Troškovi rastu brže nego cijene hotelskog smještaja
Cijene hotelskog smještaja i u 2025. rasle su manje od troškova rada i hrane, a ključni troškovi hotela u Hrvatskoj rastu dvostruko brže od mediteranske konkurencije.
Naime, komparativna analiza koju je napravila Hrvatska udruga turizma (HUT) pokazala je kako su u prvih šest mjeseci ove godine cijene hotelskog smještaja u Hrvatskoj porasle za 4,6 posto u odnosu prema istom razdoblju prošle godine i kao takve prate kretanje cijena hotelskog smještaja mediteranske konkurencije iz EU-a. Istovremeno, kažu, ključni troškovi hotelijerima narasli su dvostruko više, odnosno za 11,7 posto, a prosjek je mediteranske konkurencije 4,2 posto. Također, cijene hrane u Hrvatskoj su porasle za 5 posto, a prosjek mediteranske konkurencije iznosi 2,6 posto, pokazala je analiza, temeljena na podatcima Eurostata. HUT je komparativnom analizom obuhvatio Francusku, Grčku, Cipar, Italiju, Maltu, Španjolsku, Sloveniju i Portugal.
U nacionalnoj udruzi turizma ističu kako su aktualni podatci pokazali nastavak ubrzanog rasta troškova u Hrvatskoj u odnosu prema konkurenciji, što negativno utječe na profitabilnost i na investicijski potencijal sektora. Najviše je pritom porastao trošak rada, koji u domaćoj smještajnoj i ugostiteljskoj industriji već četiri godine raste po dvoznamenkastim stopama; 11,3 posto u 2022., 15 posto u 2023., 13,6 posto u 2024. i 11,7 posto u 2025., što je znatno više od mediteranske konkurencije, gdje prosječan porast ni u jednoj od tih godina nije prelazio 7,5 posto. Što se tiče hrane, veći rast cijena hrane u prvoj polovini godine od Hrvatske imala je samo Slovenija, i to 5,7 posto, od ostalih promatranih zemalja nitko nema rast veći od 4 posto, a primjerice Cipar bilježi čak pad cijena hrane od 0,2 posto.
Komentirajući te podatke, Veljko Ostojić, direktor HUT-a, kazao je kako su, dakle, cijene hotelskog smještaja u Hrvatskoj i prošle i ove godine rasle manje od rasta ključnih troškova u hotelijerstvu, konkretno troška rada i troška hrane, a troškovi u domaćem hotelijerstvu nastavljaju rasti brže od mediteranske konkurencije, što slabi poziciju domaćih hotelijera u odnosu prema konkurenciji.
- Padajuća profitabilnost sektora smanjuje njegov investicijski potencijal i atraktivnost ulaganja u hotele u Hrvatskoj, a to narušava konkurentnost cijelog domaćeg turizma, s obzirom na to da je hotelski sektor taj koji generira puno duži turistički promet i veću prosječnu potrošnju, usto i razvija lokalne destinacije, kreira cjelogodišnja radna mjesta i otvara mogućnosti za razvoj dodatnih biznisa povezanih s turizmom, ali i znatno manje opterećuje lokalnu infrastrukturu - kazao je Ostojić.
Domaći hotelski smještaj cijenama ne može pratiti ovakvo povećanje troškova. Lani su cijene hotelskog smještaja porasle za 1,9 posto, što je, upozoravaju u HUT-u, više nego dvostruko niže od prosjeka EU mediteranske konkurencije, koji je iznosio 4,5 posto. Ove je godine u prvih šest mjeseci u Hrvatskoj u hotelima zabilježen rast cijena od 4,6 posto, tek nešto viši od stope rasta u konkurentskim EU mediteranskim zemljama, u kojima je iznosio 3,9 posto.