Hrvatska se mora zabrinuti: Cijena je gostima postala važnija od ugođaja i usluge
“Cijena prvi put postaje važnija od ljepota prirode i destinacije te usluge”
Ova je godina najbolja turistička godina uopće. Istaknuto je to u četvrtak na otvaranju Dana hrvatskog turizma (DHT), nacionalnog okupljanja turističkog sektora, koji je u Opatiji okupio više od tisuću hrvatskih turističkih djelatnika.
Najuspješnija godina
U kolijevci hrvatskog turizma, a koja ove godine slavi punih 180 godina turističkog razvoja, bilo je riječi o budućnosti hrvatskog turizma, pa je tako ministar turizma Tonči Glavina u uvodnom panelu, naslovljenom "Točka preokreta", istaknuo kako je ovo bila najuspješnija turistička godina uopće, ali i kako Hrvatska doista jest cjelogodišnja destinacija.
“Imali smo najbolju godinu, ali još važnije je da smo povećanja imali u predsezoni i posezoni. Mislim da i činjenica što su ovo prvi Dani hrvatskog turizma u božićnom duhu potvrđuje da se sezona protegla na cijelu godinu. Pred nama je izazovno razdoblje, u kojem želimo da Hrvatska ostane na vrhuncu i iznimno konkurentna, da cijelim nizom turističkih politika i promocije u svijetu postignemo i da bude zemlja koju će gosti percipirati kao cjelogodišnju, održivu destinaciju", kazao je Glavina, navevši kako prostora za povećanje ima, ali i da se bilo kakvo povećanje želi izvan glavne sezone, na kontinentu i manje razvijenim područjima.
Ministar je naveo kako je danas tema brojki dolazaka noćenja izvan fokusa kao glavno mjerilo uspjeha, pogotovo u samoj špici sezone, te istaknuo kako Hrvatska prelazi iz ere rasta u eru upravljanja. "Era rasta posljednjih 25 godina bila je opravdana, ali sada smo, uzimajući u obzir ograničen prostor i strukturu stanovništva, došli u situaciju da ulazimo u eru upravljanja turizmom. To znači očuvati posebnost koju Hrvatska ima, a to je što su gosti integrirani s lokalnim stanovništvom, što odlaze na mjesta u koja odlaze lokalci, jedu u istim objektima. Sada je trenutak da to moramo zaštititi", naveo je Glavina, navevši kako Vlada u fokus želi staviti kvalitetu života stanovnika, jer će biti jako teško reformirati se ako ljudi iziđu na ulice kao u nekim stranim turističkim destinacijama. Zato se, upozorio je, mijenja cijeli model i donosi niz zakonskih izmjena koje se tiču i apartmanskih zgrada, koje mijenjaju kvalitetu života, utječu na cijenu nekretnina, stanovanja. To nisu, kaže, samo naši problemi, navodeći kako je Venecija pala ispod 50.000 stanovnika jer su ljudi shvatili da je kvaliteta života bolja negdje drugdje. To se u Hrvatskoj ne smije dogoditi. "To je nešto što je prepoznato kao velik problem, a kod nas usto zbog velikog rasta imamo nekontrolirano bujanje dodatnih kapaciteta, koji su loše popunjeni i koji su sami sebi konkurencija", kazao je resorni ministar.
Napad na prostor
“Već ove godine imali smo 40 posto nepopunjenih kapaciteta u srcu turističke sezone. I onda imate nezadovoljne ljude i stvara se percepcija da imaju manje gostiju. Zapravo nam ponuda raste puno više nego što raste potražnja. Reformu radimo da zaštitimo naše ljude od napada na prostor", naveo je Glavina.
Podsjetio je i kako je privatni smještaj u svom izvornom obliku, dakle iznajmljivač kao domaćin, jedna od naših najvećih konkurentnih prednosti, a novim zakonskim promjenama planira se zaštititi do 75 posto iznajmljivača domaćina. Ostatak su rentijeri, kod kojih je intencija da se dio stanova prebaci u dugoročan najam.
Jedna od glavnih tema ovogodišnjih Dana hrvatskog turizma je i pitanje cijena. Naime, resorni je ministar kazao kako je Hrvatska ovog ljeta percipirana kao destinacija u kojoj su znatno podignute cijene, a što, kaže, nije potpuno točno. Poručio je kako treba jako dobro paziti u formiranju cijena, jer se jako brzo stvori percepcija da je nešto poskupjelo. "Iz novih istraživanja tržišta, na našim emitivnim tržištima vidljivo je kako će iduću godinu svi koji planiraju putovati prilikom odabira destinacije prije svega tražiti odnos cijene i kvalitete, što je kao glavni faktor navelo 52 posto ispitanika. Cijena prvi put postaje važnija od ljepota prirode i destinacije te same usluge. Ovo je idealna prilika da iziđemo s konkurentnim cijenama, a ne da sad idemo s rastom cijena, a onda na proljeće snižavamo", poručio je ministar.
Direktor Hrvatske turističke zajednice (HTZ) Kristjan Staničić također je upozorio kako tržište ne može prihvatiti nerealan rast cijena, nego je istaknuo pravilno određivanje cijene i kvalitete s obzirom na to da će iduća turistička godina biti vrlo izazovna. Naglasio je kako će cijena biti sigurno jedan od najvažnijih elementa u odlučivanju o destinaciji za odmor. "Zato je jako važno da Hrvatska zadrži percepciju destinacije koja nudi vrijednost na novac", poručio je Staničić. n