
Promjene u navikama: Nijemci oprezni s novcem, kraće idu na godišnji odmor
U odnosu na 2019. lani smo imali oko milijun noćenja više. Ove se godine ne može očekivati prijašnja euforija
Hrvatska je lani s njemačkog tržišta imala oko milijun noćenja manje nego godinu prije te oko 140 tisuća manje njemačkih gostiju, što pokazuje da se postpandemijski balon potražnje ipak ispuhao, a konkurencija vratila. Ipak, hrvatski turistički sektor i dalje ima veće brojke nego 2019. godine. U odnosu na tu godinu, lani smo imali oko milijun noćenja više. Ako se uzmu u obzir više cijene, nije se za žaliti. No, svima je jasno da se situacija već lani vratila u kakvu-takvu normalu, kao i da se ove godine ne može očekivati nekadašnja euforija. Sezona će kada je riječ o njemačkom tržištu biti još zahtjevnija nego lanjska, uzimajući u obzir ekonomsku situaciju na najjačem hrvatskom emitivnom tržištu. O tome kako zapravo danas "diše" njemački gost, točnije gost iz Bavarske, pokazat će i tradicionalni turistički sajam F.re.e. u Münchenu.
Najtraženije destinacije
Sajam se ove godine održava od 19. do 23. veljače, a zanimljivo je da je partnerska regija Bavarska šuma u Donjoj Bavarskoj, što znači da Bavarci naglasak stavljaju na vlastite turističke adute. Prema istraživanju koje su sa sajma objavili, 50 posto Nijemaca koristi vlastiti automobil za odlazak na odmor, dok se 16 posto odlučuje za zrakoplov.
Tri posto ispitanika koristi svoj kamper ili karavan, dok dva posto koristi bicikl ili e-bicikl. Također, 47 posto Nijemaca odsjeda u hotelima ili pansionima, a na drugom su mjestu apartmani, s 22 posto. Prema istraživanju F.re.e., čini se da su Nijemci podijeljeni kada je riječ o pitanju jesu li im putovanja na godišnji odmor postala skupa. I dok ih 34 posto smatra da na putovanja ne troše više novca nego prethodnih godina, 28 posto ih smatra da troše više. Za Bavarce su najtraženije destinacije u 2025. Njemačka, Italija, Austrija pa Hrvatska, u koju želi pet posto ispitanih.
Nera Miličić, direktorica Predstavništva Hrvatske turističke zajednice (HTZ) u Münchenu, kaže nam da je razina potražnje za rezervacijama stabilna, posebice za putovanja u posezoni.
- Iz razgovora s našim partnerima može se zaključiti da su zadovoljni razinom potražnje, posebno za smještaj u kućama za odmor te hotelima. Broj Nijemaca koji koriste popuste za rane rezervacije, koje su ove godine bile i do 40 posto povoljnije, raste iz godine u godinu. Također, unatoč svim ekonomskim izazovima, Nijemci su još uvijek spremni izdvajati sredstva za putovanja, dok im je cijena i prije bila jedan od glavnih faktora prilikom odabira destinacija. To je uvijek tako bilo, a sada je, nastavno na opterećenost inflacijom, još više izraženo. U obzir moramo uzeti i nadolazeće izbore u Njemačkoj, koji će se održati 23. veljače i koji sa sobom donose određene neizvjesnosti, pa je za očekivati da će rezervacije u idućim tjednima biti nešto usporene. Međutim, imamo dobru poziciju na tržištu i prepoznati smo kao kvalitetna turistička destinacija - rekla je Miličić.
Boris Žgomba, predsjednik Udruženja putničkih agencija HGK-a, govoreći o tome kako trenutačno "diše" njemačko tržište, kaže da je već lani bio evidentan pad s tog tržišta.
- Razlozi su višestruki. Njemačka je u recesiji i kupovna moć pada, te je samim tim manje onih koji se odlučuju putovati. Drugi uzrok je to da vrijednost za novac koji mi pružamo ipak nije ono što Nijemac očekuje, te je ovom gostu dobar dio cijena naših usluga neprihvatljiv. Nekih 60 posto europskih, tako i njemačkih, gostiju odlučivat će na bazi cijene, a naša je cjenovna konkurentnost u ozbiljnom problemu. Još je rano za procjene, no jasno je da su gosti oprezniji i čekaju - kazao je Žgomba.
Druga tržišta
Prema istraživanju objavljenom sa sajma F.re.e., Nijemci najviše biraju hotelski smještaj. Pojašnjavajući kakva je situacija u tom segmentu, Ninoslav Vidović, izvršni direktor marketinga i prodaje Lošinj Hotels&Villas, ističe da im je buking trenutačno neznatno ispod lanjskih brojki u ovo doba godine. No, kada je riječ o njemačkom govornom području, austrijsko tržište ostvaruje velik rast potražnje. Raste i domaće tržište, tržište Srbije, ali i Češke, kao i Poljske.
- Moja procjena je da će biti veliki uspjeh ako s njemačkog tržišta postignemo rezultate od prošle godine. Od ovog tržišta trenutačno ne možemo očekivati značajniji rast. Mi se okrećemo i drugim tržištima u Europi, ali i izvan Starog kontinenta, posebno Sjevernoj Americi. Američki dolar iznimno jača i trend putovanja izvan SAD-a i dalje raste, posebno prema Europi. Očekujemo i rast s tržišta Južne Amerike, na kojem puno radimo, zajedno s HTZ-om. Posebno nas veseli titula Kvarnera kao Europske regije gastronomije 2026. jer će sigurno rasti interes gostiju za lifestyle putovanja, odnosno za našu gastronomiju, odmor na otvorenom i slično - kazao je Vidović.
Podsjetio je i na punih 140 godina turizma na Lošinju. Slavljenička godina bit će obilježena nizom događanja, uz ostalo stiže XTERRA, jedan od najjačih outdoor evenata u regiji, a tu je i niz tradicionalnih događanja koje organizira ta hotelska kompanija, poput Taste Slovenia, te niz kulturnih i sportskih događanja.