22.08.2024., Rijeka - David Sopta predsjednik Uprave Jadrolinije. Photo: Goran Kovacic/PIXSELL

David Sopta predsjednik Uprave Jadrolinije

PIXSELL
12.10.2024., 07:00
David Sopta predsjednik Uprave Jadrolinije

Jadrolinija je stabilna, a sustav dobro funkcionira, pričekajmo kraj istrage

Nitko ne govori da nacrt završnog izvješća nije utvrdio nikakav tehnički nedostatak, nikakav kvar

Nakon što je u medije dospio nacrt završnog izvješća o istrazi nesreće na brodu "Lastovo" Ministarstva mora, predsjedniku uprave Jadrolinije, Davidu Sopti, prije dva dana poslali smo pitanja o njegovoj odgovornosti za nesreću u kojoj su poginula tri pomorca, kao i o funkcioniranju sustava upravljanja sigurnošću na brodovima Jadrolinije te općenito o sigurnosti posada i putnika na brodovima u floti kompanije.

Nakon sjednice saborskog odbora na kojoj se raspravljalo o Jadroliniji rekli ste da se osjećate moralno odgovornim i da je vaš mandat na raspolaganju. Sada mediji nagađaju da ćete možda, i to uskoro, morati "aktivirati" svoju ostavku. Hoćete li to učiniti ako se pokaže da je nacrt završnog izvješća o istrazi nesreće na brodu "Lastovo" Uprave za sigurnost pomorskog prometa Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, koji je prije tri dana dospio u medije - a u kojem ste označeni kao isključivo odgovorna osoba za nesreću na brodu "Lastovo", u kojoj su poginula tri člana posade - autentičan dokument?

- I iz vašeg pitanja čita se zaključak koji su distributeri tog nacrta, a čija autentičnost u trenutku ovog intervjua još nije potvrđena, htjeli postići – da se namjerno stvori dojam da je netko odgovoran, dok istraga još nije završena. Plasirani nacrt izvještaja definira moguće prekršaje, a ne utvrđuje krivca ili uzrok za nesreću. Presuda se ne donosi na temelju jednog zapisnika, i to o prekršajnoj odgovornosti, već krivnju može utvrditi samo pravomoćna sudska presuda, koja će biti ishod završetka službenih istraga DORH-a i Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu. Kao predsjednik Uprave Jadrolinije, čiji su kolege pomorci stradali u nezapamćenoj tragediji, uvijek ću osjećati moralnu odgovornost. Dojam o ovoj tragediji i strašan šok koji smo svi u Jadroliniji proživjeli ne jenjava s vremenom. Moj je mandat uvijek na raspolaganju; niti sam se rodio s funkcijom, niti ću s njom umrijeti. Što se tiče tog nacrta, koji je ovih dana, očito ciljano, plasiran u javnost, analizirali su ga neovisni vanjski stručnjaci za pomorsko pravo i naše stručne službe. Ako i postoje propusti, radi se o prekršajima iz Pomorskog zakonika. S potpunom sigurnošću mogu reći kako je plasirani tekst sastavljen tendenciozno i neobjektivno, te kontradiktoran u odnosu prema drugim inspekcijama koje su provodila ista državna tijela. Dakle, tek po završetku sveobuhvatne istrage imat ćemo cjelovitu sliku i sukladno s njom osobno ću donijeti odluke, a Jadrolinija će kao kompanija provoditi daljnje korake.

Stabilna kompanija

Početkom rujna smijenili ste izvršnog direktora tehničkih i operativnih poslova. Osim objašnjenja da je to učinjeno zbog njegove "zapovjedne odgovornosti", nisu izneseni drugi argumenti iako vam je postavljano to pitanje. U spomenutom nacrtu vi ste označeni kao odgovorna osoba zbog toga što niste uspostavili sustav upravljanja sigurnošću, ni njegovo provođenje. Osjećate li se odgovornim za pogibiju triju pomoraca? Stoji li u opisu vašeg radnog mjesta da ste odgovorni za provođenje SUS-a, odnosno ISM koda? Je li to isključivo vaša odgovornost ili i drugih članova Uprave? Koja je bila odgovornost smijenjenog izvršnog direktora?

