Učenici bojkotiraju zdrave obroke, a roditelji edukacije
Godišnje se na besplatne školske obroke potroši više od 70 milijuna eura
Država će i školske godine 2024/2025. učenicima osnovnih škola osigurati besplatne školske obroke, po cijeni od 1,33 eura po učeniku, odnosno dva eura po učeniku za eksperimentalni program cjelodnevne škole. Pravo na prehranu imat će oko 305.000 osnovaca, što je otprilike isti broj kao i u protekloj školskoj godini, u kojoj je školske obroke konzumiralo 299.480 od ukupno 305.421 učenika osnovnih škola, a 5941 učenik, njih oko dva posto, nije bio uključen u prehranu. U besplatne obroke za svu djecu uložit će se 72,7 milijuna eura.
Cijena obroka za iduću godinu definirana je Vladinom Odlukom o kriterijima i načinu financiranja troškova prehrane za učenike osnovnih škola koja se nalazi na e-savjetovanju, no već prvog dana javne rasprave postalo je evidentno da je cijena manji problem jer se mnoge škole ni drugu godinu od uvođenja besplatnih školskih obroka ne uspijevaju nositi s prehrambenim navikama školaraca.
Potrebna je analiza
Djeca, naime, i dalje okreću glavu kad su na meniju povrtna variva, grah, poriluk, pa hrana završava u smeću.
“Pohvalno je socijalno razmišljati i osigurati obroke za svu djecu. No trebali bi napraviti analizu po školama i vidjeti koliko se hrane baca. U nekim je školama to oko 50 posto, a ponekad i više. Mislim da je doista neprimjereno bacati toliku hranu. Djeca su vrlo izbirljiva što se prehrane tiče. U našoj školi smo pokušali s različitim edukacijama učenika, ali i roditelja. Nažalost, bez rezultata", napisala je u svom komentaru Stojanka Lesički, knjižničarka OŠ Sveti Petar Orehovec u Koprivničko-križevačkoj županiji. Požalila se da njihovi učenici prate jelovnik, a kad im neko jelo ne odgovara, uopće ne dođu u kuhinju. "Anketirali smo učenike i doznali da im roditelji daju svaki dan i popriličan džeparac, pa djeca kupuju hranu u trgovini kad im jelovnik ne odgovara. Nije korektno od takvih roditelja što ne žele odustati od prehrane iako njihova djeca vrlo rijetko konzumiraju hranu u školskoj kuhinji", smatra Lesički. U toj školi, kao i ostalim školama u istoj županiji, hrana se priprema po naputcima nutricionista, ali djeci to često ne odgovara. Možda bi se manje hrane bacalo, dodaje, kad bi bila ponuđena bar dva jela, no, nažalost, takav dogovor nije postignut.
Sličnog je mišljenja i učitelj Franjo Barić iz OŠ Ljudevita Gaja u Novoj Gradiški. "Svi učenici ne trebaju imati besplatnu prehranu, jer je to bacanje državnog novca. Duša me boli kad vidim koliko se hrane baca, jer učenicima je pripremljena hrana, a oni ne jedu. Smatram da kao razrednik u nižim razredima osnovne škole znam koja su djeca u potrebi. Besplatne bi obroke trebalo dati samo njima, kao i dosad, a djeca koja plaćaju imaju pravo ne jesti ako im se ne sviđa", poručio je.
Izbirljivi
Učitelji s kojima smo razgovarali smatraju da bi resorno ministarstvo trebalo razmisliti o edukativnoj kampanji u vezi s prehranom, jer njihovi napori nisu dovoljni. "Svašta smo već pokušavali, imali smo projekt u sklopu Erasmusa, držali roditeljske sastanke s nutricionisticom, ali se odazove jedva četvrtina roditelja. Oni ne shvaćaju korist od zdrave prehrane niti shvaćaju da se sve to financira i od njihova novca", ilustrira učiteljica u jednoj osnovnoj školi kraj Zagreba. Djeca su se, kaže, naviknula na bolonjez, pomfrit i pohano meso, a ako roditelji nemaju interesa za promjenu takvih prehrambenih navika, neće ga imati ni djeca.
Da uvođenje nutritivno kvalitetnijeg menija nije nimalo lako, potvrđuje i Zvonimir Bićanić, ravnatelj OŠ Marina Držića u Zagrebu. "Kad netko nešto dobije besplatno, onda toliko do toga ne drži", komentira. Naputak je ministarstva da se u škole uvede zdrava prehrana. Ali kad bi sada naglo prekinuli uobičajenu prehranu i dali djeci "zdravu", još bi se više bacalo, ističe. Zato ova škola promjene u jelovniku uvodi malo-pomalo, a roditeljima su savjetovali da i oni kod kuće o tome povedu više računa. "Djeca bi najradije jela samo pizzu, što se kosi s pravilnicima, a i roditelji ne bi bili za to. Kuharice prate što djeca vole, to im češće stave, ali uvode i promjene. Na primjer, radimo neke namaze sami. Ali nemamo previše otpada jer slušamo povratnu informaciju od djece", ističe Bićanić. Djeca su, dodaje, izbirljiva jer su takva i kod kuće, no ova škola organizira edukacije djece o zdravoj prehrani i vidi pomake u njihovu ponašanju.