Namještanje poslova i primanje mita: Istražni zatvor za Josipa i Zorana Škorića te Sandu Bajtl
Radilo se o poslovima izvođenja radova u vrijednosti od približno 10 milijuna eura
Sudac istrage Županijskog suda odredio je jednomjesečni istražni zatvor bivšem čelniku Hrvatskih cesta (HC) Josipu Škoriću, njegovom bratiću i direktoru Osijek Koteksa Zoranu Škoriću te direktorici tvrtke Structiva Sandi Bajtl zbog sumnje da bi na slobodi mogli utjecati na svjedoke.
Auto i obnova kuće
Kako stoji u priopćenju USKOK-a objavljenom u nedjelju poslijepodne, a u kojem se ne navodi identitet osumnjičenika, nego samo njihova godišta, “USKOK je, na temelju kaznene prijave PNUSKOK-a i rezultata financijskih izvida koje je proveo Samostalni sektor za financijske istrage Porezne uprave, donio rješenje o provođenju istrage protiv troje hrvatskih državljana (1964., 1961., 1974.) zbog postojanja osnovane sumnje na počinjenje kaznenih djela primanja mita u gospodarskom poslovanju i davanja mita u gospodarskom poslovanju”.
Kako navodi USKOK, osnovano se sumnja da je prvookrivljeni Josip Škorić, u razdoblju od veljače 2023. do veljače ove godine u Zagrebu i Osijeku, kao predsjednik Uprave Hrvatskih cesta, ostvario koruptivni dogovor s drugookrivljenom Sandom Bajtl i trećeokrivljenim Zoranom Škorićem. “Naime, dogovoreno je da će drugookrivljena i trećeokrivljeni davati prvookrivljenom materijalnu nagradu na način koji on odredi kao protuuslugu za poslove koje će Hrvatske ceste sklopiti s trgovačkim društvom iz Osijeka, a na kojim poslovima će to društvo kao podizvođača angažirati društvo u kojem je drugookrivljena direktorica,” stoji u objavi USKOK-a. Radilo se o poslovima izvođenja radova u ukupnoj vrijednosti od približno deset milijuna eura.
Slijedom tog dogovora je Josip Škorić, koristeći se svojim ovlastima predsjednika Uprave Hrvatskih cesta, osigurao žurno provođenje postupka javne nabave za rekonstrukciju jedne državne ceste znajući da su za izvođenje tih radova zainteresirani društvo iz Osijeka i trgovačko društvo, dodaje se u priopćenju USKOK-a. “Potom je poduzeo potrebne radnje kako bi osigurao prihvat ponude društva iz Osijeka te je potpisao odluku kojom je navedeni posao dodijeljen tom društvu”, navodi USKOK. Pri izvođenju posla Zoran Škorić je kao podugovaratelj angažirao trgovačko društvo Sande Bajtl, sumnjaju istražitelji.
Nadalje, vezano uz drugi postupak javne nabave izvođenja radova na osječkoj obilaznici, Zoran Škorić i Sanda Bajtl dogovorili su se da će ponudu podnijeti društvo iz Osijeka, koje će potom angažirati kao kooperanta trgovačko društvo koje će obaviti gotovo sve radove, jer im je prema podatcima dobivenim od Josipa Škorića bilo poznato da tvrtka nema potrebne reference iz natječaja Hrvatskih cesta. “Stoga je prvookrivljeni, u dogovoru i na traženje drugookrivljene, ishodio promjenu i prilagodbu uvjeta izvođenja i plaćanja radova mogućnostima i poslovnim potrebama trgovačkog društva kako bi ono moglo biti angažirano kao podizvođač radova. Nakon toga je proveden postupak javne nabave na temelju kojeg je prvookrivljeni potpisao odluku o dodjeli posla društvu iz Osijeka. Zatim je trećeokrivljeni ponovo kao podugovaratelja društva iz Osijeka angažirao trgovačko društvo, dok je prvookrivljeni nastavio s poduzimanjem mjera i radnji u cilju žurnog uvođenja u posao”, navodi USKOK u priopćenju.
Sukladno s dogovorom, u svibnju 2023. Zoran Škorić je za Josipa Škorića nabavio osobni automobil vrijedan najmanje 66.900 eura, a naknadno je platio i dodatnu opremu za taj automobil vrijednu 3500 eura. Osim toga, Zoran Škorić je dogovarao financiranje dijela građevinskih radova na obiteljskoj kući Josipa Škorića, a Sanda Bajtl je preko svoje tvrtke plaćala izvođenje građevinskih radova te nabavu materijala i opreme za obnovu te kuće u iznosu od najmanje 52.281,74 eura. “Kako bi prikrili stvarnu prirodu navedenih plaćanja prijenos vlasništva osobnog automobila s prodavatelja nije izvršen, dok je druookrivljena plaćanja iskazala kao trošak uređenja vlastite nekretnine u Osijeku. USKOK je sucu istrage Županijskog suda u Zagrebu predložio određivanje istražnog zatvora protiv svih okrivljenika”, zaključuje se u priopćenju USKOK-a.
