Ivan Culo, Hrvatska posta HPZagreb, 03.12.2024
DAVOR KOVAČEVIĆ
19.12.2024., 07:00
IVAN ČULO predsjednik Uprave Hrvatske pošte

Naše iskustvo i kapacitete prepoznale su globalne tvrtke poput Amazona

Širimo spektar logističkih usluga l Uvodimo sve više benefita za radnike kako bismo privukli novi i zadržali postojeći kadar

Poslovanje tvrtke, njezina transformacija, budućnost i izazovi, odnos prema zaposlenicima... dio su tema o kojima smo razgovarali s Ivanom Čulom, predsjednikom Uprave Hrvatske pošte.

Za Hrvatsku poštu ova je godina iznimno važna zbog nekoliko stvari – obilježena je 25. godišnjica postojanja HP-a kao samostalnog poduzeća, a nove tehnologije i digitalna transformacija sve više utječu na poslovanje. Je li to točno?

- U četvrt stoljeća Hrvatska pošta prošla je transformaciju bez presedana ne samo u našoj industriji nego i šire. Ostvaren je iskorak koji se nije dogodio u proteklih nekoliko desetljeća. Dinamičan razvoj tehnologije i digitalna transformacija hrvatskog društva uvelike su oblikovali naše poslovanje, osobito u posljednjih pet do šest godina. Poslujemo u vremenu temeljitih promjena u poštanskoj i logističkoj industriji. Promjene u strukturi pošiljaka jasno ocrtavaju obrise budućnosti našeg poslovanja. Tradicionalna pisma postupno ustupaju mjesto paketima, što je odraz globalnih trendova digitalizacije i rasta e-trgovine. To potvrđuju i brojke – ove godine dostavit ćemo oko 16 milijuna paketa, što je milijun više nego 2023. godine. Očekivali smo takav razvoj događaja i te smo promjene dočekali spremni. Naše iskustvo i kapacitete prepoznale su globalne tvrtke poput Amazona, za koji organiziramo dostavu ne samo u Hrvatskoj nego i u Sloveniji, Grčkoj, Malti i Cipru. Ovo partnerstvo na međunarodnoj razini svjedoči o visokoj kvaliteti naše usluge. Na iznimno konkurentskom tržištu, na kojem se natječemo sa svim najvećim svjetskim logističarima, Amazon je odabrao upravo Hrvatsku poštu, i to govori jako puno.

Brza transformacija

Hrvatska pošta ima veliki utjecaj na to kako funkcionira svakodnevica u zemlji jer ima zadaću pružati usluge na cijelom području Lijepe Naše. Što su najveći izazovi u poslovanju HP-a u današnje vrijeme?

- Faktori poput klimatskih promjena, intenzivnih tržišnih trendova i proboja novih tehnologija oblikuju naše poslovanje i zbog toga su poštanski i logistički sektor među najdinamičnijim branšama u poslovnom svijetu. Iako opsegom i dugoročnošću mogu djelovati nepremostivo, te faktore vidimo kao veliku priliku jer stoljeća društvenih i civilizacijskih promjena uvijek su poticala poštu da stvara nove načine da spaja ljude. Ključan izazov za čitavo gospodarstvo svakako je pitanje radne snage. Taj izazov u međuvremenu je postao ključni tržišni test za tvrtke koje o tom pitanju mogu pokazati koliko su fleksibilne, brze i prilagodljive u zadržavanju i privlačenju radnika u vrijeme rastućih troškova života i poslovanja. Kvalitetni, odnosno zadovoljni radnici temelj su povećanja produktivnosti, profitabilnosti, kvalitetne usluge i zadovoljstva korisnika. Svjesni smo da su najbolji odgovori na izazove tržišta rada, i to pogotovo za operativna radna mjesta, veća materijalna prava radnika te poticanje ugodnog radnog okruženja kroz izgradnju pozitivne kompanijske kulture. Zato uvodimo sve više benefita za radnike kako bismo privukli novi i zadržali postojeći kadar.

Koliko promjene u strukturi pošiljaka utječu na način poslovanja Hrvatske pošte?

