Ovog je ljeta teže dovesti gosta, hotelijeri spuštaju cijene da popune sobe
Ovogodišnja špica sezone definitivno nije špica u kojoj se kao u postpandemijskim godinama tražila soba više. Dapače, slikovito rečeno, "rahla" je, što se vidjelo već i u lipnju. U javnosti se puno govorilo kako su prazne kuće za odmor s bazenom i apartmani, s time da se na Facebook grupama iznajmljivača ne jednom moglo vidjeti kako je početak srpnja bio prilično loš.
S ulaskom u kolovoz stižu i prve službene brojke, međutim, svima u turizmu je jasno da navale turista više nema. Poklopilo se tu puno toga, od Europskog nogometnog prvenstva, koje je velik dio Nijemaca zadržalo u svojoj zemlji, do ekonomske krize koja i dalje prazni novčanike. Uz to, val putovanja, kada su ljudi u koronakrizi uštedjeli pa su putovali kao nikad prije, ispuhao se, i to se osjetilo već lani. Ova godina donijela je daljnju "normalizaciju", i to se vidi u samoj špici u kojoj nisu vidljive "rupe" u popunjenosti samo privatnog smještaja nego i ostalim segmentima. I ugostitelji upozoravaju na pad prometa od 20 do 50 posto.
Ni hoteli trenutno nisu dupkom puni. Za kraj srpnja neki hotelijeri imali su akcije do 20-ak posto na ostatak praznih soba. Provjerili smo kod nekoliko najvećih turističkih kuća što se moglo bukirati za ovaj tjedan, pa smo uzeli razdoblje od 27. srpnja do 3. kolovoza, za četveročlanu obitelj. Ponuda je bilo u hotelima, a nešto se slobodnih kapaciteta našlo i u kamp-kućicama. Našlo se tu last-minute ponuda, pa se tako u jednom istarskom četverozvjezdanom kampu mogla naći mobilna kućica po cijeni od 370 eura po danu, umjesto dotadašnjih 498 eura. U Rapcu se moglo naći sobu u hotelu s četiri zvjezdice po noćenju za 426 eura, a puna je cijena bila 532 eura.
Tko je u četvrtak htio bukirati noćenje, također je u hotelima našao mjesta. Na Rabu u hotelu s 4 zvjezdice noćenje je umjesto 651 euro bilo 492 eura, u Dubrovniku umjesto 848 sada je 615 eura… Proteklih godina mjesto je u špici bilo praktički nemoguće naći i u kids hotelima, koji su u pravilu prilično skupi, no i u ovim objektima, primjerice u Šibeniku ili na Lošinju, sada se moglo bukirati smještaj. Inače, zanimljivo je kako su nedavno u jednoj dubrovačkoj agenciji u špici tražili smještaj za grupu od 20 ljudi i s pronalaženjem nisu imali nikakvih problema.
Turistički djelatnici kažu kako je ove godine puno teže dovesti gosta. Zanemariv nije ni povratak konkurencije. Primjerice, velesila kao što je Turska, iako će mnogi reći kako nam to nije direktna konkurencija, ima velikih problema s inflacijom i slabljenjem nacionalne valute, mora nadomjestiti rupu u prometu nastalu bankrotom njemačkog touroperatora FTI-ja, "kihnula" je i Rusija, koja im je emitivno tržište broj jedan, a ove godine prvi su put na prvo mjesto po turističkom prometu u Turskoj došli Nijemci. Dakle, za Hrvatsku tržište broj jedan. Tržišne okolnosti se jako mijenjaju i potencijalni gosti svemu tome se prilagođavaju.
Kako vide aktualnu situaciju pitali smo neke turističke djelatnike. Katica Hauptfeld, vlasnica opatijskog touroperatora Katarina line, upozorila je kako je glavna sezona doista "rupičasta".
“Teško je reći, ali mjesta u smještajnim objektima ima, tako da ima i popusta. Da nema tolikih gužvi, lako se vidi i po tome što ćete u jakim destinacijama naći i mjesta za parking. Naši brodovi, makar smo s cijenama išli pažljivo, nisu u srpnju i kolovozu skroz puni. Predsezona je bila jako dobra, a takva će biti i posezona. Po meni, u tim razdobljima kada su cijene ipak niže, imamo više mogućnosti privući goste. Kriza je svagdje i ljudi više ne mogu plaćati visoke cijene. Znamo da je najskuplja soba prazna soba. S cijenama treba biti jako oprezan, no činjenica je i da ćemo biti skuplji ako gotovo sve uvozimo i jasno da su nam onda osnovni troškovi visoki. Znamo da su davanja za djelatnike visoka… Sve u svemu, tko je išao s pametnom politikom cijena, dobro je popunjen, ali rekla bih da dosta njih nije", kaže naša sugovornica.
Do kraja sezone i turističke godine još je puno ostalo, pa tek treba vidjeti je li Hrvatska dostigla svoj plafon što se tiče cijena u turizmu te je li ovo godina "reseta". U konačnici, ako kad se podvuče crta financijski rezultati budu dobri, a gužve su manje, to je ono što se i želi postići. n