Kopački rit, 02. 07. 2025., Park prirode, Kopački rit, obilazak, kontinentalni turizam, turizam, turisti, turist, ljeto, vrućina, šetnja, prirodaSNIMIO BRUNO JOBST

Kopački rit

BRUNO JOBST
30.10.2025., 9:09
Ekologija i turizam

Održivi turizam vjetar u leđa ekogospodarskom modelu

Turizam temeljen na prirodi kao dominantan oblik putovanja

Ekološki turizam, poznat još kao "održivi" turizam, nastoji očuvati okoliš te lokalnu zajednicu uključiti u turističke aktivnosti, zbog čega, posljedično, dolazi do ekološkog, ali i gospodarskog razvoja. Slavonija i Baranja idealno je područje za ekološki turizam, pogotovo u vrijeme takozvanog masovnog turizma, koji svakoga ljeta gledamo na jadranskoj obali. Sada se pojavila potreba za održivijim putovanjima, u sferi putnika i turista, kao i u sferi djelatnika i pružatelja turističkih usluga.

Priroda ima veliko značenje za normalnu funkcionalnost života ljudi, pa je turizam temeljen na prirodi važno pretvoriti u dominantan oblik putovanja. I to se u Slavoniji i Baranji polako, ali sigurno, mijenja nabolje. U Hrvatskoj djeluje više od 1600 pružatelja usluga u posebnim oblicima turizma, a broj bi mogao biti i veći. Na području Osječko-baranjske županije 140 je pružatelja usluga u posebnim oblicima turizma, više nego, primjerice, u Splitsko-dalmatinskoj županiji.

Prednosti prirode treba iskoristiti. Baranja je tako među vodećim regijama u Hrvatskoj po bogatstvu ribolovnih voda, pa nije rijetkost da u nju gosti dolaze isključivo zbog ribolova na nekoj od tamošnjih stajaćica, kanala ili Dunavu odnosno Dravi, što je i jedan od sadržaja vlasnika smještajnih kapaciteta. Treba podsjetiti i na Somijadu - natjecanje u lovu soma, koja se svake godine održava na Topoljskom dunavcu, popularnom Puškašu, i koja privlači ribiče iz cijele Hrvatske.

Panona tour 2308_4
arhiva

Lov je pak posebna priča, no podatke o većini lovaca iz raznih dijelova svijeta posjeduju Hrvatske šume, koje gospodare najvećim lovnim prostranstvima. Iako lovni i ribolovni turizam uvelike ovise o geografskim obilježjima županija, zabilježen je relativno mali broj pružatelja usluga čak i u županijama koje imaju geografske predispozicije za njihov razvoj, pa je poželjan njihov daljnji razvoj sukladno s turističkim trendovima, a za koji je potrebno osigurati koherentan pristup u suradnji s koncesionarima i pružateljima usluga, uključujući lokalne udruge.

Sve veći broj turista nužno treba i ekološku proizvodnju, i tu Hrvatska uistinu ima puno rezerve. Treba promišljeno ići prema naprijed, uklanjajući probleme i fokusirati se na poboljšanje ekološke proizvodnje. Usprkos prirodnim resursima, izvrsnim agroklimatskim uvjetima i bogatoj tradiciji u proizvodnji, Hrvatska danas puno više potroši hrane nego što je proizvede, a taj jaz u korist potrošnje hrane lani je iznosio 2,1 milijardu eura.

ekološka proizvodnja jaja Forgić Josipovac
ARHIVA

Istovremeno, višedesetljetni odnos prema poljoprivredi pozicionirao je Hrvatsku pri dnu ljestvice europskih zemalja po proizvodnji i izvozu hrane. Izvozom hrane od 803 eura po stanovniku Hrvatska znatno zaostaje za agrarno najrazvijenijim zemljama Europe. Nizozemska izvozi 7,6 puta više hrane po stanovniku nego Hrvatska, Danska 4,3 puta, Belgija 4,2 puta, a Irska 3,5 puta, stoji u nedavnom izvješću Ekonomskog instituta Zagreb. Ekološka proizvodnja hrane na svjetskim tržištima bilježi snažan rast koji je izravno povezan s povećanom potražnjom za ekološkim proizvodima. Kada je riječ o Hrvatskoj, od 2013. do 2023. godine zabilježen je kontinuirani rast broja ekoloških poljoprivrednih subjekata, s 1608 na 6274, kao i prerađivača, sa 181 na 421.

Rješenja za poboljšanje ekoproizvodnje i ekoturizma ima. Rastuća potražnja na svjetskim tržištima “nudi” se domaćoj ekološkoj proizvodnji hrane. Pritom su preduvjeti povećanja ekološke proizvodnje znatno veća ulaganja u tom sektoru, i u proizvodne kapacitete, i u ljudske resurse, zaštita domaćih proizvođača od uvoza sumnjive kakvoće po “damping” cijenama, kao i primjena najboljih svjetskih praksi u proizvodnji. 

DOBAR POSAO U OPĆINI BILJE

Dobar primjer spoja ekologije i turizma je Općina Bilje, u kojoj je turista sve više. Fokusirani su na zaštitu prirode i ekologiju, pa i turizam prati taj smjer, jer mnogo se toga vrti i oko autohtonih ekoloških proizvoda, hrane, paprike, vrtlarstva, lovačkih i ribljih specijaliteta... Sve to završi u loncu, zbog kojeg su, samo da bi u njega uronili žlicu, mnogi spremni potegnuti izdaleka. No samo to ne može biti smisao turizma, pa čelni ljudi Općine Bilje smatraju da u kraju u kojem nemaju razvijenu tešku industriju, pokretač razvoja moraju biti upravo ekološka poljoprivreda i turizam. Ali imaju Kopački rit i veliku površinu kvalitetne zemlje za proizvodnju.

Ekoturisti i vino vole se javno

Turisti i vino vole se javno, to nije tajna, a slavonsko-baranjska vina i vinske destinacije sve su poznatiji. Bilježi se porast broja dolazaka vinskih turista, hedonista, gastronomada i drugih gostiju, jer na istoku Hrvatske imaju što i kušati i vidjeti. Na području Osječko-baranjske županije proglašeno je 12 turističko-vinskih cesta: Kneževi Vinogradi - Karanac - Kotlina - Kamenac; Zmajevac; Suza; Sjeverna Baranja; Martinovo brdo; Općina Erdut; Mandićevac; Zlatarevac; Sveti Martin; Zlatno brdo; Vinski put Batina i Frankovka. Nalaze se na četiri vinogorja: baranjskom, erdutskom, đakovačkom i feričanačkom. Stoga je vinsko-ekološki turizam jedan od glavnih pokretača razvoja turizma u Osječko-baranjskoj županiji. I.G.

Ekološki turizam gradi poštovanje

Ekološki turizam može se realizirati na različite načine na različitim destinacijama. Minimizira negativne ekonomske, okolišne i društvene utjecaje, generira veće gospodarske koristi za lokalno stanovništvo i povećava dobrobit domaće zajednice, poboljšava uvjete rada i pristup industriji. Ono što je jako važno je da uključuje lokalno stanovništvo u donošenje odluka koje utječu na njihove živote i životne šanse, pridonosi očuvanju prirodne i kulturne baštine, pruža ugodnija iskustva za turiste kroz smislenije veze s lokalnim ljudima i bolje razumijevanje lokalnih kulturnih, socijalnih i ekoloških pitanja. Ono što je najvažnije jest da izgrađuje poštovanje između turista i domaćina kao i lokalni ponos i povjerenje.