06.12.2022.,Split - Jadrolinijin brod M/T Lastovo u splitskoj luci. Photo: Ivo Cagalj/PIXSELL
PIXSELL/IVO ČAGALJ
12.8.2024., 07:52
OTKRIVEN UZROK

Poznato što su radili pomorci u luci Mali Lošinj

Trojica članova posade Jadrolinijinog trajekta »Lastovo« poginula su jučer poslijepodne u strašnoj nesreći u luci Mali Lošinj, u kojoj je još jedan član posade teško ozlijeđen. Na nesretne je pomorce, malo poslije 15 sati, pala pramčana rampa za ukrcaj i iskrcaj vozila, pri čemu su na mjestu smrtno stradala dvojica kormilara i vođa stroja, dok je teške ozljede zadobio prvi časnik palube koji je helikopterom hitno prebačen u riječki KBC.

Prema informacijama iz riječkog KBC-a, ozlijeđeni pomorac je izvan životne opasnosti, ali je zadobio teže ozljede ramena i kuka, odnosno zdjelice.

Snažan tresak

Trajekt je u 16 sati trebao isploviti prema Zadru, a do nesreće je došlo oko sat vremena prije isplovljavanja, dok na brodu još nije bilo putnika. Na mjesto nesreće odmah su izašli djelatnici policije koji su dojavu o nesreći dobili u 15.10, hitna pomoć, a blizu broda našli su se i lošinjski vatrogasci koji su odmah reagirali te su ozlijeđenog pomorca izvukli na rivu, jer je najvjerojatnije uslijed udarca rampe pao u more.

– Naša postrojba smještena je vrlo blizu mjesta gdje je brod privezan. Vatrogasci koji su bili prisutni čuli su prvo snažan tresak, a zatim i viku i zapomaganje. Odmah su potrčali prema brodu, a kad su stigli tamo vidjeli su što se dogodilo te da je jedan čovjek u moru.

Njega su izvukli van te bili na mjestu događaja do dolaska hitne pomoći i policije, a ozlijeđeni član posade prebačen je helikopterom u Rijeku, rekao nam je Vinko Kajkara, zapovjednik Javne vatrogasne postrojbe Lošinj.

U trenutku nesreće jak udarac čuo je i jedan od susjeda u Ulici lošinjskih brodograditelja, paralelnoj s parkiralištem uz novu, operativnu obalu, kako Lošinjani nazivaju ovaj dio luke. Dotrčavši na parkiralište, vidio je oborenu rampu i, mučne prizore stradalih mornara.

»Ostao sam u šoku. Dojurio je jedan član posade, plačući. Brzo su došli vatrogasci, hitna pomoć i policija«, rekao nam je susjed koji je želio ostati anoniman. Još su se dulje vrijeme susjedi zadržali blizu obližnje autobusne stanice pokušavajući utješiti šokiranog člana posade.

Dvadesetak tona

Nitko od drugih koji su bili na licu mjesta neposredno nakon događaja nije želio dati izjavu. Neslužbeno, masa rampe procjenjuje se na dvadesetak tona, a bila je napola podignuta, vjerojatno kako bi se onemogućio preran ukrcaj automobila na trajekt.

U istragu nesreće uključen je i dežurni inspektor Lučke kapetanije, a više o uzrocima nesreće, prema riječima riječkog lučkog kapetana Darka Glažara, moglo bi se znati već danas.

– Duboko suosjećam s obiteljima poginulih. Ne pamtimo ovakvu tragediju već dugi niz godina. Istraga je u tijeku, na mjesto nesreće su upućeni kapetan ispostave Mali Lošinj i dežurni inspektor Lučke kapetanije, a u ponedjeljak (danas, op.a.) će im se pridružiti još dvojica inspektora.

Tijekom današnjeg dana vjerojatno ćemo moći reći više o tome što se točno dogodilo. Ali pričekajmo prve rezultate istraga, jer se moraju provesti i sigurnosna i upravna istraga. Brodu je izdana zabrana isplovljavanja od strane kapetanije, dok istraga ne završi. Za putnike na liniji Mali Lošinj – Split osiguran je zamjenski brod Jadrolinije »Vladimir Nazor«, rekao je Glažar.

Neven Melvan, glavni tajnik Sindikata pomoraca Hrvatske, također je izrazio sućut obiteljima poginulih pomoraca, a ni on nije htio nagađati o uzrocima nesreće.

– Bilo koga optuživati u ovom trenutku bilo bi neozbiljno. Očekujemo da će istraga biti provedena kako treba te da će se utvrditi odgovorne za ovu strašnu nesreću, rekao je Melvan.

Netko mora odgovarati

Prema nepotvrđenim informacijama, stradali pomorci radili su na otklanjanju problema u radu ukrcajno-iskrcajne rampe, stojeći na obali, u trenutku kada je rampa pala na njih. Iako nije potvrđeno da su radili na rampi, već sama prisutnost čak četvorice članova posade pod njom ukazuje da je moguće da s njom nešto nije bilo u redu.

Za sad se pouzdano ne zna u kojem je položaju bila rampa u trenutku nesreće, odnosno je li bila potpuno zatvorena ili ne.

Ukoliko je bila zatvorena, trebala je biti i osigurana klinovima ili kukama koji fizički onemogućavaju da rampa padne, bez obzira na eventualni kvar sustava za njezino podizanje ili spuštanje, potvrdilo nam je nekoliko pomoraca koji su plovili na brodovima sa sličnim sustavima pramčanih rampi.

Je li netko propustio poduzeti sve sigurnosne mjere, odnosno je li riječ o ljudskoj greški ili tehničkom problemu, pokazat će istraga, no u oba slučaja, nakon ovakve tragedije, kakva se nije dogodila nikad u 75 godina dugoj povijesti Jadrolinije, netko za nju mora odgovarati.