Najniža cijena u javnoj nabavi ne jamči kvalitetu i najniže troškove
U organizaciji Hrvatske gospodarske komore održana je druga godišnja konferencija o javnoj nabavi u graditeljstvu u cilju otvaranja aktualnih pitanja pravnog uređenja javne nabave radova i usluga u toj djelatnosti, a s konferencije je uz ostalo poručeno da najniža cijena na javnim natječajima ne znači nužno kvalitetu i najniže troškove.
“Najniža cijena inženjerskih usluga ne jamči i najniže cjeloživotne troškove građevine. Nefinancijski dio najčešće se boduje kroz broj obavljenih usluga, što znači da će tvrtke povećavati broj odrađenih poslova, no ne nužno i njihovu kvalitetu. Zašto i bi kada nema motivacije za to, jer im to neće pridonijeti daljnjem angažmanu", poručila je Mirjana Čagalj, potpredsjednica HGK-a za graditeljstvo i promet Mirjana.
Upozorila je da se pri javnim nabavama katkad propisuju stroži kriteriji nego su potrebni, čime se ograničava velik broj tvrtki koje bi mogle sudjelovati. S druge strane, za velike projekte, poput onih koji se izvode ili će se izvoditi u željezničkom sektoru, prijavljuju se velike svjetske kompanije jer su i projekti iznimno složeni.
Da trenutni sustav ocjenjivanja ponuda mora biti snažnije usmjeren prema kvaliteti smatra Branislav Brizar, predsjednik Uprave ING-Grada. "Dodjeljivanje ugovora ponudama s najnižom cijenom dosad nije dovelo do najboljeg omjera cijene i kvalitete u praksi. Ako je u svim fazama projekta i kod svih sudionika gradnje fokus na kvaliteti, to onda znači da ćemo realizirati nešto što je otporno, dugovječno i u skladu s potrebama društva i gospodarstva", naglasio je Brizar dodavši da je dobro da u posljednje vrijeme najniža cijena nije glavni kriterij u javnim nabavama, što je, tvrdi, i europska direktiva i europska praksa.
Prema njegovim riječima, hrvatskim tvrtkama nije problem konkurencija iz “mini” okruženja Srbije, BiH, Slovenije, Makedonije... jer radi se o relativno malim zemljama, no problem su tvrtke iz velikih zemalja. Domaćim građevinarima to je nerijetko nelojalna konkurencija jer takve tvrtke često dobivaju poticaje tamošnjih vlada i zato mogu ponuditi nižu cijenu.