umjetna inteligencija poslovanje
PIXABAY
29.1.2025., 07:00
PROGNOZE STRUČNJAKA

Današnje odluke o razvoju umjetne inteligencije odredit će nam budućnost

“Budućnost su usluge koje isporučuju korisniku personaliziran sadržaj”, smatra Katinić

Generativna umjetna inteligencija (GenAI) i sektor tehnologije, medija i telekomunikacija ove će godine doživjeti preokret, ali se i suočiti s tehničkim izazovima i društvenim imperativima. Uz uspješno rješavanje pitanja infrastrukture, ravnopravnosti spolova, potrošnje energije, povjerenja i kapaciteta, ovaj će sektor postati spreman za važan iskorak i definiciju budućnosti umjetne inteligencije. Ističe se to u 24. izdanju Deloittea pod nazivom “Predviđanja u sektoru tehnologije, medija i telekomunikacija (TMT) za 2025.”.

“Na pragu smo nove ere ljudske inovacije i naše će današnje odluke o razvoju i uporabi umjetne inteligencije odrediti našu budućnost”, smatra Sanjin Katinić, partner u Deloitteovu odjelu za poslovno savjetovanje. “Naš će plan za uporabu GenAI-ja morati obuhvatiti i način za suočavanje s brojnim izazovima. Prihvaćanjem povjerenja, uključivosti i održivosti možemo osigurati pozitivan učinak tehnološkog napretka ne samo na sadašnju generaciju nego i na poduzeća, potrošače i širu zajednicu za sve buduće generacije”, ističe Katinić.

Potrošnja energije

U analizi se navodi kako je generativna umjetna inteligencija razlog porasta potrošnje električne energije u podatkovnim centrima. Prema predviđanjima, potrošnja električne energije u globalnim podatkovnim centrima udvostručit će se do 2030. i narasti na 4 posto ukupne potrošnje. Naime, potrošnja električne energije za potrebe GenAI-ja raste brže nego za druge aplikacije. Istaknuto je i kako će se broj žena i muškaraca koji upotrebljavaju generativnu umjetnu inteligenciju uskoro izjednačiti, odnosno 2025. žene će upotrebljavati GenAI jednako koliko i muškarci, možda i više, no tehnološka poduzeća svejedno bi trebala povećati povjerenje i zastupljenost žena u modelima za učenje AI alata te raznolikost među radnom snagom koja se bavi umjetnom inteligencijom, navodi Deloitte.

Tehnološka poduzeća, uključujući pružatelje usluga u oblaku, proizvođače poluvodiča i voditelje podatkovnih centara, mogu odigrati važnu ulogu u prelasku na čistu energiju i suzbijanju porasta potrošnje električne energije, navodi se u prognozi. Osim toga, mogu iskoristiti znatna financijska sredstva koja njihovi partneri – inovatori, proizvođači energije iz obnovljivih izvora, komunalna poduzeća – možda nemaju. “Velika tehnološka poduzeća aktivno ulažu u učinkovitije čipove, inovativna rješenja za hlađenje, energetski učinkovit dizajn i izvore energije bez emisija ugljika te su predana ostvarenju cilja nultih neto emisija stakleničkih plinova. Deloitte smatra da takve mjere mogu ublažiti negativni energetski učinak koji stvaraju GenAI alati, no inicijativama istraživanja i razvoja te pilot- programima u tom području vjerojatno će biti potrebne godine da ostvare opipljive rezultate i povrat na ulaganja”, stoji u analizi.

Deloitte predviđa da će do kraja 2025. žene u Sjedinjenim Državama jednako upotrebljavati i iskušavati GenAI rješenja koliko i muškarci, možda i više. Žene su 2023. upola manje upotrebljavale GenAI nego muškarci. Međutim, protekle se godine u SAD-u udio žena koje upotrebljavaju GenAI utrostručio. Diljem svijeta u brojnim će zemljama razlike u stopama uvođenja GenAI rješenja nestati, u nekima će muškarci i žene jednako upotrebljavati generativnu umjetnu inteligenciju 2025., a u ostalima 2026. “Premda se žene sve više služe generativnom umjetnom inteligencijom, nužni su usmjereni napori da bi se otklonile rodne razlike u stopama uporabe GenAI rješenja. Žene u sektoru tehnologije koje se u svakodnevnim zadacima više koriste GenAI-jem nego njihovi muški kolege mogu imati važnu ulogu u pokretanju promjena. Tehnološka poduzeća moraju povećati razinu povjerenja, smanjiti razlike i težiti raznolikosti među zaposlenicima koji se bave AI rješenjima, uključujući i one na upravljačkoj razini, da bi osigurali da svi mogu upotrebljavati GenAI rješenja i imati koristi od njih. Na taj način poduzeća mogu povećati broj svojih inovacija, a i broj korisnika, te osigurati da su njihovi proizvodi ujednačeni i djelotvorni na globalnoj razini”, tvrdi Anamarija Mlinarić, voditeljica Deloitteova regionalnog sektora za tehnologije, medije i telekomunikacije.

