brod kontejner izvoz uvoz
PIXABAY
26.11.2024., 19:43
POTENCIJALI MEĐUNARODNE TRGOVINE

Izvozi samo 15 posto tvrtki, ali više zapošljavaju i ulažu

Samo oko trećine novih izvoznika uspije preživjeti prvih pet godina na tržištu

U Hrvatskoj samo oko 15 posto poduzeća izvozi, a istovremeno ta baza poduzeća zapošljava više od polovine svih radnika u privatnom sektoru, čini 62 posto svih investicija i čak 73 posto svih ulaganja u razvoj dolazi upravo iz te baze poduzeća. Istaknuto je to na konferenciji o internacionalizaciji u organizaciji Hrvatska gospodarske komore.

Niz prepreka

“Hrvatska, kao izvozno orijentirana zemlja, proteklih je godina ostvarila velike rezultate, unatoč sve većim geopolitičkim izazovima. Naš izvoz u 2023. godini iznosio je gotovo 23 milijarde eura - rezultat koji pokazuje otpornost naših tvrtki i snagu naših industrija. Iako je izvoz lagano smanjen u odnosu prema prethodnoj godini, ključni sektori poput prerađivačke industrije, s udjelom od čak 40 posto, pokazuju svoju važnost za ukupni rast i konkurentnost Hrvatske na inozemnim tržištima. Upravo zato Hrvatska gospodarska komora kontinuirano radi na razvijanju strategija i pružanju podrške svim poduzetnicima koji žele ostvariti iskorak izvan nacionalnih granica", poručio je Tomislav Radoš, potpredsjednik HGK-a za industriju i održivi razvoj.

Procjenjuje se da samo oko trećine novih izvoznika uspije preživjeti prvih pet godina na međunarodnom tržištu. Od onih tvrtki koje opstanu nakon izlaska na strana tržišta između 20 i 40 posto bilježi znatan rast u sljedećih nekoliko godina. Izvoz je tvrtkama prilika za rast i stjecanje konkurentske prednosti, no u tom procesu suočavaju se s problemima nerazumijevanja lokalnih tržišta, pravnim preprekama i nedostatkom resursa.

RAST VRIJEDNOSTI IZVOZA USLUGA

Hrvatska u 2023. godini bilježi rast izvoza usluga, posebno kroz turizam, koji znatno pridonosi ekonomskom rastu. Iznos od izvoza usluga popeo se na gotovo 16 milijardi eura, što je trostruko više nego 2020. godine. Uz turizam, sve veće značenje imaju IT usluge, financijske usluge i transport. Kada je robna razmjena u pitanju, najvažnije tržište za Hrvatsku ostaje područje Europske unije, s oko 68 posto ukupnog izvoza i 77 posto uvoza u 2023., i s Italijom kao najvećim partnerom. Međutim, znatan rast izvoza zabilježen je u zemlje izvan EU-a, poput Bosne i Hercegovine, SAD-a i Srbije, koji su ostali važni tržišni partneri.

“Internacionalizacija je ključni pokretač gospodarskog rasta, a Ministarstvo gospodarstva ciljanim programima kontinuirano radi na osnaživanju poduzetnika i jačanju njihove konkurentnosti na globalnim tržištima. U razdoblju 2014. - 2020., kroz Operativni program 'Konkurentnost i kohezija', osigurali smo 43,19 milijuna eura za internacionalizaciju, što je rezultiralo s 1018 potpisanih ugovora, ukupne vrijednosti 60,2 milijuna eura, od čega su nepovratne potpore iznosile 39,2 milijuna eura. Za novo razdoblje, 2021. - 2027., predviđeno je 49,7 milijuna eura za jačanje izvoznih potencijala naših poduzeća, uključujući 25 milijuna eura za aktivnosti internacionalizacije i 19,98 milijuna eura za certifikaciju proizvoda", istaknuo je Goran Romek, državni tajnik iz Ministarstva gospodarstva, i dodao da će ključni pozivi biti objavljeni do kraja ove godine. Prilike za internacionalizaciju hrvatskih tvrtki u zelenoj su i digitalnoj tranziciji. Tehnološki napredak i digitalizacija omogućuju širenje na nova tržišta, podržana razvojem infrastrukture i visokoobrazovanom radnom snagom.

Strateško ulaganje

“Cromaris je, kao vodeći hrvatski proizvođač bijele ribe i vodeći svjetski proizvođač organske ribe, izrazito izvozno orijentirana kompanija. Čak 88 posto prihoda ostvarujemo na inozemnim tržištima, najviše Italije, Francuske i Španjolske. U EU-u smo izgradili brend i prepoznatljivost Cromarisa, no razmatramo i druga svjetska tržišta: Izrael, UAE, Kanada i SAD su nam zanimljivi, no brojni su logistički i administrativni izazovi. Uz predanost kvaliteti, naša su konkurentska prednost inovacije - tehnološke i proizvodne. U suradnji s UNIBO-om razvijamo model hibridnog plovila koji će dodatno smanjiti emisije CO2", naglasio je Ivan Leko, direktor Cromarisa.

Efikasno korištenje EU fondovima može unaprijediti infrastrukturu i integraciju u globalne lance vrijednosti, a povoljan poslovni ambijent i porezne olakšice privlače ulaganja. Geostrateški položaj Hrvatske nudi brz transport prema ključnim tržištima, a prilike za "nearshoring" mogu dodatno ojačati izvoz, istaknuto je. "Europska komisija stavila je konkurentnost u središte svoje ekonomske politike. Kako bismo ostali konkurentni, Europska unija mora strateški ulagati u sektore koji su ključni za gospodarsku budućnost. Među njima su oni u području zelene i digitalne tranzicije. S ciljem osnaživanja naše konkurentnosti radit ćemo na poticanju privatnih ulaganja, osiguravanju energetske neovisnost i nižoj cijeni energenata, razvijanju vještina na tržištu rada i poticanju digitalnih inovacija, uz maksimalno iskorištavanje potencijala međunarodne trgovine. Tim ćemo ciljevima pristupiti koordinirano i raditi zajednički na njihovoj realizaciji", rekla je Zrinka Ujević, voditeljica Predstavništva EK-a u Zagrebu.