Svaka je druga intervencija hitne medicinske službe bila nepotrebna
Hitna služba često služi i za rješavanje konjunktivitisa, upale srednjeg uha, dermatitisa i drugog
Hitna medicinska služba (HMS) u vrijeme špice turističke sezone zatrpana je poslom. U mjesecima pojačane gustoće prometa i milijunskih posjeta domaćih i inozemnih gostiju, uz redovite timove HMS-a, građanima i turistima na raspolaganju je i 18 dodatnih timova HMS-a koji su smješteni na frekventnim lokacijama duž prometnica, a 24-satna dežurstva traju sve do 15. rujna. Prema podacima HMS-a, tijekom prošle turističke sezone, dodatni timovi imali su ukupno 4735 intervencija kojima su uspješno zbrinuli 4803 hitna pacijenta.
Najviše infarkta
Ukupne intervencije HMS-a u prošloj su godini potvrdile dugogodišnji negativni trend u kojem se na hitnoj službi rješavaju zdravstveni problemi koji tu ne spadaju. Zbog akutnog infarkta miokarda hitne službe lani su izišle na teren u 3375 intervencija, a 8568 puta intervenirale su zbog cerebrovaskularnog inzulta ili moždanog udara. Riječ je o visokoprioritetnim stanjima u kojima je pravovremeni dolazak na teren i pružanje prve pomoći pacijentu, a onda i prebacivanje u bolnicu, od presudnog značenja za spašavanje ljudskog života.
Hitna služba, ona izvanbolnička, bavila se, međutim, i mnogim drugim stvarima, a neka od njih mogla su se riješiti i negdje drugdje. Tako je u 2023., prema podacima Hrvatskog zavoda za hitnu medicinu (HZHM), zabilježeno ukupno 672.746 intervencija izvanbolničke hitne službe, od kojih su tek nešto više od polovine bile intervencije na terenu, odnosno nekom javnom mjestu ili u domu oboljelog, a ostatak se odnosio na preglede pacijenata u ambulantama hitne medicine. Obavljeno je 363.276 intervencija na terenu, a u ambulantama je zabilježeno 309.470 pregleda pacijenata koji su procijenili da im treba hitna medicinska skrb.
Infarkt i moždani udar, dakle, stanja su zbog kojih se na teren izlazi vrlo rijetko. Ipak, u intervencijama prednjače kardiovaskularne bolesti, ističu u HZHM-u, slijede neurološke bolesti. Lani je tako zabilježeno više od 99.000 intervencija hitne službe zbog različitih prijeloma, uganuća, opeklina, otrovanja lijekovima i biološkim tvarima... Kardiovaskularne bolesti, reumatske srčane bolesti, hipertenzija, ishemične i cerebrovaskularne bolesti, ateroskleroza i tromboza, bile su razlogom 61.000 intervencija, a neurološke bolesti poput poremećaja kretanja, migrene, epilepsije, cerebralne paralize i drugih poremećaja živčanog sustava, potaknule su manje od 17.000 intervencija. Kako je pokazalo izvješće HZHM-a o radu izvanbolničke hitne u 2023., hitna služba s druge strane služi i za rješavanje konjunktivitisa, upale srednjeg uha, dermatitisa i sličnih tegoba kojima je mjesto svagdje, osim u hitnoj službi.
“Vodeći uzrok intervencija su sve kardiovaskularne bolesti, nakon toga neurološke bolesti, a onda imamo i sezonski povećan broj intervencija koje su rezultat ljetnih vrućina, javljaju se proljevi, zarazne bolesti i slično. To dolazi po određenim fazama", tumači Milena Car, voditeljica Službe za medicinske poslove HZHM-a. Kad bi se gledala čitava godina, prednjači kardiovaskularna problematika.
Kažnjavanje nemoguće
Pacijenti koji se jave hitnoj službi kategoriziraju se u tri skupine - A (crveni) prioritet, H (žuti) prioritet i V (zeleni) prioritet. Crveni prioritet stanja su opasna za život, odnosno stanja koja bi to mogla iznenada postati. Žuti prioritet označava stanja koja su potencijalno opasna za život i koja zahtijevaju pregled liječnika. Zeleni prioritet označava stanja koja ne zahtijevaju hitnu medicinsku skrb. U 2023. godini 83.016 intervencija, ili 12,3 posto, bile su intervencije crvenog prioriteta, 312.231 (46,4 posto) intervencije žutog prioriteta, a čak 277.499, ili 41,2 posto zauzele su intervencije zelenog prioriteta. Podaci, dakle, i dalje upozoravaju na veliko opterećenje pacijentima koji ne trebaju hitnu medicinsku skrb, već skrb drugih djelatnosti u zdravstvenom sustavu. Lani je gotovo svaki drugi pacijent u hitnoj službi zapravo trebao drugog liječnika, a ne "hitnjaka".
“Više-manje omjer hitnih i nehitnih pacijenata uvijek se tako kreće. Time nismo zadovoljni jer pacijenti zelenog prioriteta ne bi trebali biti naši, oni su rezultat nemogućnosti da u primarnoj zdravstvenoj zaštiti dobiju nekakvu uslugu. To je kontinuirani problem, uglavnom se u tom pogledu ništa ne mijenja. Takvi pacijenti dođu u hitnu jer ne mogu dobiti uslugu u PZZ-u, ali je to donekle i stvar komocije naših građana. Kad nam dođu u hitnu, mi ih ne smijemo odbiti", kaže Car. "U hitnim ambulantama, gdje su se pacijenti ušetali sami, imali smo prošle godine 46 posto svih intervencija. Čim se pacijent može sam ušetati, možete pretpostaviti da stanje nije toliko hitno", ističe.
Doista hitnih pacijenata, kojima je život bio ugrožen, lani je u hitnim ambulantama bilo 2986, ili samo 0,9 posto od ukupnog broja pacijenata u takvim ambulantama. "Zelenih" ili nehitnih bilo je 275.000, ili 76 posto.
Ideje o novčanom kažnjavanju pacijenata nemoguće je realizirati, smatra. "Činjenica je da se ljudi uvijek mogu pozvati na to da oni ne znaju što je hitno, a što nije hitno. Jasno je da postoje i neke situacije gdje ljudi zakasne jer su krivo procijenili stanje pacijenta. Jako je to sklizak teren", objašnjava Car.