Krivi šef Jadrolinije i Registar brodova?
Predsjednik Uprave Jadrolinije David Sopta odgovoran je za nesreću na trajektu "Lastovo" u Malom Lošinju u kolovozu ove godine, stoji u "Nacrtu završnog izvješća o provedenoj upravnoj istrazi u predmetu pomorske nesreće broda Lastovo" Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, koji je primila naša redakcija. U dokumentu od 36 stranica naveden je i niz teških propusta Hrvatskog registra brodova u certificiranju plovila Jadrolinije.
Iz Ministarstva u utorak nisu potvrdili, niti opovrgnuli, autentičnost dokumenta koji je dospio u medije, nego su se oglasili kratkim priopćenjem. "Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture provodi neovisnu istragu o pomorskoj nesreći broda 'Lastovo' koja se dogodila 11. kolovoza 2024. godine. O rezultatima iste javnost će biti izvještena kad istraga bude završena", stoji u priopćenju Ministarstva, koje smo, osim upita o autentičnosti nacrta završnog izvješća, upitali i o odgovornosti predsjednika Uprave Jadrolinije za neprovođenje sustava upravljanja sigurnošću, kao i o "zapovjednoj" odgovornosti ministra Olega Butkovića te o eventualnom potpunom ili djelomičnom oduzimanju ovlasti Hrvatskom registru brodova za statutarnu certifikaciju pomorskih objekata Republike Hrvatske. Iz Jadrolinije, na naš upit o nacrtu izvješća kažu: "U ovom trenutku Jadrolinija nije u posjedu nikakvog službenog rješenja, dokumenta o istrazi ili nacrta izvještaja koji navodite".
Nacrtom završnog izvješća Uprave sigurnosti plovidbe predloženo je pokretanje prekršajnog postupka protiv predsjednika Uprave Jadrolinije, i to u maksimalnim iznosu, od 33.180 eura, zbog toga što nije uspostavio sustav upravljanja sigurnošću (ISM) na brodu "Lastovo", čija je posada oslobođena odgovornosti, uključujući i zapovjednika, s obzirom na to da ISM sustav sigurnosti ni u kompaniji ni na brodu "Lastovo" nije bio uspostavljen, posebno rukovanje ulazno-izlaznom rampom. Prema nacrtu završnog izvješća, nije moguće utvrditi jesu li članovi posade prošli odgovarajući postupak upoznavanja s brodom, takozvanu familijarizaciju, jer nigdje nije navedeno vrijeme koliko je i kada familijarizacija provedena. Još je više zabrinjavajući dio izvješća u kojemu stoji da ni na brodu ni u Jadroliniji nisu pronađeni dokumenti kojima je propisano rukovanje ulazno-izlaznom rampom na trajektu "Lastovo", a još je gore to što, opet prema izvješću, u obrascima vezanim uz upućivanje, odnosno familijarizaciju posade s brodom, stoji da su upoznati s postupkom "podizanja/spuštanja i osiguranja brodskih rampi", iako je uvidom u poslovnik ISM-a Jadrolinije i broda "Lastovo" utvrđeno kako takav postupak jednostavno - ne postoji.
Nacrt završnog izvješća poražavajući je i za Hrvatski registar brodova (HRB), za koji se navodi kako "HRB ne obavlja preglede broda sukladno zahtjevima Pravila za statutarnu certifikaciju pomorskih brodova, odnosno Pravila za statutarnu certifikaciju putničkih brodova u nacionalnoj plovidbi, uključujući i povezane propise (...), slijedom čega se Svjedodžba o sigurnosti putničkog broda Lastovo i Svjedodžba o sposobnosti broda za plovidbu, izdana brodu Lastovo ne mogu smatrati valjanima, već je, od strane HRB-a, potrebno provesti dodatni pregled, uz usklađivanje zahtjeva za pregled prema navedenim propisima, a to treba uključivati pregled svih brodova Jadrolinije".
Na kraju se navodi da će MMPI, "ukoliko DORH ne donese odluku o pokretanju kaznenog postupka protiv osoba uključenih u pomorsku nesreću, pokrenuti odgovarajuće prekršajne postupke."
Iz Jadrolinije dodaju da su u rujnu provedene dvije dodatne vanjske prosudbe sustava upravljanja sigurnošću (SUS) od strane HRB-a, u nazočnosti predstavnika Ministarstva mora (Uprava za sigurnost plovidbe) i Lučke kapetanije Rijeka, te nisu pronađeni znatni nedostatci provođenja SUS-a.