi poslali poruku "da je građanima već dosta toga".

Premda se dosta govori o tome u kolikom će se broju građani odazvati bojkotu trgovaca i hoće li potrošači i kupci uspjeti odoljeti ponudama sniženja koje su im za petak, dan bojkota, ponudili trgovci, čini se da taj broj ne igra ulogu jer je poruka usmjerena i trgovcima, ali i hrvatskoj Vladi. I voditeljica CEIP-a smatra da ovdje nisu bitne računice i brojke, jer drži da građani šalju poruku ne samo trgovcima nego i Vladi "da politiku koju provodi treba hitno mijenjati".

“U konačnici, tko može promijeniti priču o inflaciji? Naravno - bolja monetarna politika Vlade. Da, ovo jest nastup prema trgovcima, ali se u konačnici šalje poruka i vlasti da ne možemo i ne želimo kupovati po tim cijenama. Ljudi jednostavno više ne mogu kupovati po tim cijenama", kaže Popović Filipović, uvjerena kako će se i nakon petka bojkot nastaviti jer su građani rekli "dosta je bilo".

Na konstataciju da su preko noći na policama trgovačkih centara i trgovina snižene cijene gotovo polovine proizvoda, i to za 20 i više posto, da se sve "crveni od akcija", Popović Filipović odgovara kako smatra da će građani uspjeti odoljeti tom triku trgovaca jer su ljuti i jer su na taj način poniženi.

“Hoće li to biti nastavak bojkota ili nešto drugo, vidjet ćemo, ali mislim da će se nastaviti građanska inicijativa jer su građani razljućeni baš time što su sada trgovci pola proizvoda stavili na akciju, na petinu dosadašnje cijene. Time sve nas potrošače samo vrijeđaju", kaže ona.

To što je ministar gospodarstva Ante Šušnjar iskazao podršku građanima i potrošačima koji kreću u akciju bojkota kupnje na jedan dan kako bi pokazali svoju snagu samo daje samo naslutiti kako se vlast u ovom slučaju nije osjetila prozvanom. Iako se svi čude što je ministar Šušnjar pozvao na bojkot, posljednjih dana od vlasti nismo čuli da će nešto učiniti u tom smislu i signali nisu bili jasni.

POVJERENSTVA ZA REKLAMACIJE POTROŠAČA

Centar za edukaciju i informiranje potrošača i Razvojna organizacija zaštite potrošača u četvrtak su u Osijeku održali okrugli stol o temi Povjerenstva za zaštitu prava potrošača – prilike i izazovi, koji je organiziran u sklopu provedbe projekta “Potrošačka snaga”, kao dio projekta “Program Impact4Values”, sufinanciranog od Europske unije i Ureda za udruge Vlade Republike Hrvatske. Organizatori skupa najavili su slanje otvorenog pisma hrvatskoj Vladi i Saboru te Državnom inspektoratu zbog činjenice da Hrvatska od 2006. godine u zakonu ima obvezu da pružatelji javnih usluga moraju imati povjerenstva za reklamacije potrošača, no u mnogim dijelovima zemlje ona još uvijek ne postoje. Voditeljica CEIP-a Tanja Popović Filipović tvrdi da povjerenstva za zaštitu potrošača u javnim poduzećima, čije je osnivanje zakonska obveza, najčešće ne postoje ili se osnuju “pro forme”, a sankcija za to nema, te se Državni inspektorat uglavnom proglašava nenadležnim za većinu pritužbi.

Očekuju poziv

Predsjednica osječkog CEIP-a Popović Filipović tvrdi kako su i oni iz udruga potrošača očekivali poziv iz Vlade i resornog ministra na sastanke koje su nedavno održali s predstavnicima udruga umirovljenika, saveza osoba s invaliditetom, sindikata, proizvođača, trgovaca i distributera, radi dogovora o konačnom popisu proizvoda s ograničenim cijenama.

“Nadam se pozivu vlasti da sjednemo svi za zajednički stol. Razočarani smo jer smo i mi udruge potrošača očekivale poziv na sastanak s trgovcima. Do sada nismo bili pozvani ni od resornog ministarstva ni iz Vlade iako smatram da mi najbolje znamo stanje na terenu. Stanje je takvo da je građanima zaista dosta", zaključuje Popović Filipović.

Pravna savjetnica iz područja zaštite potrošača Dunja Maletić, koja ne predstavlja ni jednu udrugu potrošača, o bojkotu kaže da ima trgovaca koji zloupotrebljavaju situaciju i sebi neopravdano nabijaju profit.

“Također treba znati da mnogi trgovci u tom nabavnom lancu nisu krivi i nisu si toliki profit nabili sami, nego njima njihovi dobavljači nabijaju cijene i na taj način trgovce tjeraju u kut. Kada podižu cijene, ispašta naravno sam potrošač”, kaže Maletić, dodajući da, ako već postoji snaga građana, neka se odluče za bojkot i nešto učine u praksi za svoj boljitak. Smatra da taj svoj revolt građani prije svega trebaju usmjeriti prema vladajućima. 

NHS: ODRŽAVATI RAZUMNU RAZINU CIJENA

Nezavisni hrvatski sindikati (NHS) u četvrtak su podržali poziv građana na bojkot trgovina u petak, 24. siječnja, upozorivši da nepodnošljiv rast cijena ugrožava životni standard i postignute rezultate rasta primanja građana. “Visina cijena i razina primanja lice su i naličje iste medalje, koja određuje životni standard u zemlji”, poručili su Nezavisni hrvatski sindikati (NHS). Ističu da je važno održavanje razumne razine cijena za kvalitetu života građana, jednako kao i rast njihovih plaća i mirovina. Ocjenjuju da je nekontrolirani rast cijena, uključujući one osnovnih proizvoda, posljedica djelovanja “mnogih koji očito pokušavaju ostvariti brze dodatne zarade”. Time se, dodaju, narušavaju postignuti rezultati rasta primanja.