SLATINA, Centar izvrsnosti novih tehnologija u Industrijsko-obrtničkoj školi započeo je ovogodišnji rad, 11.11.2023., snimio Petar Žarković
Petar Žarković
14.11.2024., 09:12
U AUSTRIJI VIŠE OD 2500 PROGRAMA DUALNOG OBRAZOVANJA

Rad i znanje povezuju škola i praksa

Dok je u Europi dualno obrazovanje jedan od prioriteta, takvo je obrazovanje u Hrvatskoj uvedeno tek u manjem dijelu strukovnih škola, a u visokom obrazovanju tek je u povojima.

O dualnom obrazovanju na tercijarnoj razini i mogućnostima implementacije ovog oblika obrazovanja u hrvatskom visokom obrazovanju te primjerima dobre prakse na sekundarnoj razini u okviru srednjeg strukovnog obrazovanja govorilo se na HUP-ovoj konferenciji "Dualno obrazovanje u Hrvatskoj - izazovi i prilike", s porukom da su vrata ovom obliku obrazovanja u ovim obrazovnim sektorima širom otvorena. U fokusu dualnog obrazovanja je kvalitetna suradnja između obrazovnih ustanova i gospodarstva, koja učenicima i studentima omogućuje stjecanje vještina i znanja kroz stvarne poslovne procese. Time raste mogućnost zapošljavanja, no i potiče se neovisnost, odgovornost i osjećaj uspjeha kod učenika.

Austrija tu, uz Njemačku, prednjači u Europi. Dualni je sustav uvela 2002., a kako kaže Hagen H. Hochrinner, profesor iz Graza, ubrzano se razvija. "Mislim da smo uspješni. Nalazimo stalno nove partnere, a nadamo se i suradnji s hrvatskim fakultetima. U Grazu imamo 500-tinjak dualnih programa, a Austrija ih je u posljednje dvije godine razvila više od 2500, u tehnologiji, inženjeringu i IT sektoru, a polako kreću i društvene znanosti", kaže.

FOKUS NA VJEŠTINAMA ZA TRŽIŠTE RADA

Mikrokvalifikacije su vještine potrebne tržištu rada koje se ne stječu formalnim obrazovanjem, a od studijskih ili srednjoškolskih programa ih razlikuje kratko trajanje i fokus na tu vještinu. Spomenuta je udruga Znanje na djelu, koja je smjestila 590 učenika na praksu u više od 40 tvrtki i institucija. “Traje istraživanje koliko su poslodavci informirani i razumiju mikrokvalifikacije, što se pokazalo kao nužnost u EU-u. Prvi rezultati pokazuju da su slabo informirani”, kaže Marko Turk iz Instituta za istraživanje migracija.

Kod nas tek poneka veleučilišta to počinju uvoditi. "Mi smo tu pioniri, nastojimo pokrenuti promjene koje će imati naše specifičnosti, jer se uspješni modeli država koje to provode već 50 godina ne mogu posve preslikati. Mi smo, uz Francusku ili Maltu, tek na početku", kaže Gordana Nikolić, predsjednica HUP-ove Udruge poslodavaca u obrazovanju.

Tvrdi kako je uvođenje dualnog visokoškolskog obrazovanja jedan od ključnih koraka za Hrvatsku i EU, jer se time studente i radnike lakše uvodi u radni proces. "Kod nas će to još neko vrijeme ostati na razini veleučilišta, što je u redu", kaže.
Lj.Bratonja Martinović n