Za poskupljenja su krive - visoke marže i skupi radnici
“Formiranje cijena u sektoru trgovine utječe na cijene u ugostiteljstvu”
Najveći porast cijena u rujnu zabilježen je u skupini restorana i hotela, i to za 10,8 posto, objavio je ovih dana Državni zavod za statistiku, navevši kako su ukupno cijene dobara i usluga za osobnu potrošnju, mjerene indeksom potrošačkih cijena, u odnosu prema rujnu 2023. prosječno više za 1,6 posto.
Lanac nabave
Ispada da je turizam prošlog mjeseca dignuo cijene više od državnog prosjeka. Za rast cijena, osim samog smještaja, često se proziva i ugostitelje, te je činjenica da su mnogi digli cijene i preko onoga što bi bilo očekivano. Tako nije rijetkost da se u nekim destinacijama ovog ljeta obične pržene lignje i pomfrit plaćalo i više od 30 eura.
Međutim, ugostitelji kažu kako su i sami dio lanca nabave, u kojem cijene idu konstantno gore. Hrvoje Margan, predsjednik Ceha ugostitelja Hrvatske obrtničke komore (HOK), s kojim smo razgovarali o situaciji u ugostiteljstvu, govoreći o cijenama, rekao je, naime, kako na sve ugostitelje jako velik utjecaj ima sektor trgovine.
“Njihovo formiranje cijena utječe na naše formiranje cijena i na naš proizvod, i tu je problem. Plus OPG-ovi, koji su godinama sufinancirani uz vrlo jeftin novac, ili čak besplatan novac, iz raznih fondova da bi unaprijedili svoja gospodarstva. Onda su OPG-ovi s kušaonicama ili, primjerice, vođenim turama, wine tasting, počeli obavljati ugostiteljsku djelatnost. Većina i nema minimalne tehničke uvjete niti su u rangu onoga što moraju zadovoljiti ugostitelji", upozorio je Margan. Kada jer, pak, o trgovini riječ, naveo je kako ugostiteljima stalno rastu ulazne cijene, pa je i rast cijena domaćih, kvalitetnih proizvoda također utjecao na finalnu cijenu.
“Za primjer toga koliko nam ulazne cijene utječu na poslovanje možemo uzeti cijenu jedne kave. Ako odete u Italiju, u centru nekog grada platit ćete je 1,4 eura. U Opatiji ili Rijeci ćete taj isti espresso platiti 1,9 eura. No razlika je u tome što je ugostitelj u Italiji kilogram kave kupio za 10,5 eura, a mi tu istu kavu po kilogramu plaćamo 21,5 eura. Takva je razlika. Kava je, kao što znamo, carinska roba koja podliježe trošarinama pri uvozu, pa ne možemo jednostavno 'otići prijeko' i kupiti je. Uzmemo li u obzir i cijene najma, trošak PDV-a i ostala davanja koja opterećuju poslovanje ugostitelja, kod mnogih i sezonsko poslovanje, te druge faktore, u konačnici je ta cijena kave kod nas ispravna. Također, recimo, u Trstu kupite kilogram origana za cijenu za koju ovdje možete dobiti samo 350 grama te iste namirnice. Tako da naše cijene definitivno definiraju visoke trgovačke marže", tvrdi Margan.
Osim toga, kazao je naš sugovornik, i cijena radne snage "otišla je u nebo" jer kvalitetne radnike na domaćem tržištu rada jako se teško dobiva.
Radne dozvole
Na pitanje utječe li velik uvoz radnika u Hrvatskoj, koji je u posljednje tri godine porastao za 300 posto, na pad cijene radne snage u ugostiteljstvu, predsjednik Ceha ugostitelja kazao je kako na cijenu rada kvalitetnog radnika ne utječe. Naime, radnici iz trećih zemalja u principu mogu obavljati pomoćne poslove. S time što se za stranog radnika treba osigurati smještaj, a iza tih ljudi stoje i agencije koje treba platiti i slično.
“Oni su u pravilu pomoćni radnici, međutim, izvršno osoblje teško. Inače, problem zna biti i sa znanjem stranih jezika, pri čemu su iznimka Filipinci, koji odlično govore engleski. Stoga smo i postavili pitanje Ministarstvu unutarnjih poslova koliki je prag znanja hrvatskog jezika potreban da bismo mogli te ljude kvalitetno uklopiti u poslovni proces. Tako da pozdravljamo novosti Zakona o radu, prema kojima se sezonski rad proširuje sa šest na devet mjeseci i prema kojima će se nakon pet godina rada u Hrvatskoj tražiti B2 razinu znanja hrvatskog jezika. Kod radnih dozvola je problem što ih se mora obnavljati svake godine i to je proces koji traje 40 - 50 dana. I to nije toliki problem, međutim, kada se uvozi radna snaga iz trećih zemalja, koje su u viznom režimu, samo viza se čeka u tim zemljama i po tri-četiri mjeseca. Što znači da mi već sada moramo krenuti u proces da bi radnik mogao početi raditi u svibnju", pojasnio je Margan, zaključivši kako su sve to izazovi koji samo prije koju godinu nisu bili aktualni, a danas uvelike diktiraju poslovanje ugostitelja.