- Prema Pomorskom zakoniku, kompanija na čijem sam čelu dužna je osigurati uspostavljanje sustava upravljanja sigurnošću, što je Jadrolinija uspostavila 1996. godine, inače ni jedan brod ne bi plovio. Ako nešto treba doraditi, popravit ćemo, ali sustav je uspostavljen i funkcionira. Moja odgovornost kao predsjednika Uprave je odgovornot za ukupno funkcioniranje kompanije, a u tom smislu Jadrolinija je danas bolja i stabilnija kompanija nego je bila kad sam došao, s uzastopnim rastom broja putnika, ali i unaprjeđenjem uvjeta rada svih zaposlenika. Smjena izvršnog direktora tehničkih i operativnih poslova ni u kojem smislu nije izravno povezana s tragedijom na brodu "Lastovo", već s cjelovitom odgovornosti u tom sektoru. No kad već spominjemo famozni nacrt, nitko ne govori da nacrt nije utvrdio nikakav tehnički nedostatak, nikakav kvar. Rampa je ispravno radila na dan nesreće, neposredno prije i neposredno poslije. Zašto je pala? E to je pitanje za istragu.

Mnogi vam zamjeraju vaše izjave o tome kako je pogibija triju mornara "zasjenila uspješnu sezonu". S vremenske distance, smatrate li i vi da je takva izjava bila neprimjerena?

- Izjava je bila nespretna i ispričavam se ako je ikoga povrijedila. Od prvog dana smo otvoreni za razgovor s obiteljima i učinit ću sve da im se isplati sve, i više od onoga što im prema zakonu pripada. Ali moram upozoriti da bi i odvjetnik obitelji trebao poduzeti sve zakonom propisane korake i komunicirati s osiguravajućim društvom. Da je to samo u našim rukama, mi bismo to puno brže napravili. To je u ovom trenutku na odvjetniku obitelji.

Kvara nije bilo

Osim nesreće na brodu "Lastovo" zabilježen je i niz drugih incidenata s ulazno-izlaznim rampama trajekata u posljednjih nekoliko mjeseci, najnoviji prije samo dva dana, na brodu "Supetar". Najavili ste neovisna testiranja sustava podizanja i spuštanja rampi. Jesu li obavljena i koji su rezultati?

- Do kvara na "Supetru" došlo je ljudskom pogreškom, nepravilnim rukovanjem hidraulikom za spuštanje i podizanje rampe, dakle zbog nepridržavanja propisane procedure, te taj primjer ne možemo staviti u isti kontekst s "Lastovom". Ali sami znate, "Supetar" je sigurno pristao i svi su iskrcani potpuno sigurno. Ne zaboravimo da se rampe na brodovima Jadrolinije svake godine uspješno spuste više od 150 tisuća puta - više stotina puta svaki dan. Ipak, svaki brod na kojemu je zabilježen bilo kakav incident po hitnom postupku ide na provjeru i prolazi pregled koji treba proći prije daljnjeg uključivanja u plovidbu. Prema prvim nalazima, nisu zabilježene nikakve nepravilnosti u sustavu podizanja i spuštanja rampi analiziranih brodova. Kako nam pomalo završava sezona i brodovi kreću u redovite remonte, obavit će se posebna kontrola rampi i sustava za podizanje i spuštanje rampi. Iz svega vidljivog u posljednje vrijeme, uzroci različitih negativnih, ali vrlo rijetkih događaja u odnosu prema broju operacija variraju između spleta nerazjašnjenih okolnosti, tehničkih problema i ljudskog faktora.

Kako je brod "Lastovo" uz nedostatke navedene u nacrtu dobio potrebne certifikate za plovidbu Hrvatskog registra brodova (HRB)? Jeste li na bilo koji način utjecali na odgovorne osobe u HRB-u da brodu "Lastovo" i drugim brodovima izdaju potrebne certifikate, unatoč nedostatcima navedenima u objavljenom nacrtu?

