OSIJEK- 03.06.2022., Za Zdenku Rupčić, prilog upis u srednje škole/fakultete, učenici, studenti, slobodnjak.Foto: Andrea Ilakovac
Andrea Ilakovac
16.1.2025., 12:06
italija primjer dobre prakse

Gong Ministarstvu obrazovanja: Omogućite svim učenicima da uče o demokraciji

Gong je u četvrtak pozvao Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih da u zamjenu za ukinuti predmet Politika i gospodarstvo omogući učenicima i učenicama trogodišnjih programa strukovnih škola novi oblik građanskog obrazovanja u vidu obvezne međupredmetne teme.

Planiranom reformom strukovnih škola, navode iz Gonga, Politika i gospodarstvo ostaje obvezni predmet samo za učenike četverogodišnjih programa strukovnih škola. Nakon provedenog javnog savjetovanja, zaključeno je da će ovim učenicima zadržati predmet, no samo jedan umjesto dva sata tjedno.

Za razliku od njih, za učenike trogodišnjih strukovnih škola, koji čine 35 posto hrvatskih srednjoškolaca, ovaj sadržaj neće biti obvezan i tako ih se lišava važnog znanja o demokraciji i sudjelovanju u političkom i društvenom životu, poručuju iz Gonga.

Znanja iz politike i gospodarstva su posebice važna, naglašavaju, u vrijeme kad se demokratska društva suočavaju s brojnim društvenim, gospodarskim i političkim izazovima koji dovode u pitanje neke od temeljnih vrijednosti liberalne demokracije.

U Gongu drže da obrazovne institucije, posebice sada kad trogodišnji programi ostaju bez Politike i gospodarstva i moraju se oslanjati na provedbu građanskog obrazovanja isključivo kroz međupredmetni model, moraju osigurati da taj sadržaj zaista dođe do učenika i učenica.

Gong je Ministarstvu dostavio preporuke za unapređenje građanskog obrazovanja u srednjim strukovnim školama na temelju komparativne analize europskih praksi ”Građansko obrazovanje u strukovnim školama”, autora s Fakulteta političkih znanosti iz Zagreba Berta Šalaja.

Gong navodi komparativnu analizu koja donosi pregled različitih modela i mogućnosti provedbe građanskog obrazovanja u strukovnim školama na primjerima Austrije, Engleske, Italije, Rumunjske, Njemačke, Norveške.  

Analiza se bavi i stanjem strukovnog obrazovanja u Hrvatskoj te donosi preporuke za unapređenje postojećih i uvođenje novih modela građanskog obrazovanja u strukovnim školama. 

Primjer dobre prakse koji Gong izdvaja iz analize je Italija, u kojoj se Građansko obrazovanje provodi najmanje 33 sata godišnje, a podučava se kroz druge nastavne predmete čime ne dolazi do povećanja opterećenja za učenike i učenice. 

Međupredmetni model je u Hrvatskoj uveden 2019., no u praksi se rijetko provodi, kažu iz Gonga. Drže da je sustavna evaluacija provedbe međupredmetnih tema, uz stručno usavršavanje nastavnika i nastavnica, nužno za kvalitetno provođenje teme Građanskog odgoja i obrazovanja.