trgovina šoping kupnja trgovačka kolica

 

 

PIXABAY
19.11.2024., 20:00
ANALIZA STRUČNJAKA HNB-A

Potrošačka košarica u Hrvatskoj je na 72 posto prosjeka Europske unije

Uzme li se u obzir cijela potrošačka košarica, Hrvatska je u prosjeku jeftinija od prosjeka zemalja članica EU-a, te cijena te košarice iznosi oko 72 posto tog prosjeka, kaže se u blogu objavljenom na web-stranicama Hrvatske narodne banke (HNB).

Blog “Jesu li cijene u Hrvatskoj zaista više nego u razvijenijim zemljama? Detaljniji pogled na cijene u maloprodajnom lancu” napisali su Ivan Žilić iz HNB-ove Direkcije za ekonomske analize i Ivan Mužić iz Direkcije za monetarnu politiku. U njemu uspoređuju cijene u DM-u u Hrvatskoj i u drugim zemljama.

Podsjećaju na rezultat jedne od usporedba objavljene u medijima, provedene na osnovi cijena 20 proizvoda u DM-u (Drogerie Markt) u Hrvatskoj i Njemačkoj, koja pokazuje da su cijene odabranih artikala u pravilu niže u Njemačkoj. Detaljnija usporedba koju nude, prema njihovim riječima, pokazuje da je DM u Hrvatskoj u prosjeku jeftiniji nego u Italiji, Austriji i Sloveniji, i to sedam, 1,6 i 2,4 posto. No, DM u Njemačkoj ima u prosjeku niže cijene od podružnica u svim promatranim zemljama, pa tako i u odnosu prema podružnici u Hrvatskoj, od koje je u prosjeku jeftiniji za 16 posto. Prema mišljenju autora bloga, relativna povoljnost DM-a u Njemačkoj vjerojatno se može objasniti učinkovitijim logističkim lancem, nižim relativnim troškovima distribucije te strukturnim značajkama njemačkog tržišta, koje odlikuju veći prometi i snažna konkurencija.

Navode kako službeni podaci Eurostata koji uspoređuju cijene u Hrvatskoj i drugim članicama EU-a za sva dobra i usluge, pokazuju da su cijene u Hrvatskoj u prosjeku i dalje niže nego u razvijenijim članicama EU-a - prosječna razina cijena u Hrvatskoj u 2023. iznosila je oko 72 posto prosjeka EU-a. Ta razina cijena slična je onoj u drugim zemljama srednje i istočne Europe, gdje prosjek razine cijena iznosi oko 75 posto prosjeka EU-a. Promatraju li se pojedine kategorije, Hrvatska ima nešto višu razinu cijena u kategoriji komunikacija, koja je oko 110 posto prosjeka EU-a, te u kategoriji hrane i bezalkoholnih pića, gdje cijene iznose 101 posto prosjeka EU-a. S druge strane, Hrvatska ima niže cijene u kategoriji stanovanja, vode, električne energije, plina i drugih goriva, gdje razina cijena iznosi oko 46 posto prosjeka EU-a. 

USPOREDBA CIJENE ČETVRTINE PROIZVODA

Autori analize u blogu objavljenom na stranicama Hrvatske narodne banke, Ivan Žilić i Ivan Mužić, upozoravaju kako se njihova analiza, unatoč širokom obuhvatu u smislu broja promatranih proizvoda, ne može smatrati reprezentativnom jer promatra samo jedan od trgovačkih lanaca, a i u tom je jednom lancu, zbog razlika u asortimanu, bilo moguće usporediti cijene tek četvrtine proizvoda koji su u domaćoj ponudi. Također, uspoređuju se cijene relativno ograničenog segmenta dobara iz potrošačke košarice, i to pretežito u području kozmetičkih i higijenskih proizvoda, na koje se odnosi manje od pet posto potrošačke košarice.