Odšteta onima koji su u požaru ostali bez paketa?
“Davatelj usluga nije odgovoran u slučaju u kojem dokaže da isporuka nije realizirana zbog više sile”
Požar u skladištu uz južnu osječku obilaznicu lokaliziran je u nedjelju, ali su se vatrogasne postrojbe na opožarenom području zadržale i cijeli ponedjeljak. Dva je dana trajalo gašenje požara, koji svom srećom nije imao žrtava ni ozlijeđenih, ali je izazvao veliku materijalnu štetu. Tek kada se vatrogasci povuku s tog područja, i službeno će početi očevid koji će dati odgovor gdje je uzrok koji je doveo do buktinje s velikim posljedicama u gradu na Dravi.
Manja količina
Tada će biti izvjesnije na koji će se način oštećenima moći nadoknaditi prouzročena šteta. U ovom slučaju pogođeni su i brojni građani jer u požaru su stradali objekti dviju tvrtki koje se bave dostavom paketa. Ova situacija otvorila je pitanje na koji način oni koji su očekivali svoje pakete, a velik dio njih već je i plaćen, mogu očekivati odštetu, odnosno imaju li uopće na nju pravo?
“Prema odredbama Zakona o poštanskim uslugama, u dijelu u kojemu se propisuju članci o odgovornosti, stoji kako davatelj poštanskih usluga nije odgovoran u slučaju u kojem dokaže da isporuka nije realizirana u situaciji koju nisu mogli predvidjeti, izbjeći ili otkloniti, odnosno u slučaju više sile", odgovorila je na naš upit Tanja Popović Filipović iz Centra za edukaciju i informiranje potrošača. No nada se situaciji u kojoj će pružatelji poštanskih usluga uspjeti naplatiti svoju štetu i da će biti solidarni i s onima koji su u ovom osječkom slučaju ostali bez svojih narudžbi.
Ipak, u ovom slučaju neće biti baš sve tako crno. Naime, jedna od tvrtki koja je imala štetu u požaru je GLS. Neslužbeno smo prvo doznali kako su imali sreće jer su u petak stigli kontejneri koji nisu bili istovareni te su oni vrlo brzo uklonjeni kada je krenuo požar. Takvu informaciju potvrdio nam je i Đorđe Marković, direktor GLS-a Croatia. Ističe kako je "najvažnije da u nedjeljnom požaru koji se proširio na osječki GLS Depo nije bio ozlijeđenih": "Želimo zahvaliti svim kolegama i vatrogascima koji su sudjelovali u gašenju požara i spašavanju opreme", dodaje.
“Osim tehničke opreme u požaru je oštećena i manja količina skladištenih paketa. Klijente čiji su to paketi kontaktirat ćemo i nadoknaditi im štetu. Tokom nedjelje organizirali smo premještanje operativnog poslovanja u susjedni GLS Depo u Vinkovcima. Pošiljke poslane u petak nisu oštećene u požaru, a isporuka tih paketa i izvršavanje naših ostalih usluga već danas (ponedjeljak, nap. a.) odvija se bez kašnjenja, privremeno s druge lokacije", kaže šef GLS-a u Hrvatskoj. Dakle, u GLS-u su spremni izići u susret klijentima. Druga tvrtka koja se bavi sličnom djelatnošću, a čije je skladište, regionalni centar, također stradalo u požaru je Lagermax, ali nam oni do ponedjeljka poslijepodne nisu odgovorili na upit.
Osiguranje paketa
Za komentar ove zanimljive situaciju u kojoj je klijent platio proizvod, a očito ga neće dobiti, a da pri tome nisu izravno krivi ni tvrtka koja ga je trebala isporučiti, a još manje tvrtka od koje je proizvod naručen, zapitali smo i nekoliko osiguravajućih kuća. Postoji li uopće praksa osiguranja poštanskih pošiljki? Komentar smo dobili jedino iz Croatia osiguranju. I oni, prvo, izražavaju žalost zbog velikog požara koji se ponovno dogodio u Osijeku te potom profesionalno objašnjavaju kako "zbog trenutnog stanja na terenu do sada nije bilo moguće obavljanje očevida na oštećenom objektu te u ovom trenutku nemaju sve potrebne informacije za procjenu štete".
“Na tržištu postoje razni proizvodi kojima se društva koja se bave isporukom paketa mogu zaštititi od ovakvih i sličnih rizika, a ponuda se razlikuje između osiguratelja na hrvatskom tržištu. U Croatia osiguranju tako društvo koje se bavi isporukom paketa može imati osigurane pakete primjerice osiguranjem imovine (zalihe tuđe robe), može biti osigurana roba u transportu ili eventualno može imati ugovorenu policu odgovornosti”, kažu u Croatia osiguranju, te za postupanje u konkretnoj situaciji kada isporuka nije moguća te o mogućoj kompenzaciji, kupcima predlažu da se direktno obrate društvima koja obavljaju isporuke njihovih paketa.