Šest jednostavnih pravila za sigurno online-bankarstvo
Oprezno online-poslovanje i svjesnost o mogućim prijevarama preduvjet su sigurnog i bezbrižnog upravljanja vlastitim financijama
S rastom broja korisnika online-bankarstva i raširenom praksom kupnje preko interneta sve su učestaliji kibernetički napadi, odnosno pokušaji prijevara uglavnom usmjereni na korisnike usluga internetskog bankarstva. Jednostavno i brzo upravljanje financijama preko interneta, koje je općeprihvaćeno u današnjem poslovanju, kupnji i plaćanju, treba biti sigurno i stoga je iznimno važno ponašanje korisnika usluga i njihova svjesnost o mogućim rizicima.
Hrvatska poštanska banka (HPB) posebnu pažnju pridaje analizi zlonamjernih aktivnosti kojima prevaranti navode klijente da im ustupe svoje podatke za provedbu transakcija. Korisnike online-usluga Banka kontinuirano educira i poziva na oprezno postupanje kako bi sigurno upravljali svojim financijama te redovito podsjeća kako spriječiti moguće prijevare.
Prvi kontakt kojim prevaranti uspostavljaju komunikaciju lažne su elektroničke poruke (phishing) koje izgledaju kao da su ih poslale legitimne organizacije ili WhatsApp/Viber poruke. Preko sumnjive e-pošte ili WhatsApp/Viber poruka prevaranti nude prilike za brzu zaradu trgovanjem kriptovalutama, obećavaju isplatu visokih iznosa po uplati naknade, traže potvrdu plaćanja za paket za koji očekujete dostavu ili ažuriranje osobnih podataka.
Za zaštitu od takvih prijevara važno je nekoliko jednostavnih pravila:
1. pažljivo pogledajte e-poštu, usporedite adresu pošiljatelja s prethodno zaprimljenim porukama iz Banke, provjerite točnost pravopisa i gramatike takve poruke
2. u slučaju zaprimljene sumnjive e-pošte ne otvarajte privitke ni poveznice jer oni mogu sadržavati zlonamjeran sadržaj te mogu voditi na lažnu web-stranicu ili lažnu adresu e-pošte radi prikupljanja osobnih i/ili financijskih podataka
3. ne otvarajte poveznice iz maila prije nego što provjerite je li riječ o legitimnim internetskim stranicama sa službenim domenama i u slučaju sumnje obratite se Banci
4. internetskom bankarstvu važno je pristupiti izravno s web-stranice Banke, a nikako preko poveznica dostavljenih e-mailom ili porukama SMS/Viber/WhatsApp ni otvaranjem poveznica na plaćenim Google oglasima
5. nikada ne uplaćujte novac na neprovjerene račune
6. nikada ne otkrivajte osobne i/ili financijske informacije, ne dostavljajte preslike osobne iskaznice, podatke o stanjima računa, platnim karticama, broj tokena i kodove koje generira token (OTP, MAC ili MDS). Banka nikada od vas neće tražiti dostavu povjerljivih podataka e-poštom.
Za smanjenje rizika kojima ste izloženi prilikom plaćanja preko interneta nužan je stalan oprez, informiranost o potencijalnim prijevarama i opasnostima te redovito praćenje poruka koje vam o tome Banka dostavlja u pretinac vaše platne usluge.
Od iznimne važnosti je i brzina dojave klijenata o prijevarama ili sumnjama na prijevare jer to utječe na mogućnost pravodobne reakcije Banke u zaštiti klijenata i njihovih računa. Dodatne informacije možete pronaći na www.hpb.hr.
* Sadržaj nastao u suradnji s Hrvatskom poštanskom bankom.