I budućnost i sadašnjost prije samo deset godina djelovali su nezamislivo. Tada smo mogli sortirati do 12.000 paketa dnevno, a danas je ta brojka narasla na više od 100.000. Iz ove usporedbe proizlaze dvije činjenice. E-trgovina je u deset godina postala katalizator tržišnih trendova, a tržišne trendove možemo slijediti samo uz brzu i ozbiljnu transformaciju kako bismo osigurali kvalitetnu uslugu i bili konkurentni na dinamičnom tržištu. Iza 100 milijuna obrađenih pošiljaka godišnje stoji najveći investicijski ciklus u povijesti Pošte koji uključuje 230 milijuna eura vrijedno ulaganje u suvremenu tehnologiju, digitalizaciju, nove poslovne objekte i radnike. Novom tehnologijom i digitalizacijom ubrzali smo radne procese, povećali produktivnost i podignuli kvalitetu usluge.

 Ivan Culo, Hrvatska posta HPZagreb, 03.12.2024
DAVOR KOVAČEVIĆ

Zahvaljujući ulaganjima i prepoznavanju trendova u začetku Pošta je danas tržišni lider koji surađuje s brojnim domaćim i međunarodnim brendovima. Paketno poslovanje oblikuje i logistiku, zbog čega su čak i distribucijski centri postali važna karika za poboljšanje kvalitete usluge. Istovremeno, na domaćem tržištu postoji velik potencijal zbog nedostatka specijaliziranih skladišta koja se bave isključivo brzim segmentom logistike. Zbog toga ćemo u 2025. snažno iskoračiti u smjeru logističkih usluga s ulaganjem u novo visoko-regalno skladište i strojeve za automatsko sortiranje malih paketa. Uskoro ćemo prvi na domaćem tržištu ponuditi uslugu potpuno automatiziranoga sustava za komisioniranje robe i tako proširiti spektar logističkih usluga koje nudimo partnerima i poslovnim korisnicima. Svjesni smo velikog potencijala za rast, stoga ćemo logističke usluge izdvojiti iz Hrvatske pošte pod brend Cargo Polo kako bismo taj potencijal iskoristili u cijelosti.

Zeleni dostavni kanal

Kakva je situacija s radnom snagom u HP-u? U najavi je i povećanje plaća i drugih materijalnih prava radnika.

- U kontekstu Hrvatske pošte, stvar je jednostavna - bez poštara nema ni e-trgovine. Zbog toga sam ponosan što će s nedavno najavljenim povećanjem za 2025. plaće operativnih radnika od 2017. godine narasti za ukupno 77,5 %. U 2022. godini plaća je povećana 20 % svim operativnim radnicima. U 2023. plaće su povećane svim radnicima za 25 % u tri ciklusa, a dodatno povećanje plaće operativnim radnicima od 20 % realizirat ćemo tijekom 2025. godine. Sva povećanja materijalnih primanja radili smo uz paralelni rast produktivnosti i profitabilnosti, a krajnji rezultat je činjenica da nas je danas 2000 manje, a radimo više i kvalitetnije. Novac za povećanja plaća moramo zaraditi boreći se na konkurentnom tržištu na kojem su prisutni svi globalni igrači, a to ćemo napraviti kroz nastavak transformacije poslovanja i daljnjim rastom produktivnosti.

Istaknuli ste nedavno kako je održivo poslovanje jedan od temeljnih stupova korporativne strategije Hrvatske pošte do 2030. godine te da do 2040. HP planira postići nula posto emisije CO2. Kako ćete to postići?

- Važno je naglasiti da održivo poslovanje i napori za očuvanje okoliša nemaju alternativu, pogotovo kad je u pitanju poštanski sektor koji još 2008. prepoznao nužnost transformacije. Hrvatska pošta svoju je predanost potvrdila konkretnim potezima poput najvećeg voznog parka električnih vozila u Hrvatskoj, vlastite mreže punionica te energetski učinkovitim poslovnim objektima. Samo prošle godine naši poštari prešli su pet milijuna zelenih kilometara, čime je ostvarena ušteda više od 870 tona CO2. Čak i korisnici mogu sudjelovati u smanjenju štetnih emisija korištenjem naših paketomata koje s pravom zovemo zelenim dostavnim kanalom. Postavili smo dobre temelje i konkretan smjer prema klimatski neutralnom poslovanju i siguran sam da ćemo ga ostvariti.

Što smatrate najvećim uspjesima HP-a u svojem mandatu na mjestu predsjednika Uprave?

- Najveći uspjeh je činjenica da brojne domaće i međunarodne tvrtke biraju upravo Hrvatsku poštu kao tvrtku koja će dostaviti njihove pakete korisnicima. To nam je najbolje priznanje da su se isplatile godine mukotrpnog rada i izazovne transformacije kojom smo Poštu pretvorili u pouzdanog regionalnog poslovnog partnera. Tu reputaciju nastavljamo graditi kroz nove projekte.

Prilog Pogled 2024. marketing