Novi sustav naplate bit će 15 puta brži od postojećeg
Mobilni timovi kružit će cijelo vrijeme autocestama, kazne će biti paprene
Nakon ljeta 2026. godine Hrvatska će imati novi sustav naplate na svim autocestama, a naplatne kućice odlaze u povijest. Ulaz na autoceste bit će moguć na dva načina: kupnjom ENC uređaja ili naplatom prema registracijskom broju, koji će biti očitavan automatski, odnosno digitalno, s ulaskom na autocestu.
Dvije mogućnosti
Cestarine se neće podizati, obećava ministar prometa Oleg Butković, a novi sustav bit će postavljen na svih 1300 kilometara autocesta, dakle svima onima koji funkcioniraju u sustavu Hrvatskih autocesta, Bina Istra, te na dionici Zagreb - Macelj. Neće biti zaustavljanja ni očitanja, samo ulaz na autocestu, uz naravno unaprijed plaćenu cestarinu netbankingom, preko aplikacije ili na druge načine, a sve će kontrolirati 74 mobilna tima, odnosno kontrolna automobila koja će cirkulirati autocestama i zaustavljati prekršitelje ovih pravila. Novost je da će za teška vozila treće i četvrte kategorije biti obavezan ENC uređaj, koji će cijelo vrijeme morati biti pričvršćen na vjetrobranu, a korisnici lakih vozila moći će odabrati jednu od dvije mogućnosti plaćanja autoceste.
Cijeli projekt stoji 80 milijuna eura, bit će većim dijelom pokriven sredstvima iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti. Danas je u Hrvatskim autocestama zaposleno više od dvije tisuće ljudi, ali s uvođenjem novog sustava dio njih će otići uz poticajne otpremnine, za koje će se novac osigurati zajmom kod Svjetske banke ili ERBD-a. Riječ je o, kako kažu Butković i ravnatelj HAC-a Boris Huzjan, prirodnom odljevu kadra - dio će ostati raditi u sustavu nakon dodatne edukacije i prekvalifikacije, a dio će otići. "Već sad je otišlo oko 500 zaposlenih", kažu u Ministarstvu i HAC-u.
Oni koji se već koriste ENC uređajima samo će se nastaviti njima koristiti i nakon 2026., a oni koji će kupovati pojedinačne naknade za vožnju autocestama imat će više različitih fleksibilnih tarifa - frekventni korisnici imat će i popuste, najavljuje ministar, ali tarife će tek biti određene. Moramo voditi računa i o prihodima HAC-a, kaže.
Nova naplata provjeravat će se na 208 točaka duž autocesta, a postojat će 140 mjesta za registraciju, odnosno kupnju naplate, i to će biti brzi trakovi za prolaz. Na svakom ulazu na autocestu bit će minimalno jedna točka za registraciju, najavljuju u HAC-u.
Veća protočnost
Dosad je kroz naplatne kućice moglo proći 200 vozila na sat, a sad će protočnost biti nemjerljivo veća - 3000 automobila na sat. Ugovor su potpisali predsjednik Uprave HAC-a Boris Huzjan, ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković te predstavnici zajednice ponuditelja slovačke tvrtke Sky Toll i češke tvrtke TollNet. "Dugo se radilo na ovom projektu, bilo je svakakvih ideja, neke prethodne vlade čak su ramišljale i o monetizaciji autocesta. Krenuli smo u projekt zajedno s restrukturiranjem cestarskog sektora 2016. godine, ali pandemija nam je znatno usporila planove jer je pad prihoda bio drastičan. Sad smo spremni, i potpisom ovog ugovora projektiranje i radovi odmah počinju", rekao je Butković. Predstavnici Sky Tolla jamče da će cijeli projekt biti dovršen u roku, a, jednako kao i predstavnici Ministarstva i HAC-a, tvrde kako će svaki prekršitelj biti praćen i nađen, te kažnjen. Mobilni timovi, odnosno automobili koji će digitalno kontrolirati sve koji se nalaze na autocestama, kružit će cijelo vrijeme i zaustavljati prekršitelje te naplaćivati paprene kazne.