Podsjetimo da su Josip i Zoran Škorić te Sanda Bajtl uhićeni u Osijeku u subotu ujutro zbog sumnji na kaznena djela iz domene gospodarskog kriminaliteta. Odvjetnik donedavnog čelnika državne tvrtke Hrvatske ceste, Darko Maržić, otkrio je u subotu da je njegov branjenik iznio obranu. “Nije se branio šutnjom, iznio je prilično sadržajnu obranu. Sudac će odlučiti o daljnjim radnjama”, rekao je Maržić ispred zgrade USKOK-a u Zagrebu, kamo je troje uhićenih dovezeno iz Osijeka u subotu poslijepodne.
Iznenađeni
Josip Škorić je, podsjetimo, prije mjesec dana podnio ostavku na mjesto predsjednika Uprave HC-a, objasnivši takvu odluku osobnim razlozima. “Ponosan sam na sve projekte koje smo proveli uime Vlade RH, a koji su unaprijedili život građanima. Neki od njih će ostati upisani u povijest. Tvrtka je posložena i stabilna. Pred Hrvatskim cestama su novi veliki projekti i vjerujem da je sad najbolje vrijeme za nove snage”, izjavio je tada Škorić. On je pri dovođenju na istražno ročište poručio da aktualna istraga nije povezana s njegovom ostavkom na čelno mjesto HC-a u kolovozu ove godine, no opravdano je pitanje je li donedavni predsjednik Uprave, a sada savjetnik u Hrvatskim cestama već tada ipak znao što mu se sprema.
Pretraga Škorićeve kuće u Keršovanijevoj ulici u Osijeku trajala je gotovo osam sati, a njegovim odvoženjem, u subotu nešto nakon 12.20, završio je tzv. osječki dio istrage i pretraga kuća svih triju osoba koje se sumnjiči za namještanje poslova za popratne sadržaje na osječkoj obilaznici i na rekonstrukciji državne ceste od Baćina Dola do Rešetara.
Južni trak osječke južne obilaznice pušten je u promet u povodu Dana grada, u prosincu 2015. Južna obilaznica sastavni je dio državne ceste DC2, koja povezuje zapad i istok Hrvatske, a tako proširena prometnica dobila je elemente brze ceste, uz najvišu razinu zaštite od buke i s rasvjetom u cijeloj duljini. Gradnja se odvijala otežano, te su radovi bili čak i privremeno obustavljeni, što je utjecalo na planirane rokove, a jedan od razloga pomicanja krajnjeg roka završetka izgradnje bio je i gradnja spoja s dionicom obilaznice Osijeka u sklopu spojne ceste čvora Osijek na autocesti A5. Obilaznica je otvorena za gradonačelničkog mandata Ivana Vrkića. Tada je predsjednik Uprave Hrvatskih cesta, investitora, bio Jurica Krleža, a Josip Škorić bio je direktor Sektora za održavanje i promet Hrvatskih cesta. Izvođač radova na južnom kraku južne obilaznice bio je Osijek-Koteks, na čelu sa Zoranom Škorićem. Tvrtka u kojoj je prije radila Sanda Bajtl kao istaknuta menadžerica tada je radila na tehničkim rješenjima tzv. bukobrana, no dobila je posao postavljanja bukobrana na zapadnoj, ali ne i na južnoj osječkoj obilaznici. Ta je tvrtka poslije otišla u stečaj, pa u likvidaciju, a Bajtl je otvorila vlastitu tvrtku.
Prije nekoliko godina radilo se na rekonstrukciji sjevernog (starog) dijela kolnika južne obilaznice, a upravo je u tijeku postavljanje dodatnih bukobrana duž cijele obilaznice. I ti su radovi povjereni Osijek-Koteksu, pa će istraga pokazati je li možda u tom poslu bilo elemenata koruptivnih radnji koje povezuju dva Škorića i Sandu Bajtl.
Da o istrazi do uhićenja nisu znali ništa, tvrde i iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, kojemu je na čelu potpredsjednik Vlade Oleg Butković, za čijeg je bliskog suradnika Škorić slovio. “Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture u potpunosti podržava rad istražnih tijela u svakom slučaju, a pogotovo kad postoje sumnje na korupciju na najvišim razinama. Slučaj ne možemo dodatno komentirati jer u ovom trenutku nemamo više saznanja od onih iznesenih u medijima, no ističemo kako je za nas ključno da se ovakvi događaji rasvijetle u postupku koji slijedi”, stoji u odgovoru Ministarstva.
Ništa o istrazi i razlozima uhićenja njihova donedavnog predsjednika Uprave, koji je nakon ostavke nastavio raditi kao savjetnik Uprave, tvrde, ne znaju ni u Hrvatskim cestama. “Hrvatske ceste upoznate su s informacijama koje je službeno priopćio USKOK, osim toga nemamo dodatnih saznanja ni informacija koje bismo u ovom trenutku mogli priopćiti”, stoji u kratkom odgovoru HC-a.
Kratko je reagirao i Marko Tadić, član Uprave Osijek-Koteksa. “Jasno je kako smo iznenađeni ovime i nastojimo dobiti što cjelovitiju informaciju. No ovaj događaj ne smije se odraziti na operativne aktivnosti Osijek-Koteksa. I neće, jer mi smo velika tvrtka, dobro smo operativno organizirani”, rekao je Tadić.