Izvozi samo 15 posto tvrtki, ali više zapošljavaju i ulažu
Samo oko trećine novih izvoznika uspije preživjeti prvih pet godina na tržištu
U Hrvatskoj samo oko 15 posto poduzeća izvozi, a istovremeno ta baza poduzeća zapošljava više od polovine svih radnika u privatnom sektoru, čini 62 posto svih investicija i čak 73 posto svih ulaganja u razvoj dolazi upravo iz te baze poduzeća. Istaknuto je to na konferenciji o internacionalizaciji u organizaciji Hrvatska gospodarske komore.
Niz prepreka
“Hrvatska, kao izvozno orijentirana zemlja, proteklih je godina ostvarila velike rezultate, unatoč sve većim geopolitičkim izazovima. Naš izvoz u 2023. godini iznosio je gotovo 23 milijarde eura - rezultat koji pokazuje otpornost naših tvrtki i snagu naših industrija. Iako je izvoz lagano smanjen u odnosu prema prethodnoj godini, ključni sektori poput prerađivačke industrije, s udjelom od čak 40 posto, pokazuju svoju važnost za ukupni rast i konkurentnost Hrvatske na inozemnim tržištima. Upravo zato Hrvatska gospodarska komora kontinuirano radi na razvijanju strategija i pružanju podrške svim poduzetnicima koji žele ostvariti iskorak izvan nacionalnih granica", poručio je Tomislav Radoš, potpredsjednik HGK-a za industriju i održivi razvoj.
Procjenjuje se da samo oko trećine novih izvoznika uspije preživjeti prvih pet godina na međunarodnom tržištu. Od onih tvrtki koje opstanu nakon izlaska na strana tržišta između 20 i 40 posto bilježi znatan rast u sljedećih nekoliko godina. Izvoz je tvrtkama prilika za rast i stjecanje konkurentske prednosti, no u tom procesu suočavaju se s problemima nerazumijevanja lokalnih tržišta, pravnim preprekama i nedostatkom resursa.
“Internacionalizacija je ključni pokretač gospodarskog rasta, a Ministarstvo gospodarstva ciljanim programima kontinuirano radi na osnaživanju poduzetnika i jačanju njihove konkurentnosti na globalnim tržištima. U razdoblju 2014. - 2020., kroz Operativni program 'Konkurentnost i kohezija', osigurali smo 43,19 milijuna eura za internacionalizaciju, što je rezultiralo s 1018 potpisanih ugovora, ukupne vrijednosti 60,2 milijuna eura, od čega su nepovratne potpore iznosile 39,2 milijuna eura. Za novo razdoblje, 2021. - 2027., predviđeno je 49,7 milijuna eura za jačanje izvoznih potencijala naših poduzeća, uključujući 25 milijuna eura za aktivnosti internacionalizacije i 19,98 milijuna eura za certifikaciju proizvoda", istaknuo je Goran Romek, državni tajnik iz Ministarstva gospodarstva, i dodao da će ključni pozivi biti objavljeni do kraja ove godine. Prilike za internacionalizaciju hrvatskih tvrtki u zelenoj su i digitalnoj tranziciji. Tehnološki napredak i digitalizacija omogućuju širenje na nova tržišta, podržana razvojem infrastrukture i visokoobrazovanom radnom snagom.
Strateško ulaganje
“Cromaris je, kao vodeći hrvatski proizvođač bijele ribe i vodeći svjetski proizvođač organske ribe, izrazito izvozno orijentirana kompanija. Čak 88 posto prihoda ostvarujemo na inozemnim tržištima, najviše Italije, Francuske i Španjolske. U EU-u smo izgradili brend i prepoznatljivost Cromarisa, no razmatramo i druga svjetska tržišta: Izrael, UAE, Kanada i SAD su nam zanimljivi, no brojni su logistički i administrativni izazovi. Uz predanost kvaliteti, naša su konkurentska prednost inovacije - tehnološke i proizvodne. U suradnji s UNIBO-om razvijamo model hibridnog plovila koji će dodatno smanjiti emisije CO2", naglasio je Ivan Leko, direktor Cromarisa.
Efikasno korištenje EU fondovima može unaprijediti infrastrukturu i integraciju u globalne lance vrijednosti, a povoljan poslovni ambijent i porezne olakšice privlače ulaganja. Geostrateški položaj Hrvatske nudi brz transport prema ključnim tržištima, a prilike za "nearshoring" mogu dodatno ojačati izvoz, istaknuto je. "Europska komisija stavila je konkurentnost u središte svoje ekonomske politike. Kako bismo ostali konkurentni, Europska unija mora strateški ulagati u sektore koji su ključni za gospodarsku budućnost. Među njima su oni u području zelene i digitalne tranzicije. S ciljem osnaživanja naše konkurentnosti radit ćemo na poticanju privatnih ulaganja, osiguravanju energetske neovisnost i nižoj cijeni energenata, razvijanju vještina na tržištu rada i poticanju digitalnih inovacija, uz maksimalno iskorištavanje potencijala međunarodne trgovine. Tim ćemo ciljevima pristupiti koordinirano i raditi zajednički na njihovoj realizaciji", rekla je Zrinka Ujević, voditeljica Predstavništva EK-a u Zagrebu.