Zagreb, 16.12.2024 - Tiskanje listića za predsjedničke izbore 2024. godine u tiskari Narodnih novina d.d. Na slici član Državnog izbornog povjerenstva (DIP) Slaven Hojski pokazuje primjerak glasačkog listića.foto HINA/ Damir SENČAR/ ds
Hina
27.12.2024., 23:17
3.762.224 birača odlučuje

Izbori za predsjednika Hrvatske: Od ponoći na snazi dvodnevna izborna šutnja

Noćas u ponoć u Hrvatskoj počinje dvodnevna izborna šutnja uoči izborne nedjelje na koju će 3.762.224 birača ima pravo odlučivati tko će, od osmero kandidata, idućih pet godina biti predsjednik Hrvatske.  

Šutnja je na snazi cijelu subotu i nedjelju do 19 sati, odnosno do zatvaranja biračkih mjesta kojih će u Hrvatskoj i u inozemstvu biti otvoreno 6755.

Dok traje izborna šutnja, zabranjena svaka izborna promidžba, objavljivanje procjena izbornih rezultata, kao i objavljivanje prethodnih, neslužbenih rezultata izbora.

Zabranjeno je i objavljivanje fotografija kandidata u sredstvima javnog priopćavanja, njihovih izjava i intervjua te navođenje njihovih izjava ili pisanih djela.

Na predsjedničkim izborima zakon ne predviđa kazne za prekršitelje, no unatoč tome Državno izborno povjerenstvo (DIP) poziva kandidate, stranke koje iza njih stoje te druge pravne i fizičke osobe da šutnju poštuju.

Poziva ih i da u tom vremenu ne iznose i ne obrazlažu programe predsjedničkih kandidata, objavljuju promidžbene poruke i fotografije u medijima, postavljaju nove promidžbene plakate ili letke, da ne pozivaju na glasovanje za pojedine kandidate.

Poziva ih i da ne telefoniraju biračima, da im se ne šalju SMS poruke ili mailove, da se suzdrže od postavljanja novih promidžbenih sadržaja poput statusa, video klipova, slika ili komentara na društvenim mrežama, odnosno platformama, kao što su Facebook, Instagram, Google, You Tube, X, TikTok i ostale, a koji se izravno objavljuju na naslovnicama kao novosti ili na privatnim profilima povezanih privatnih korisnika društvenih mreža.

DIP: Izbornu šutnju trebaju poštovati i mediji i medijski nakladnici

Na poštivanje izborne šutnje DIP poziva i medije i medijske nakladnike, apelira da se suzdrže od objavljivanja fotografija, izjava, prenošenja eventualnih konferencija za medije, javnih događaja ili obraćanja javnosti kandidata, bez obzira radi li se o temi koja je izravno vezana uz izbornu promidžbu ili o bilo kojoj drugoj temi.

Poziva ih i da iz svojih programskih sadržaja uklone sve što predstavlja izbornu promidžbu, kao što su primjerice reklame, linkovi i slikovni linkovi - oglasi („banneri“) na portalima koji vode na mrežne stranice izbornih sudionika.

Povrede izborne šutnje prijavljuju se DIP-u putem elektroničke pošte [email protected].