- Čak i plasirani nacrt potvrđuje da je brod bio tehnički ispravan, da je jedna od perjanica Jadrolinije te da je bio ispravan i prije i nakon nesreće. Na koji nedostatak mislite? Nedostatak papirnate upute za upravljanje rampom? Kvara na "Lastovu" nije bilo i brod posjeduje sve valjane svjedodžbe i odobrenja koje izdaje priznata organizacija, odnosno Hrvatski registar brodova, te državna administracija. Usto, tijekom svih pregleda HRB nikada nije tražio pisanu uputu o upravljanju rampom. No jamčim da su svi članovi familijarizirani pri ukrcavanju na brod i upoznati s pravilima o upotrebi rampe. Kad su u pitanju navodni nedostatci u provedbi sustava upravljanja sigurnošću općenito, nad Jadrolinijom kao kompanijom i nad brodom "Lastovo" obavljeni su dodatni pregledi u rujnu 2024., kojom prilikom nisu utvrđene ozbiljnije nesukladnosti. Začuđujuće je kako se nalazi drastično razlikuju od nalaza upravne istrage obavljenog u kolovozu 2024. Podsjećam, u oba su pregleda sudjelovali predstavnici istih nadležnih tijela. S druge strane, ako se propitkuje kvaliteta i ispravnost rada Hrvatskog registra brodova i njegovih potvrda o sukladnosti u režimu ISM pravilnika, proizlazi da bi Jadrolinija potpuno trebala obustaviti svoju osnovnu djelatnost, jer sada vrijedeća potvrda o sukladnosti Jadrolinije kao kompanije po tome nema vrijednost. Takav bi ishod neizbježno paralizirao sustav povezivanja hrvatskih otoka s kopnom, što može imati neprocjenjive posljedice za tisuće građana i poslovnih subjekata. 

POSADE I PUTNICI APSOLUTNO SIGURNI

Jesu li posade i putnici na brodovima Jadrolinije sigurni?

- Apsolutno da. Dokaz tomu su 12 milijuna putnika i 3,5 milijuna sigurno prevezenih vozila. Flota od 59 brodova, koja nas ubraja u sam vrh europskog i svjetskog putničkog brodarstva. Tragedija koja se dogodila na trajektu “Lastovo” nezapamćena je u povijesti Jadrolinije i ne može se uopće sagledavati kao pokazatelj nesigurnosti sustava općenito jer se nije dogodila u plovidbi ni u vrijeme manevra. To je dokaz da sustav upravljanja sigurnošću postoji i učinkovito funkcionira. Svi putnici i vozila su sigurno prevezeni na odredišta. Bitno je naglasiti kako je u 2024. realizirano ukupno 98 posto putovanja. Od dva posto neobavljenih samo je 0,12 posto zbog tehničkog problema broda, a 1,8 posto zbog nepovoljnih vremenskih uvjeta. U posljednjih deset godina broj tehničkih problema na brodovima smanjili smo za 30 posto. Vjerujem da je u široj javnost dojam da se nanizalo previše incidenata, međutim, svakako ne uključujući “Lastovo” u njih, takvi događaji na ovoliki broj dnevnih operacija i u ovoj vrsti posla povremeno se mogu dogoditi i događaju se u pomorskom svijetu. To ne znači da sustav nije siguran i stabilan, naprotiv. Još ću jednom istaknuti kako je Jadrolinija pouzdan suputnik otočanima, turistima i svima koji se koriste njezinim uslugama. Kompanija kao što je Jadrolinija, bio ja ili netko drugi na njezinu čelu, zaslužuje poštovanje, ona je hranila i hrani generacije obitelji naših pomoraca i čini nužnu vezu hrvatskih otoka s kopnom. Jadrolinija je linija života i to svakodnevno u redovitom prometu, ali i u izvanrednim situacijama, dokazujemo.