Osijek, 24. 08. 2022, tajni kupac, cijene u trgovinama, euro, kuna, iilustracijaSNIMIO BRUNO JOBST
BRUNO JOBST
9.1.2025., 06:32
POSKUPLJENJA SE OČEKUJU I OVE GODINE

Potrošači pozvani na bojkot, a Vlada na ograničavanje cijena

Državni inspektorat otkrio je 71 proizvod sa zaštićenom cijenom koji se prodavao po višoj cijeni

U ovoj godini očekuje nas nastavak rasta cijena hrane i drugih namirnica u maloprodaji. Prema najavama proizvođača, najviše će u postotku narasti cijene mesa, mlijeka, ulja i kave. Nešto manje poskupjet će voće i povrće, a cijene žitarica mogle bi padati.

To što će cijene žitarica padati nikako ne znači da će padati i cijene kruha, kažu nam slavonski proizvođači žitarica, napominjući da se isto ponavlja već godinama te da bi prema cijenama pšenice cijena kruha trebala iznositi pola eura, a ne euro i pol, do čak tri ili četiri eura.

Mjere su se istopile

U Hrvatskoj se predviđa rast cijena na višoj razini od europskog prosjeka. Hrvatska narodna banka prognozira da će u ovoj godini rast cijena hrane ponovo ubrzati na 4,7 posto. Podsjetimo, prema procjeni DZS-a, u Hrvatskoj su prošlog mjeseca u odnosu prema prosincu 2023. najviše porasle cijene usluga - za 5,6 posto, a cijene hrane i bezalkoholnih pića bile su 4,8 posto više.

Tko je kriv za tako neobuzdani rast i divljanje cijena hrane? Nedavno je ministar gospodarstva Marko Primorac u intervjuu našem listu rekao "da su instrumenti za borbu protiv inflacije u rukama središnje banke, kojoj je jedna od osnovnih zadaća osiguranje stabilnosti cijena".

Predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača Ana Knežević podsjeća da cijene u Hrvatskoj rastu od početka 2022., nakon što se prvo javila energetska kriza, zatim i rat u Ukrajini te kada je država najavila snižavanje PDV-a, što je konačno i učinila u travnju 2022. "Ali te su se mjere istopile kako je došlo do poskupljenja energenata. Potrošači nisu ni primijetili da je snižen PDV na neke proizvode. Slijedilo je potom dvojno iskazivanje cijena kao priprema za uvođenje eura, što su trgovci iskoristili za podizanje cijena, a kada je uveden euro, dogodilo se to da su cijene jednostavno iz kuna prebačene u euro. Prema mjerilima Eurostata, zemlja smo s najvišim cijenama hrane i bezalkoholnih pića i zemlja u kojoj te cijene neprestano rastu", objašnjava Knežević.

ZAŠTO SU HRVATSKI PROIZVODI VANI JEFTINIJI?

Da nema opravdanja za kontinuirano enormno podizanje cijena, smatra i Tanja Popović Filipović, predsjednica Centra za educiranje i informiranje potrošača, dodajući da se već dvije godine trgovci izvlače na inflaciju i neke vanjske faktore, međutim, divljanje cijena u ovom opsegu zaista se više ne može objasniti. “Imamo mjere koje su možda dobro zamišljene i možda jesu dobre, ali potrošač s njima ne može sastaviti jedan ručak. Javljaju nam se potrošači i kažu da u pojedinim trgovačkim centrima nailaze na proizvode sa zaštićenim cijenama koji su skuplji od predviđenog. Jedino što nam preostaje jest iskoristiti tu potrošačku snagu, a to je bojkotirati trgovine koje neopravdano dižu cijene”, poručuje Popović Filipović. Najavljuju se nova poskupljenja mesa, mlijeka, kave, čokolade, koje nema više ispod 2,5 eura. “Tu se više ne radi o malim poskupljenjima, već iznad 50 posto svih prehrambenih proizvoda, a rastu i cijene u sektoru usluga. Više se ne može predvidjeti što će poskupjeti jer ne znamo zbog čega to dolazi. Vrijeme je da potrošači počnu kažnjavati trgovce”, tvrdi predsjednica osječkog CEIP-a. Upozorava da su cijene hrvatskih proizvoda niže u drugim zemljama nego kod nas, a da su uvezeni proizvodi znatno skuplji nego u zemlji gdje su proizvedeni iako te zemlje imaju bolju kupovnu moć nego naši potrošači. “Zašto se to događa? Upravo zbog potrošačkog društva, koje to diktira. Imam pravo na izbor i ako proizvod nije po meni prihvatljivoj cijeni, neću ga kupovati. Zašto su ti proizvodi jeftiniji vani? Upravo zbog potrošača koji te proizvode kupuju. Da je taj naš proizvod skuplji vani od nekog njihova domaćeg, tamo ga nitko ne bi kupio i bili bi prisiljeni rezati cijene. Dok god ima onih koji će taj skupi proizvod kupiti i za njega dati nerealno visoku cijenu, dotad će trgovci ispitivati granicu potrošačkog strpljenja”, smatra naša sugovornica.

