Osijek, 13. 03. 2023, poskupljenje, novcanik, novcanice, ilustracijaSNIMIO BRUNO JOBST
BRUNO JOBST
21.8.2024., 19:35
BLOKADE DUŽE OD TRI GODINE

Ove je godine poziv za jednostavan stečaj dobilo 26.000 građana

Kada izostanu ili se smanje prihodi, a razne troškove i račune treba naravno i dalje plaćati, dogodi se da ljudi to nisu u mogućnosti, pa ih "stignu" ovrhe koje prijete blokadama.

Neki su tako, zbog raznih razloga i okolnosti, u dugotrajnijoj blokadi, a dogovor dužnika i vjerovnika se ne postiže. Iako se broj blokiranih građana nešto smanjio, pomaci nisu bitni, a s obzirom na rast troškova života, i snažno zaduživanje, postoji bojazan da će se situacija opet pogoršavati. Iako je problem dijelom strukturne naravi, u ovom "operativnom" dijelu zakonodavac je na raspolaganje stavio određene pravne institute, među kojima je i jednostavni postupak stečaja potrošača, za građane koji su dakle u blokadi duže od tri godine, zbog iznosa do 2654,46 eura. O tome se oglasila Financijska agencija.

Kako je dakle objavila Financijska agencija na svojim internetskim stranicama, Zakonom o stečaju potrošača reguliran je institut jednostavnog postupka stečaja potrošača, a sukladno s odredbama zakona Fina potrošačima koji u Očevidniku redoslijeda osnova za plaćanje imaju evidentirane neizvršene osnove za plaćanje u iznosu do 2654,46 eura na osnovi glavnice i neprekidno su u blokadi duže od tri godine poštom dostavlja poziv na dostavu očitovanja da se u roku od 15 dana očituju jesu li suglasni da se nad njihovom imovinom provede jednostavni postupak stečaja potrošača. Prema podatcima Fine, u prvih osam mjeseci ove godine Fina je takav poziv da se očituju o provedbi jednostavnog postupka stečaja potrošača poslala na adrese 26.645 osoba. Cijele prošle godine Fina je na isti način da se očituju o jednostavnom postupku stečaja potrošača tražila od ukupno 46.140 osoba.

U godinama prije toga, 2022. poziv je poslan na adrese više od 28.762 potrošača, 2021. za 22.206 potrošača, a 2020. za 25.316 potrošača. Daleko najviše poziva poslano je 2019. godine, a dobilo ga je 134.099 građana. U Fini navode da se, ako dostava ne uspije, objavljuje na e-oglasnoj ploči sudova. Građani se očituju jesu li suglasni s postupkom ili ne, a ako se ne jave, računa se da su suglasni.

Od građana koji su se tijekom prvih osam mjeseci očitovali na pozive Fine (ukupno njih 5034), da su suglasni, očitovalo ih se 1615, a 3419 navelo je da nije suglasno. Otkako je ovaj institut uveden, računa se da su sudovi riješili oko trećinu prijedloga jednostavnih stečaja potrošača.

Fina je objavila i podatke o broju ovrha na novčanim sredstvima potrošača s 31. srpnja ove godine, prema kojima je dakle u Očevidniku redoslijeda osnova za plaćanje zbog neizvršenih osnova evidentirano 201.550 potrošača, što je 1,2 posto manje no u prethodnom mjesecu, a 8,4 posto manje no prije godinu dana. Dug potrošača iznosio je 2,73 milijarde eura (glavnica), što je 1,3 posto manje nego u lipnju 2024., a 13 posto više u odnosu prema srpnju 2023.