Potrošačke cijene u Hrvatskoj bile su u listopadu 2,2 posto veće nego u istom lanjskom mjesecu
Na godišnjoj razini najveći porast potrošačkih cijena u prosjeku je ostvaren u kategoriji restorana i hotela, i to za 10,6 posto
Državni zavod za statistiku objavio je drugu procjenu indeksa potrošačkih cijena, prema kojoj je u listopadu stopa inflacije iznosila 2,2 posto u odnosu prema listopadu 2023. godine, a u odnosu prema prethodnom mjesecu, to jest rujnu ove godine, potrošačke cijene u prosjeku su porasle za 1,1 posto.
Time je Državni zavod za statistiku potvrdio prve procjene indeksa potrošačkih cijena, objavljene 31. listopada. Nakon svibanjskih 3,3 posto, lipanjskih 2,4 posto, srpanjskih 2,2 posto, kolovoških 1,8 posto te rujanskih 1,6 posto, s listopadskih 2,2 posto prekinut je trend usporavanja inflacije na godišnjoj razini.
Na godišnjoj razini najveći porast potrošačkih cijena u prosjeku je ostvaren u kategoriji restorana i hotela, 10,6 posto. Slijede razna dobra i usluge sa 6,7 posto, obrazovanje s 5,3 posto, zdravlje te rekreacija i kultura sa po 5,2 posto, hrana i bezalkoholna pića s 4,8 posto, alkoholna pića i duhan s 3,5 posto, kategorija pokućstva, opreme za kuću i redovito održavanje kućanstva s 0,9 posto, te naposljetku, kategorija stanovanja, vode, električne energije, plina i ostalih goriva, s rastom od 0,2 posto.
Pad je na godišnjoj razini zabilježen u tri kategorije - komunikacijama, za 6,3 posto, prijevozu, za 2,5 posto, a cijene odjeće i obuće u prosjeku su niže 0,3 posto.
Prema glavnim komponentama indeksa (posebnim agregatima), u komponenti usluga porast cijena na godišnjoj razini iznosio je 5,1 posto. Cijene hrane, pića i duhana porasle su za 4,6 posto, a industrijskih neprehrambenih proizvoda bez energije za 0,6 posto. S druge strane, cijene energije pale su za 4,5 posto, priopćili su iz DZS-a.
Na mjesečnoj razini, pokazala je statistika DZS-a, najviše su u prosjeku porasle cijene odjeće i obuće, za 10,5 posto, Cijene u kategorijama obrazovanja te stanovanja, vode, električne energije, plina i ostalih goriva porasle su za po 1,8 posto, hrane i bezalkoholnih pića za 1,1 posto, raznih dobara i usluga za 0,7 posto itd. S druge strane cijene u komunikacijama pale su za 2,5 posto, rekreacije i kulture za 0,6 posto, restorana i hotela za 0,3 posto te prijevoza za 0,2 posto.
Prema glavnim komponentama indeksa, na mjesečnoj razini porast cijena ostvaren je kod industrijskih neprehrambenih proizvoda bez energije, za 2,7 posto, kod energije za 1,5 posto te hrane, pića i duhana, za jedan posto. S druge strane, kod usluga je zabilježen pad cijena za 0,5 posto, podaci su DZS-a.
DZS u priopćenju o indeksu potrošačkih cijena iznosi i podatke o inflaciji mjerenoj harmoniziranim indeksom potrošačkih cijena (HIPC), koji je usporediva mjera inflacije sa zemljama Europske unije.
Prema tim podacima cijene dobara i usluga za osobnu potrošnju u listopadu su u odnosu prema rujnu 2024. u prosjeku bile više 0,8 posto, a u odnosu prema listopadu 2023. godine porasle su za 3,6 posto.