OSIJEK- 15.11.2021., Shooster, black month popusti, popusti za Crni petak, slobodnjak.Foto: Andrea Ilakovac

Ilustracija

Andrea Ilakovac
27.11.2024., 07:00
SEZONA SNIŽENJA DONOSI I RIZIKE

Čuvajte se “predobrih ponuda”, često su lažne

Postoji više od 6000 lažnih trgovina, kojima je cilj prijevara hrvatskih građana

Već mjesecima želite tenisice koje nikada nisu na popustu i na društvenim mrežama ste naišli na oglas internetske trgovine koja baš te tenisice nudi u pola cijene, u okviru "Black Friday" rasprodaje. Zadovoljno otvarate oglas koji vas preusmjerava na naizgled legitimnu internetsku trgovinu poznatog brenda, gdje vam se prikazuju željene tenisice. Odabirete svoj broj, stavljate ih u košaricu, a zatim upisujete osobne podatke za dostavu i podatke bankovne kartice. Zaključujete kupnju, a na ekranu vam se pojavljuje poruka "Vaša narudžba uspješno je zaprimljena.". No ubrzo ste primijetili da je s vašeg računa skinuta veća svota. Razmišljate gdje ste sve ostavili podatke kreditne kartice i ponovno posjećujete internetsku trgovinu preko koje ste kupili tenisice, te sada primjećujete da je stranica lažna. Iako ste mislili da se to vama ne može dogoditi, postali ste žrtva internetske prijevare.

Tako opisuje Agencija za zaštitu osobnih podataka (AZOP) moguću situaciju u kojoj bi se mogli naći građani koji nisu dovoljno oprezni kada kupuju na internetu, a posebice u vrijeme sezonskih sniženja i tzv. Crnog petka ("Black Friday"), kada u cijelom svijetu trgovci organiziraju prodaju svoje robe po znatno nižim cijenama.

Istražite

U moru oglasa trgovaca koji nude velike popuste i rasprodaje kriju se i lažne internetske trgovine koje imitiraju poznate modne brendove. CARNET-ov Nacionalni CERT utvrdio je da postoji čak više od 6000 lažnih internetskih trgovina s ciljem krađe osobnih podataka i novca hrvatskih građana, upozorava AZOP. "Iako su Black Friday i Cyber Monday za mnoge građane prilika za povoljniju kupnju, za prevarante je to idealna prilika za prijevaru."

Kako ne bi postali žrtve prijevare prilikom internetske kupovine, morali bi poslušati neke savjete. Prvi je - čuvajte se "predobrih ponuda" na neprovjerenim online-trgovinama. "Budite oprezni ako su cijene proizvoda izrazito niske, te prije naručivanja istražite internetsku trgovinu", ističe AZOP. Kupovati treba preko provjerenih internetskih trgovina. Primjerice, prije kupnje moguće je internetsku trgovinu provjeriti na poveznici https://iffy.cert.hr/ servisa CERTiffy, koji je razvio CARNET-ov Nacionalni CERT, ili preko Scamadvisera na poveznici https://www.scamadviser.com/

“Provjerite jesu li na internetskoj stranici navedeni naziv i sjedište, telefonski broj i adresa elektroničke pošte trgovca. Svaka internetska trgovina mora imati navedene te podatke. Obratite pozornost i na gramatiku i pravopis, lažne internetske stranice često su pune pogrešaka. Ako plaćate karticom, prilikom kupnje plaćajte samo preko sigurnog pružatelja usluge plaćanja. Plaćajte samo kada ste spojeni na sigurnu vezu – izbjegavajte besplatni ili otvoreni Wi-Fi. Ne dijelite osobne podatke koji nisu potrebni za kupnju, poput preslike osobnih dokumenata", ostali su savjeti koji stižu iz Agencije za zaštitu osobnih podataka.

Osim lažnim internetskim trgovinama prevaranti se često koriste i dostavnim službama, odnosno predstavljaju se kao takve službe kako bi došli do novca i osobnih podataka građana.

Obrišite poruke

Postoji više načina kako nekog neopreznog kupca lažnim porukama napadači žele navesti da uplati novac i ostavi svoje podatke. Primjerice, e-porukom ili SMS-om građanina se obavještava da paket čeka na isporuku, a kako bi bio i dostavljen potrebno je platiti naknadu za dostavu od nekoliko centi preko poveznice. "Klikom na poveznicu otvorit će se lažna stranica dostavne službe te će najčešće stajati obavijest kako dostava nije moguća i da je potrebno uplatiti naknadu, inače će se pošiljka vratiti pošiljatelju", stoji u objavi AZOP-a.

ZAŠTITA PODATAKA

Zaštita osobnih podataka prvenstveno počinje od nas samih, ističe AZOP i upozorava građane da paze gdje ostavljaju i upisuju osobne podatke i podatke bankovne kartice, da ne šalju preslike osobnih iskaznica i bankovnih kartica, pinove kartica, CVC kodove s kartica (zadnje tri znamenke na poleđini kartice), kao ni kodove koje generira mobilno bankarstvo. Imajte na umu kako je za uplatu na račun potreban samo IBAN/broj računa te ime i prezime vlasnika računa, a ne podatci s kartice.

Također, prevaranti šalju i poruke u kojem kupca obavještavaju kako će njegov paket uskoro biti vraćen pošiljatelju jer adresa nije točna ili ona nedostaje, te se od njega traži da klikne na poveznicu. "Klikom na poveznicu otvorit će se lažna stranica dostavne službe te će stajati obavijest kako je potrebno uplatiti naknadu poštarine u određenom roku, inače će se pošiljka vratiti pošiljatelju", navodi AZOP.

Naime, u svim takvim situacijama cilj je uglavnom isti - upisivanje podataka s bankovne kartice kako bi s nečijeg računa prevaranti skinuli novac. Agencija za zaštitu osobnih podataka moli građane da, ako očekuju paket ili prime poruku slična sadržaja, provjere pošiljatelja odnosno domenu. "Ako ste u poruci zaprimili poveznicu, provjerite podudara li se sa službenom domenom dostavne službe. Obratite pozornost na gramatiku i pravopis u zaprimljenoj poruci, često su takve poruke pune pogrešaka", ističe se u upozorenju AZOP-a i savjetuje građanima da takve poruke odmah izbrišu.