Kaže da je Vlada, kao odgovor na poskupljenja, prvo ograničila cijene devet proizvoda, nakon čega je ograničenje cijena povećala na 30 proizvoda koje hrvatski građani najviše i kupuju. Smatra kako ta mjera nije imala pozitivan efekt zato što, kada se počela primjenjivati, od 18. rujna 2023., potrošači nisu bili s njome dovoljno upoznati. "Premijer je samo pokazao znak koji u trgovinama nije bio ni obvezan, tako da se on pogubio, a potrošači ga nisu mogli prepoznati niti ga zapamtiti. Osim toga, tih proizvoda nije bilo u dovoljnim količinama na policama trgovina. Događalo se ono na što smo upozoravali da će trgovci učiniti, odnosno da će ti proizvodi nestati. Nestalo je troslojnog toaletnog papira koji je imao ograničenu cijenu, a pojavio se toalet-papir u 12 rola, 16 rola, osam rola", prisjeća se predsjednica HUZP-a.

Ističe kako je Državni inspektorat objavio da je u nadzoru otkriven 71 proizvod sa zaštićenom cijenom koji je imao višu cijenu nego što je ona bila prema odluci Vlade dopuštena. "Sve što se radi nema nikakvih efekata na potrošače jer vidimo da svaki dan, kada uđemo u trgovinu, puno platimo, a sve manje nosimo. Ti izgovori da se ništa ne može napraviti ne drže vodu jer se treba omogućiti da se odluke i provode, a ne samo da budu napisane na papiru. Francuska, koja je puno razvijenija od Hrvatske, ograničila je prošle godine cijene stotinu artikala, i to onih koje građani najčešće kupuju", naglašava Knežević, dodajući kako to pokazuje da se može, samo treba pokazati dobru volju.

Hrvatska udruga za zaštitu potrošača upozoravala je na potrebu snižavanja PDV-a na hranu, no kaže kako nitko još nije izišao s razumnim objašnjenjem zašto su kod nas cijene hrane tako visoke u odnosu prema drugim zemljama EU-a. "Potrošači mogu bojkotirati trgovce koji bezobrazno podižu cijene. Trgovci imaju ujednačene cijene, a Vlada ima velik alat u rukama što se tiče PDV-a, ograničavanja cijena i subvencioniranja, tako da izgovori ministra financija i guvernera HNB-a da nemaju ništa s cijenama - ne stoje. Ne znam tko onda ima nešto s cijenama", kaže.

Njezin je prijedlog da potrošači izbjegavaju trgovce, ugostitelje i sve druge koji sumanuto podižu cijene.

PREBACIVANJE KRIVNJE NA TRGOVCE

Ana Knežević smatra da je Vlada, ako je htjela pomoći građanima i ograničiti cijene 30 proizvoda, morala osigurati da tih proizvoda bude na policama trgovina, a ne krivnju prebacivati na trgovce ili proizvođače. “Vlada je trebala sjesti s trgovcima i proizvođačima i dogovoriti se. Mali trgovci su se bunili da su im te ograničene cijene niže od nabavnih i da im se to ne isplati raditi jer, logično, nitko ne želi raditi na svoju štetu. Vlada je onda trebala osigurati da se subvencionira ta razlika trgovcima i proizvođačima, koju bi preplatili ako bi te cijene bile znatno niže od onih po kojima nabavljaju. Čujemo našeg premijera stalno kako se hvali da su napravili ovo ili ono, a to što te robe nema i što potrošači to ne mogu kupiti, premijera uopće ne zabrinjava”, tvrdi Knežević.

Triput skuplje

Predsjednica HUZP-a očekuje da će se i u ovoj godini nastaviti rast cijena. "Do sada su se subvencionirale cijene energenata, a toga više nema. Potrošači su u situaciji da više ne mogu pratiti cijene. Kelj i dvije mrkve su pet eura, što su strašni iznosi. Grincajg za juhu u vrijeme kuna stajao je od pet do sedam kuna, a sada je dva eura. Što se to dogodilo da su celer i mrkva tri puta skuplji? Neizbježno će rasti cijene, Vlada ima otvorene ruke, samo treba dobra volja", zaključuje Knežević.

Tanja Popović Filipović, predsjednica Centra za educiranje i informiranje potrošača, predlaže da država proširi listu proizvoda s ograničenim cijenama. "Poziv da budu odgovorni u formiranju cijena proizvođači i trgovci nisu čuli. Naš je mentalitet takav. Kada bi u Švedskoj vlast pozvala nekog na odgovornost, možda bi i poslušao", uvjerena je Popović Filipović. 

NAPLAĆUJU I PAPIRNATE VREĆICE ZA KRUH

Predsjednica osječkog CEIP-a Tanja Popović Filipović kaže da se već prvih dana naplate vrlo laganih plastičnih vrećica, koje se u trgovinama nalaze, primjerice, na odjelima voća i povrća ili na štandovima na tržnicama, pojavljuju problemi. “U Hrvatskoj je problem provedba direktiva održivosti jer trgovci sve to gledaju kroz prizmu zarade i kako da obmanu kupce. Građani su nam već u petak javljali da su u pojedinim trgovačkim centrima naplaćivali čak i papirnate škanicle za kruh. Možda za voće i možemo ponijeti svoje vrećice, ali u što smjestiti pecivo, kruh i druge pekarske proizvode? Ne znam koja je ideja bila, ali nekako u Hrvatskoj sve to ne zaživi na pravi način. U sve ulazimo nepripremljeni i tu na kraju uopće nema nikakve održivosti, već je sve čisti profit”, naglašava Popović Filipović.