Kompanije iz Poljske i Češke u lovu su na prilike u Njemačkoj
Val stečajeva u njemačkom gospodarstvu privukao je češke i poljske tvrtke, koje su krenule u potragu za prilikama za širenje poslovanja na najvećem tržištu u Europi, piše Reuters.
Njemački sudovi zaprimili su i u rujnu znatno više zahtjeva kompanija za pokretanje stečajnog postupka nego lani, čak 10,4 posto, pokazali su početkom tjedna preliminarni podatci saveznog ureda za statistiku. U kolovozu njihov je broj na godišnjoj razini bio veći 11,6 posto. Njemačko gospodarstvo bilježi trenutno najduže razdoblje pada aktivnosti od Drugog svjetskog rata. Reuters je razgovarao s više od deset ekonomista, analitičara i tvrtki da bi utvrdio kako se češke i poljske tvrtke koriste financijskom moći za pokretanje poslovanja u Njemačkoj, posebno u sektorima proizvodnje, logistike i izvoza.
Stagnacija gospodarskog rasta smanjila je vrijednost njemačkih kompanija, a češkim i poljskim kompanijama ide na ruku i obilna likvidnost i razdoblje relativno niskih troškova zaduživanja. "Njemačka je danas relativno 'jeftinija'..., pa je i imovina atraktivnija za inozemne kupce, pa tako i za one iz Poljske", objašnjava čelnik frankfurtskog ureda Poljske agencije za ulaganja i trgovinu Lukasz Chrabanski.
Podatci njemačke središnje banke pokazuju da su češka ulaganja u 2023. godini porasla za gotovo 30 posto, približivši se razini od pet milijardi eura. Poljske tvrtke preuzele su od početka godine šest njemačkih poduzeća, u usporedbi sa samo dva u cijeloj 2024., pokazali su podatci tvrtke Navigator Capital. Brojne češke i poljske tvrtke razvile su poslovanje od 90-ih godina prošlog stoljeća i sada su spremne spremne za širenje poslovanja preko granice.
Vlasnik češke tvrtke za željeznički prijevoz tereta VCHB Petr Kozel objašnjava da su odlučili proširiti poslovanje u Njemačkoj jer samo malobrojne njemačke tvrtke ulaze na to tržište, a one koje već posluju u sektoru imaju problema s nasljedstvom, dodaje Kozel. "Danas su u prednosti srednja poduzeća s 'mršavim' strukturama i izravnim vlasnicima, koji mogu brzo donositi dugoročne odluke", naglašava.
Prednost je čeških i poljskih kompanija što mogu obavljati dio poslova u matičnim zemljama, gdje su troškovi rada često niži, i paralelno uspostaviti 'mršaviju' upravljačku strukturu u kupljenim njemačkim poduzećima, nekada u obiteljskom vlasništvu, slažu se ekonomisti i poslovni čelnici.
Češki proizvođač voćnih rakija R. Jelinek kupio je ove godine najveću berlinsku obrtničku destileriju BLN kako bi ojačao poziciju na njemačkom tržištu i osigurao pristup velikim lancima prehrambenih proizvoda kao što su REWE i Edeka. "Naš glavni motiv bio je ulazak na ključno tržište kupnjom lokalnog brenda i radnika s iskustvom na njemačkom tržištu", objašnjava potpredsjednik R. Jelineka Zdenek Chromy.
Istraživanje njemačke državne razvojne banke KfW pokazalo je da oko 231.000 vlasnika srednjih i malih poduzeća planira staviti ključ u bravu do kraja godine, čak 67.500 više nego prije godinu dana. To bi trebalo osigurati brojne prilike za češke i poljske tvrtke bogate gotovinom, zaključuje Reuters.