Osijek, 21. 09. 2023, Baksis, napojnica, tringelt. Racun i ostavljen baksis. Euri, kovanice. Slobodnjak, ilustracija.snimio GOJKO MITIĆ
GOJKO MITIĆ
18.10.2024., 08:00
AGRESIVNA POSLOVNA PRAKSA

Osječki ugostitelj osuđen zbog poskupljenja od jednog centa

Osječki ugostitelj i njegova tvrtka osuđeni su zbog poskupljenja od nekoliko centi nakon uvođenja eura.

Tvrtku i njezina vlasnika kao odgovornu osobu Općinski sud u Osijeku nepravomoćno je proglasio krivima zato što su 7. siječnja 2023. "prilikom pružanja ugostiteljskih usluga koristili nepoštenu, odnosno agresivnu poslovnu praksu zabranjenu odredbama iz Zakona o zaštiti potrošača". Kako se navodi u presudi, određene su ugostiteljske usluge naplaćivali potrošačima po cijenama višim nego 31. prosinca 2022. Tako je 7. siječnja 2023. gazirani sok od 0,25 litara naplaćivan po cijeni od 15,07 kuna, odnosno 2 eura, a 31. prosinca stajao je 15 kuna, odnosno 1,99 eura, dakle povećana je cijena usluge za 1 cent, ili 0,47 posto. Krivi su i jer su na isti dan čaj s limunom i medom naplaćivali 13,56 kuna, ili 1,86 eura, a 31. prosinca 2022. stajao je 13 kuna, ili 1,73 eura. Kako se navodi u nepravomoćnoj presudi, "krivi su jer su na taj način doveli potrošače u nepovoljniji financijski položaj koristeći uvođenje eura 1. siječnja 2023. kao službene valute te okolnosti u kojima se potrošači nalaze, a koje okolnosti su bitno utjecale na odluku potrošača pri kupnji usluga, odnosno koristili se nepoštenom, odnosno agresivnom poslovnom praksom". Tvrtka je zbog prekršaja kažnjena sa 450 eura, a njezin vlasnik sa 150 eura kazne. Kaznu moraju platiti u roku od tri mjeseca po pravomoćnosti presude, a novčana kazna smatrat će se u cijelosti plaćenom ako okrivljenici plate dvije trećine kazne u tom roku, navodi se u presudi.

Optužni prijedlog protiv ovog osječkog ugostitelja i njegove tvrtke podnio je 16. siječnja 2023. osječki područni ured Državnog inspektorata, Služba za nadzor trgovine, usluga i zaštite potrošača.

Ugostitelj je u svoju obranu izjavio da je točno što je navedeno u optužnom prijedlogu i da se osjeća krivim za prekršaj. Izrazio je iskreno žaljenje te se obvezao ubuduće kloniti ovakvih i sličnih prekršaja. Nije sporio da su cijene bile kakve su inspektori zatekli, dodao je da u ponudi imaju 292 artikla te je programer prilikom konverzije u sustavu zaokružio cijene na ovaj način. Također je naveo da su za određene artikle prilikom zaokruživanja snizili cijenu radi olakšavanja poslovanja.

Sud je prihvatio obranu okrivljenika kao vjerodostojan dokaz, ali je naveo kako su se u cijelosti stekla sva obilježja prekršaja koji im se stavlja na teret u optužnom prijedlogu. Prilikom odmjeravanja kazne tvrtki i njezinu vlasniku za počinjeni prekršaj sud je uzeo u obzir i olakotne okolnosti, odnosno to što ovaj ugostitelj i njegova tvrtka prije nisu prekršajno kažnjavani te njihovo iskreno priznanje prekršaja i kajanje. Zbog svega toga sud mu je ublažio propisanu novčanu kaznu, odnosno ona koju je izrekao je ispod propisanog posebnog minimuma za tu vrstu prekršaja.