Woman shopping food at grocery store reading label namirnice kupovina trgovina kupacfreepik
FREEPIK
2.7.2025., 9:15
Gospodarstvo

Potrošači su iskazali optimizam

Očekivanja u hrvatskom gospodarstvu tek su neznatno poboljšana u lipnju, uz val pesimizma u maloprodaji i u građevinskom sektoru i optimističnije potrošače, pokazalo je u petak mjesečno istraživanje Europske komisije.

Indeks ekonomske klime (ESI) u Hrvatskoj porastao je u lipnju za 0,3 boda u odnosu prema revidiranoj vrijednosti u svibnju i iznosio je 104,6 bodova. Raspoloženje u hrvatskom gospodarstvu prigušeno je tako na početku ljeta jer je u svibnju njegova vrijednost bila porasla za 0,8 bodova.

Menadžeri maloprodajnih tvrtki pokazali su u lipnju pojačani pesimizam, uz pad vrijednosti indeksa za 5,1 bod. Predviđaju lošije poslovanje u idućim mjesecima i planiraju znatno smanjiti narudžbe. Umnogome je pogoršano i raspoloženje u građevinskom sektoru, čiji je indeks pao za 3,7 bodova, odražavajući ocjene menadžera o znatno slabijem trendu aktivnosti. I uslužni sektor signalizirao je pogoršanje, uz pad indeksa za 2,4 boda i osjetno lošije prognoze menadžera o potražnji tijekom ljetnih mjeseci. Suzdržaniji su i poslovni čelnici u industriji, čiji je indeks pao za 0,7 bodova. Menadžeri očekuju slabiju proizvodnju u idućim mjesecima, uz smanjene knjige narudžbi.

Potrošači su pak pokazali optimizam, iskazan u rastu vrijednosti indeksa za 2,1 bod. Financijska situacija kućanstava znatno je poboljšana u proteklih 12 mjeseci, pokazala je anketa EK-a, i građani trenutno više kupuju robu veće vrijednosti.

Poslovni čelnici u hrvatskom gospodarstvu u cjelini planiraju pak stati na kočnicu u zapošljavanju, prema padu indeksa EEI za čak 10,8 bodova u odnosu prema svibnju. Neizvjesnost u poslovanju prema njihovoj je ocjeni znatno izraženija, uz rast indeksa EUI za 2,1 bod.

Očekivanja na razini eurozone i EU-a osjetno su pak pogoršana u lipnju, uz pad indeksa ESI za 0,8 bodova, odnosno za jedan bod. Najveće pogoršanje zabilježeno je u industriji, a pesimizam su pokazali i poslovni čelnici u maloprodaji, ali u manjoj mjeri, primjećuje Komisija. Očekivanja u uslužnom sektoru i među potrošačima bila su, više-manje, nepromijenjena. Građevinski sektor pokazao je pak pojačani optimizam, pokazalo je istraživanje.