STREAMING LAPTOP PROGRAM TABLET
PIXABAY

SVE VEĆA PONUDA BEŽIČNIH USLUGA

Deloitte smatra da će doći do ubrzanja konsolidacije telekoma koji nude bežične usluge, posebice u Europi, počevši od 2025. pa nadalje, što će stvoriti isplativ i održiv bežični ekosustav, osobito na manjim tržištima. Također, predviđa da će se ukupan broj spajanja i preuzimanja zadržati na brojci 400, no naglasak će se staviti na konsolidaciju na razini tržišta, odnosno veći će igrači preuzimati manja telekomunikacijska društva. Od 2020. odobreno je ili se razmatra 13 spajanja telekoma, šest u Sjevernoj i Južnoj Americi, pet u azijsko-pacifičkoj regiji i dva u Europi, navodi Deloitte u svojim predviđanjima u sektoru tehnologije, medija i telekomunikacija za 2025. godinu.

U prognozi se predviđa i povećanje broja AI agenata – softverskih rješenja osmišljenih za obavljanje zadataka uz minimalan angažman ljudi – nastavit će se zbog inovacija novoosnovanih poduzeća i renomiranih predvodnika u sektoru koji će u tome pronaći nove prilike za povećanje prihoda. Prema Deloitteovim predviđanjima, u 2025. godini će se 25 posto poduzeća koja upotrebljavaju GenAI služiti AI agentima, odnosno 50 posto do 2027. “Naslanjajući se na softverske jezične modele, ova će rješenja nuditi veću fleksibilnost i širi opseg primjene u odnosu prema tradicionalnim metodama strojnog ili dubokoga učenja. Konačan su cilj autonomni i pouzdani softverski agenti, a Deloitte očekuje da će se njihove sposobnosti znatno poboljšati tijekom 2025. kako tehnologije budu napredovale, a umjetna inteligencija agenata ne bude samo predmet pilot-projekata na određenim tržištima i unutar određenih aplikacija. Poduzeća koja prva uvedu AI agente morat će se uhvatiti ukoštac s određenim izazovima, no ta je vizija organizacijama dovoljno privlačna da se za to aktivno pripremaju. Takav će razvoj situacije omogućiti primjenu inteligentnih agenata u većem broju aplikacija te poduzećima pružiti vrijedne alate za povećanje produktivnosti informacijskih stručnjaka”, ističe Deloitte u svojim prognozama.

Promjene u streamingu

Proizvođači pametnih telefona i osobnih računala nastoje povratiti prvotno oduševljenje svojih kupaca, stoga Deloitte predviđa da će 2025. udio pametnih telefona koji podržavaju GenAI premašivati 30 posto ukupnih isporuka novih uređaja. Udio osobnih računala s lokalnim procesorima za generativnu umjetnu inteligenciju iznosit će oko 50 posto ukupnih isporuka, što je porast u odnosu prema 2024., kada je njihov udio iznosio 30 posto.

Godina 2025. presudna je za procjenu vrijednosti i sveobuhvatnosti prvih funkcionalnosti baziranih na GenAI-ju. Premda Deloitte predviđa da će isporuke pametnih telefona na globalnoj razini narasti za 7 % (u odnosu prema 5 % u 2024.), taj će porast imati veći učinak na prihode nego na obujam isporuka jer će se kupci odlučivati na skuplje, vrhunske pametne telefone s naprednim GenAI karakteristikama. No vrijeme će pokazati koliko će brzo korisnici svladati nove, inovativne karakteristike za koje se pružatelji usluga nadaju da će povećati prodaju.

Nakon što je u 2024. zabilježen rekordan broj korisnika čak četiri istovremene pretplate za video na zahtjev u SAD-u i više od dvije istovremene pretplate u većini Europe, Deloitte predviđa da će se gomilanje pretplata na usluge videa na zahtjev (SVOD), odnosno broj pretplata na usluge više pružatelja usluga, smanjivati u 2025. Ipak, prihodi od pružanja usluga videa na zahtjev mogli bi ipak porasti jer će pružatelji usluga povisiti cijene, postrožiti pravila za dijeljenje lozinki i poboljšati ponudu paketa usluga. Deloitte smatra da će se tržište stabilizirati i da će na pojedinačnim tržištima biti prisutna samo dva do tri pružatelja usluga videa na zahtjev, uz posrednike. Deloitte predviđa povrat trenda tradicionalnog modela pretplatničke televizije i slijedom toga povratak posrednika za video usluge kao što su telekomi, platforme pretplatničke televizije i tehnološke platforme, koji će objediniti svoj raznoliki sadržaj u jedinstvenu ponudu. Ova bi promjena mogla smanjiti troškove i stvoriti održiviji streaming ekosustav.

“Ovaj prijelaz s korisnički usmjerenog modela na kompleksno, fragmentirano iskustvo stvorio je potrebu za povratkom agregaciji usluga, održavajući jednostavnost i pristupačnost koja je prvotno i pokrenula revoluciju streaminga”, smatra Katinić: “Pred nama je nova era u kojoj će se streaming usredotočiti na iskustvo korisnika i inovaciju. Budućnost su usluge koje, oslanjajući se na umjetnu inteligenciju upotrebom platforma za predviđanje preferencije pojedinca, isporučuju korisniku personaliziran sadržaj i brišu granice između tradicionalnog gledanja videa i interaktivnog iskustva.”