RAZRED UČIONICA ŠKOLA NASTAVA
PIXABAY
4.10.2024., 07:07
OCJENJIVANJE JAVNIH SLUŽBI

Pobuna zbog uredbe: U škole i bolnice uvodi se podloga za mobing

Čak je 241 primjedba, mahom iz redova učitelja i nastavnika, dosad pristigla na e-savjetovanje o Uredbi o ocjenjivanju učinkovitosti rada zaposlenih u javnim službama. Kritike su usmjerene na način ocjenjivanja koji se namjerava uvesti od 1. siječnja 2025., a Vladi predbacuju da donosi akt koji je diskriminatoran i nepravedan te u škole, bolnice i druge radne kolektive unosi razdor i podloga je za mobing.

“Nevjerojatno je da se 2024. ovakva uredba pušta u proceduru i daje na savjetovanje. Očita joj je namjera uspostava kontrole nad sustavom, a ne pravično ocjenjivanje zaposlenika. Umjesto da potiče radnike na izvrsnost, uvodi se diskriminacija i nepravednost, što će gotovo sigurno biti osporeno na Ustavnom sudu. Takva uredba narušava temeljne demokratske principe rada u javnim službama, posebno u obrazovanju", ističe Damir Popović, nastavnik u OŠ Šemovec. Uredba bi, smatra, mogla zbog subjektivnosti u ocjenjivanju i različitih uvjeta rada, mogla dovesti do nejednakih rezultata i osjećaja nepravde među zaposlenicima.

Za većinu nastavnika jedan od najproblematičnijih dijelova je ograničavanje broja radnika koji mogu biti ocijenjeni kao "izvrsni" ili "naročito uspješni". Prema uredbi, udio izvrsnih ne smije biti veći od 5 posto, a "naročito uspješnih" više od 15 posto ukupnog broja zaposlenika. Ako je cilj poticati izvrsnost, ne bi se smjeli propisivati postoci, jer ograničavanje broja izvrsnih stvara atmosferu konkurencije među kolegama te potiče pristranost i nepravdu u ocjenjivanju, upozoravaju. "Kriteriji ocjenjivanja su nejasni i pogoduju subjektivnosti ocjenjivača i ocjene. Kako bi izgledalo kad bi u školi, na pisanoj provjeri, više od 5 posto učenika imalo jednak broj bodova za ocjenu odličan? Propisano je da to može imati samo njih 5 posto. Bilo bi zanimljivo kad bi mogli ocjenjivati predlagače ovakvih zakona i uredbi. Vjerojatno bi autori uredbe odmah ukinuli ocjenu 'ne zadovoljava'", smatra Danijela Draganić iz SŠ Krapina. Za zaposlene u sustavu obrazovanja i znanosti novo ocjenjivanje je nepotrebno, jer oni sustav napredovanja, a time i ocjenjivanja, već imaju, poručuju iz Instituta za fiziku, gdje se boje da će uredba dovesti do smanjenja učinkovitosti rada i narušavanja radnih odnosa.

“Zar jednu medicinsku sestru koja 12 sati radi smjenu i ima plaću od 1100 eura treba izlagati ocjenjivanju ravnatelja kojeg je postavila Vlada. Šefovi klinika nisu prisutni u popodnevnom i noćnom radu sestara te nisu kompetentni donositi ocjene", smatra Jadranka Ristić, medicinska sestra iz KB-a Sv. Duh. Ocjenjivanje bi bilo sve samo ne objektivno, dodaje. Tanja Leontić iz Sindikata KBC-a Zagreb smatra da je uvođenje ocjenjivanja u sustave zdravstva i socijalne skrbi "samoubojstvo", jer oba sustava rade na rubu egzistencije i izdržljivosti. "Pitanje je možete li saborsku mirovinu dodijeliti samo onim 5 posto izvrsnim i 15 posto naročito uspješnim članovima Sabora, a da se za ostalih 80 posto ukine privilegij saborske mirovine jer nisu zadovoljili kriterije izvrsnosti", ističe Jelena Bekavac Krčadinac iz OŠ Čučerje. 

BEZ RAZVOJNE VIZIJE

Bivša ministrica Blaženka Divjak smatra da je uredba znak nedostatka razvojne vizije i namjera da se uvede stega “odozgo”, s kriterijem poslušnosti nadređenom, a trebalo je postrožiti propise o vrednovanju. “U visokom obrazovanju kod napredovanja u viša zvanja prolazi koješta, npr. opskurni simpoziji ‘oko kuće’ i po okolnim državama, priručnici s ppt slajdovima sa zastarjelim informacijama, ne uzima se u obzir citiranost, međunarodna vidljivost i ne poštuju etičke norme”, kaže.