Zagreb, 12.09.2024. - 2. sjednica Odbora za pomorstvo, promet i infrastrukturu Hrvatskog sabora o stanju u Jadroliniji i sigurnosti trajektnog prometa u Hrvatskoj. Na fotografiji Goran Frković, David Sopta, Oleg Butković. foto HINA/ Lana SLIVAR DOMINIĆ/ lsd
HINA/ Lana SLIVAR DOMINIĆ/ lsd
13.9.2024., 01:12
PODRŠKA UPRAVI JADROLINIJE

Oleg Butković: Ostajem dok ne saznam istinu o nesreći

Ministar prometa i pomorstva Oleg Butković neće dati ostavku sve dok ne sazna istinu o slučaju pogibije triju osoba na Jadrolinijinu brodu “Lastovo” 11. kolovoza, predsjednik Uprave tvrtke David Sopta poručuje da je njegov mandat stalno na raspolaganju te žali i zbog svojih izjava i zbog nesreće, ali sindikalci i dalje teško optužuju Upravu te tvrde da Jadrolinija ne postupa prema međunarodnim protokolima i kodeksima te da se na najmanje pet brodova starijih od 30 godina koji nemaju signalizaciju za spuštanje rampe može u bilo kojem trenutku ponoviti nesreća.

Rezultat je to višesatne rasprave na saborskom Odboru za pomorstvo, promet i infrastrukturu, koji je na zahtjev oporbe raspravljao o stanju u nacionalnom brodaru, gdje su dotaknute teme sigurnosti, nabave brodova, konkurentnosti Jadrolinije, položaja zaposlenika, te iznad svega odgovornosti za nesreće i incidente koji su se dogodili ove godine. HDZ-ova većina u Odboru izglasala je zaključke prema kojima Jadrolinija nastavlja ispunjavati sve obveze iz ugovora s Agencijom za obalni linijski prijevoz, potom smatra da su poboljšani uvjeti za pomorce u tvrtki, daje potporu investicijskom ciklusu u Jadroliniji, te izražava žaljenje zbog nesreće na brodu Lastovo, uz traženje brze i objektivne istrage, kao i predlaganje mjera da se to ne ponovi. To znači da su odbijeni zaključci oporbe, u prvom redu SDP-a, koja je predlagala da Državna revizija hitno uđe u Jadroliniju, da Ministarstvo podnese izvješće o upravljaju tvrtkom i posebno o održavanju Jadrolinijine flote posljednjih pet godina. Iako je dio članova Odbora iz redova SDP-a pozvao da se zaključci pokušaju uskladiti i da se postigne konsenzus, to je DP-ov predsjednik Odbora Stipo Mlinarić Ćipe odbio kao mogućnost.

OPORBA: KAKO DRŽAVA ŠTITI JADROLINIJU?

Predstavnici oporbe, predvođeni Ivanom Marković iz SDP-a, gradonačelnicom Supetra na Braču, poručili su vrlo emotivno kako se otočani rađaju i umiru s Jadrolinijom, i zato im je važno dobiti odgovore o sigurnosti. Marković je upozorila da državna revizija nije bila u Jadroliniji od 2014. te da se u međunarodnim natječajima za koncesije za linije jasno kaže da starost plovila ne može biti iznad 11 godina, a dobro se zna da Jadrolinija kupuje rabljene brodove starije od deset godina. Zato postavlja pitanje kako država štiti Jadroliniju, a ministar Butković odgovara kako država ima zadatak da pomogne Jadrolinji da ostane na tim linijama, jer je u trećini svojih prihoda firma i subvencionirana od države.

Ministar Butković rekao je kako je pogriješio što na dan nesreće nije odmah došao na Lošinj. “Pogriješio sam ljudski, a i politički što nisam 11. kolovoza, kada se dogodila nesreća, tamo otišao. Trebao sam odmah otići na lice mjesta, ali bio sam šokiran. Cijelo ovo razdoblje za mene bilo je stresno i razmišljao sam o ostavci. Nije bilo sigurno nikakvog prikrivanja, ali jedini moj motiv sada je da želim istinu u ovom slučaju i to je razlog zašto nije bilo moje ostavke”, izjavio je Butković na pitanja oporbe o odgovornosti za tragičnu nesreću na Lošinju. Dodao je kako prvo nije imao informacija, da ga je sve skupa zateklo i kako je smatrao da odgovore treba dati uprava tvrtke, pa je zato na mjesto nesreće otišao predsjednik Uprave Jadrolinije. “Dok istraga traje, ne može se govoriti o odgovornosti bilo koga”, rekao je. Jadrolinija je strateška tvrtka od posebnog interesa za Hrvatsku i sa svojih 57 brodova i 38 linija čini stup putničkog linijskog prijevoza, godišnje preveze 12 milijuna putnika i 3,5 milijuna vozila”, naglasio je ministar.

David Sopta

predsjednik Uprave Jadrolinije

VALJANA ODOBRENJA

Sopta ističe da svi brodovi posjeduju sve valjane svjedodžbe i odobrenja. “Na svim brodovima Jadrolinije obavljaju se redoviti godišnji remonti. Uz redovite remonte, tijekom godine brodovi prolaze unutar sustava propisane procedure održavanja i testiranja sustava upravljanja sigurnošću od strane posade i stručnih službi Jadrolinije, koji su dužni prijaviti svaki kvar ili oštećenje nadležnom inspektoru broda. Također, brodovi prolaze godišnji redoviti pregled Lučke kapetanije prije svake sezone, tvrdi.

Nakon sjednice slično je izjavio i predsjednik Uprave David Sopta, koji je rekao kako njegov mandat stalno jest na raspolaganju, da su neke njegove izjave nakon nesreće bile možda nespretne, ali da treba imati strpljenja pričekati kraj istrage. Iako su SDP-ovci, a posebno Arsen Bauk, inzistirali da objasne svoje odnose te kažu je li točno da je Sopta bio izravan izbor Andreja Plenkovića za to mjesto “jer s njim igra basket”, ministar Butković kaže da se sve uprave takvih poduzeća biraju na javnim natječajima. “Nema nikakvog sugeriranja, ja sam dio ove Vlade i glasao sam za Davida Soptu, kao i ostali u Vladi. U šali možemo raspravljati o ovakvim pitanjima, međutim u ovako ozbiljnim raspravama ne”, poručio je Butković.

Bauk je komentirao kako je tvrtka ispolitizirana jer su svi članovi Nadzornog odbora članovi HDZ-a, stoga poručuje premijeru da je normalno da je onda i rasprava o tome - politička. “U Jadroliniji ima više HDZ-ovaca nego u Klubu HDZ-a u Saboru, tamo je čak nekoliko nezavisnih”, rekao je Bauk.